Logga in
Logga in

Kapacitetsåtgärder Boden – Luleå

Trafikverket planerar och genomför flera åtgärder, bland annat dubbelspår Boden – Luleå för att öka kapaciteten i järnvägssystemet.

Åtgärderna i infrastrukturen för att möta den gröna omställningen i norra Sverige kan inte vänta. Godstransporter och befolkning ökar och behovet av bra förutsättningar för arbetspendling ökar nu och under de närmaste åren.  Företagen inom den gröna omställningen ser en utbyggnad av järnvägsinfrastrukturen som en förutsättning för deras framtida verksamhet. Boden - Luleå är en av de sträckor där kapaciteten behöver öka. Sträckan tillhör Stambanan genom övre Norrland men är en viktig del för att transportera gods på Malmbanan till Luleå hamn. Utan ett dubbelspår riskerar sträckan Boden – Luleå att bli en flaskhals för Malmbanan.

Trafikverket bedömer att det finns behov av en fortsatt utbyggnad av dubbelspår mellan Boden och Luleå.

Nu pågår arbete med att ta fram järnvägsplaner Boden-Luleå

Boden C - Södra Svartbyn, Sävast - Gammelstad och Gammelstad - Luleå C är enkelspårssträckor där vi påbörjat arbetet med att ta fram järnvägsplaner. Planerna beskriver var och hur vi ska bygga dubbelspåret. Vår ambition är att ta fram järnvägsplanerna så snabbt som möjligt, och förhoppningsvis kunna sätta spaden i backen 2029/2030, förutsatt att åtgärden finns med i den nationella transportplanen, finansiering är klar och regeringen har tagit ett byggstartsbeslut. 

Övriga åtgärder som ska öka kapaciteten på sträckan

Det är flera andra åtgärder som redan pågår eller planeras för att öka kapaciteten på sträckan Boden – Luleå. 

  • Vi bygger ihop triangelspåret i Södra Svartbyn med Sävastklinten, vilket ska stå klart 2025. 
  • Vi bygger ett helt nytt partiellt dubbelspår Sävastklinten-Sävast år 2025-2030. 
  • Vi bygger om och rustar upp befintliga spår för att få dubbelspårsfunktion för malmtåg (STAX 32.5 ton) genom Boden C. Projektet beräknas starta 2029.
  • Vi bygger om och rustar upp befintliga spår för att få dubbelspårsfunktion för malmtåg (STAX 32.5 ton) genom Luleå C fram till Malmbangården. Projektet beräknas starta under 2026.
  • Flytt av personvagnsuppställning ger en bättre kapacitet för persontåg vid Luleå C, och möjliggör en stadsutveckling för Luleå kommun. Projektet beräknas starta 2026.

Kontakt

Helena Morin

Åtgärdsplanerare

Telefon: +46 10-124 43 73