Logga in
Logga in

När kommer plogbilen till din väg?

På vintern sköter vi de statliga vägarna utifrån mängden trafik. När plogbilen kommer beror framförallt på hur trafikerad vägen är. Här hittar du plogbilskartor för hela Sverige.

Vi har ansvaret för att snöröja och halkbekämpa våra statliga vägar, men vi kan inte göra det i samma standard på alla vägar. Därför delar vi in det statliga vägnätet i fem olika klasser. 

Vägar med mycket trafik och kritiska sträckor är prioriterade. De avgör hur vi prioriterar snöröjningen och halkbekämpningen på våra vägar. 

Video: Om snöröjning – varför plogas inte alla vägar på samma sätt?

Många undrar varför inte alla vägar plogas på samma sätt. På ett enkelt sätt berättar filmen hur olika regler och vägklasser påverkar hur vi planerar och snöröjer, och att hur vi snöröjer också beror på hur många som kör på vägen.

Plogbilskartor

Nedan hittar du plogbilskartor för hela Sverige. Kartorna är fria för publicering i redaktionellt sammanhang, ange Trafikverket som källa.

Undvik att köra om plogbilar som tandemplogar

Tandemplogning innebär att två plogbilar kör i bredd i samma riktning. Det är en effektiv metod för snöröjning på högtrafikerade motorvägar och 2+1-vägar. Den ena plogbilens vinge är då nära trafiken men kan vara dold av snö.

Att köra om plogbilar som tandemplogar är förenat med livsfara. Årligen händer olyckor med personskador där vinterväghållningsfordon varit inblandade. Vänta med din omkörning för att minska risken för olycka.

Vägklasser för vinterunderhåll

Alla statliga vägar har en vägklass. Klassen avgör hur snabbt vägen ska plogas och hur mycket snö som får finnas kvar på vägen en viss tid efter att det har slutat snöa. Klassningen baseras på vägens trafikmängd och vägens funktion. Vi prioriterar högtrafikerade vägar.

På de mest trafikerade vägarna är kraven högst ställda. Där börjar vi ploga när det har kommit några centimeter snö, och sedan har plogbilen två till fyra timmar på sig att ploga färdigt efter att det har slutat snöa.

Vid vissa vägsträckor som kan vara extra besvärliga vintertid sätter vi in ytterligare resurser. Det kan till exempel vara en extra plog vid backar där tunga fordon ofta får stopp, eller vid avsnitt som ofta sätts igen av snödrev.

På vägar med mindre trafik är kraven lägre, och det får ligga kvar ett par centimeter snö på vägen efter avslutat snöfall. Om det inte snöar väldigt mycket är vägarna normalt färdigplogade fem till sex timmar efter att det har slutat snöa.

Extrema väderleksförhållanden innebär att entreprenören kan ha svårt att uppfylla kraven ovan. 

Vägklass 1

När det fallit en centimeter snö, har plogbilen två timmar på sig att ploga sträckan. Efter att det slutat snöa ska vägen vara snö- och isfri inom två timmar. Halkbekämpas normalt med salt.

Vägklass 2

När det kommit en centimeter snö, har plogbilen normalt tre timmar på sig att ploga sträckan. Efter att det slutat snöa ska vägen vara snö- och isfri inom tre timmar. Halkbekämpas normalt med salt.

Vägklass 3

När det kommit en centimeter snö, har plogbilen normalt fyra timmar på sig att ploga sträckan. Fyra timmar efter avslutat snöfall ska det finnas åtminstone snö- och isfria hjulspår på vägen. Snösträngar kan alltså förekomma. Halkbekämpas normalt med salt.

Vägklass 4

När det kommit två centimeter snö, har plogbilen normalt fem timmar på sig att ploga sträckan. Fem timmar efter avslutat snöfall får det ligga högst två centimeter snö på vägen. Halkbekämpas normalt med sand.

Vägklass 5

När det kommit tre centimeter snö, har plogbilen normalt sex timmar på sig att ploga sträckan. Sex timmar efter avslutat snöfall får det ligga högst tre centimeter snö på vägen. Halkbekämpas normalt med sand.

Vissa undantag

På några vägar kan åtgärdstiden skilja sig från vad som anges som normaltider ovan.

Om temperaturen understiger sex minusgrader accepterar Trafikverket att en del snö och is kan finnas på vissa vägar också efter halkbekämpning.

Statliga vägars vägklasser och trafikvolym

Vägklass Antal km väg Andel av den totala trafikmängden
1 2 000 km 22 procent
2 3 300 km 17 procent
3 19 300 km 41 procent
4 22 400 km 13 procent
5 51 500 km 7 procent