Västmanland Tillberga, ny gångbro samt spår- och växelbyte
Vi ska bygga en ny gångbro för att öka säkerheten vid järnvägen i Tillberga. Dessförinnan behöver vi byta spår och växlar samt förstärka stängslen bredvid järnvägen.
Vad?
Varför?
Nuläge
Om projektet
Vi har rivit den gamla och avstängda bron över järnvägsspåren och planerar att bygga en ny gångbro. Nödvändiga arbeten dessförinnan har varit att förbättra stängslen bredvid järnvägen, byta järnvägsspår, byta växlar och göra olika elarbeten.
Mer om våra pågående arbeten
Förbjudet att vistas på järnvägsspår
Det passerar många gods- och persontåg i hög hastighet genom Tillberga. Sedan en längre tid är det problem med säkerheten då obehöriga rör sig på spåren. Vi har lagat och förbättrat stängslen mot järnvägen men de klipps upp igen.
För information är olovligt beträdande av spårområdet förbjudet enligt Järnvägslagen 9 kap § 1 och 10 kap § 4 och kan ge böter på 3 000 kronor.
Livsfarligt att gena över spåren
Människor har genat över järnvägsspåren i Tillberga i sådan omfattning att det har skapats en gångstig över spåren. Det är först och främst livsfarligt men orsakar också förseningar för tågtrafiken som i sin tur påverkar många resenärer.
Lokförare upplever det också som mycket stressande när de upptäcker personer på spåren eftersom de inte har möjlighet att snabbt få stopp på tunga tåg.
Säkerhet kring järnvägen
Säkerheten kring järnvägen bygger på att alla respekterar signaler och skyltar utmed järnvägen. Det är direkt farligt att röra sig i spårområdet oavsett om det är för en längre stund eller för att passera. Många människor underskattar den risken.
Bromssträcka på cirka 1 kilometer
I dag är tåg både tystare och snabbare än vad man kan tro. Och det är inte ovanligt med en bromssträcka på upp till en kilometer för ett tåg. Lokförare kan inte väja för personer som rör sig på spåren och har ingen chans att stanna tåg tillräckligt snabbt.
80 tåg försenas då obehöriga vistas vid spår
Om det finns risk för att människor kan skadas, stoppar vi tågtrafiken eller låter tågen köra med sänkt hastighet. Risken uppstår varje gång någon befinner sig i eller intill järnvägsspåren. Det händer så ofta att upp till 80 tåg per dag stoppas eller behöver sänka hastigheten med förseningar till följd. Detta endast på grund av att obehöriga människor befinner sig vid järnvägsspåren.
Tidsplan
Vi börjar arbetet med spår- och växelbyte.
Vi arbetar vid Tillberga bangård och byter bland annat spår och växlar under sommaren och hösten 2024.
Under tidig vår gör vi förberedande arbeten inför installationen av den nya gångbron. Gångbron monteras på plats under försommaren 2026.