Vinterväghållning
Mellan den 1 oktober och 30 april ska vår och våra entreprenörers vinterorganisation fungera fullt ut. Om det blir vinterväder andra tider på året ska åtgärderna också fungera, men det är inte samma krav på åtgärdstider.
Alla statliga vägar har en vägklass. Klassen avgör hur snabbt vägen ska plogas och hur mycket snö som får finnas kvar på vägen en viss tid efter att det har slutat snöa. Klassningen baseras på vägens trafikmängd och vägens funktion. Vi prioriterar högtrafikerade vägar.
Vid vissa vägsträckor som kan vara extra besvärliga vintertid sätter vi in ytterligare resurser. Det kan till exempel vara en extra plog vid backar där tunga fordon ofta får stopp, eller vid avsnitt som ofta sätts igen av snödrev.
Vilken vägklass har min väg?
Länskartor som visar vilka vägklasser vägarna i olika län har når du via denna sida:
När kommer plogbilen till din väg?
Väderstationer över hela landet förser oss med data
När vintern närmar sig har entreprenörerna som sköter vägarna hjälp av våra cirka 775 vägväderstationer, runtom i landet. Stationerna visar yttemperatur, lufttemperatur, nederbörd, vindriktning, luftfuktighet och vindhastighet i realtid. På samtliga vägväderstationer finns det också väglagskameror som tar bilder av väglaget var tionde minut, även nattetid. Kamerorna underlättar arbetet att snabbt identifiera och planera åtgärder för att minska risken för halka och snödrev. Tillsammans med upphandlade prognoser via vädertjänster har entreprenörerna goda möjligheter att förutsäga risken för vinterväglag och halka, dygnet runt.
Varje höst har vi vinterstartmöten med våra entreprenörer. Då diskuterar vi nyheter och regler och det finns chans till frågor och erfarenhetsutbyte.
Trafikverkets väderinformation VViS
Trafikinformation
Halkbekämpning
Tack vare systemen för väderprognoser kan halkan ofta bekämpas förebyggande. På högtrafikerade vägar använder vi salt, vilket innebär att vi oftast kan hålla dem snö- och isfria under uppehållsväder. Det är entreprenörernas ansvar att säkra salttillgången. På övriga vägar använder vi normalt sand.
Vinterunderhåll av gång- och cykelbanor
På de gång- och cykelvägar vi ansvarar för ska våra entreprenörer påbörja plogning vid två centimeters snödjup. Gång- och cykelvägarna ska sedan vara åtgärdade efter två eller fyra timmar beroende på hur gång- och cykelvägen är klassad. Efter åtgärdstidens utgång får det ligga högst två cm snö på gång- och cykelvägen. Halkbekämpning sker normalt med sand.
Extrema väderleksförhållanden innebär att entreprenören har svårt att uppfylla ovanstående krav.
Så sköter vi gång- och cykelvägar
Så kontrolleras vinterunderhållet
Trafikverket har handlat upp en tredje part som följer upp leveranserna från entreprenörerna. De kontrollerar bland annat att entreprenörerna startar i rätt tid, blir klara i rätt tid och att resultatet blir som avtalat. Entreprenörernas fordon är försedda med gps-sändare som gör det möjligt för både kontrollanten och Trafikverket att i efterhand se var de har varit.
Video: Om snöröjning – Vad är en trafiksäker väg egentligen?
Många känner sig osäkra och otrygga när de kör på snöiga vägar. På ett enkelt sätt berättar filmen vad vi menar med trafiksäker väg vintertid och den ger goda råd till dem som är ute och kör på vägarna i vintertid.