Malmbanan, Boden-Riksgränsen
Här har vi samlat vad som är på gång på Malmbanan.
Malmbanan är Sveriges tyngst trafikerade järnväg och har också stor betydelse för personresor och turism. Persontåg, godståg och malmtåg kör på den 50 mil långa sträckan mellan Boden och Riksgränsen och vidare till Narvik i Norge. Sträckan Boden-Luleå hör formellt till Stambanan genom övre Norrland. Malmbanan är den enda järnvägen i Sverige som tillåter 30 tons axellast, vilket innebär upp till 8 600 ton tunga och 750 meter långa tåg med totalt 68 vagnar. På vissa sträckor har järnvägen förstärkts och där går malmtåg med 31 tons axellast.
Från Kiruna till Narvik går det idag ca 12 lastade malmtåg/dygn och från Narvik till Kiruna går det ca 12 tomma malmtåg/dygn. Från Malmberget till Luleå går det idag ca 4 lastade malmtåg/dygn och från Luleå till Malmberget går det ca 4 tomma malmtåg/dygn. På sträckan Boden-Kiruna går 10 persontåg/dygn och på sträckan Kiruna-Riksgränsen går 4 persontåg/dygn.
I dagsläget är banan hårt belastad, särskilt vissa tider på dygnet. Malmbanan används alltmer även för persontåg. Alltfler vill resa klimatsmart och väljer därför tåget. Nattåget som går ända till Narvik växer i popularitet. Vi ser en ökande ström av turister, både från Sverige och andra länder som vill turista i de svenska fjällen och väljer tåget som en del i upplevelsen.
För att kunna tillgodose ökade behov av transporter planeras för en ökning av kapaciteten och en upprustning på stora delar av Malmbanan. Under 2024 kommer Trafikverket att påbörja arbetet med att ta fram järnvägsplaner för dubbelspår mellan Luleå och Boden. Längs Malmbanan planeras en mängd nya industrier och befintliga industrier expanderar och ställer om för grön produktion.
Malmbanan är enkelspårig och därmed mycket känslig för störningar, t ex urspårningar. Det saknas även andra järnvägar att leda om trafiken till och godset som transporteras på Malmbanan är ofta svårt eller omöjligt att transportera på väg.
För att utöka kapaciteten planerar Trafikverket för flera satsningar, bla ska ytterligare bangårdar förlängas för att längre tåg ska kunna mötas. Banunderbyggnad ska förstärkas för att möjliggöra för tyngre tåg och det nya signalsystemet ERTSM installeras.
För mer information om din resa hänvisas du till ditt tågbolag.
Pågående och avslutade projekt på Malmbanan samt Boden-Luleå (2024-09-01)
Listan är inte fullständig och byggåren kan komma att ändras. Större projekt har egna webbsidor, klicka på länkarna. Sträckan Boden-Luleå tillhör Stambanan genom övre Norrland.
Pågående projekt, byggår
- ERTMS Malmbanan, 2019-2029
- STAX 32,5 ton, Södra omloppet, Gällivare – Luleå, 2022-2024
- Faunapassage mellan Kalixfors och Råtsi, 2023-2024
- Gammelstads bangårdsförlängning, 2023-2024
- Kiruna malmbangård, ny spåranslutning mot LKAB, 2023-2026
- Ny spåranslutning Svartbyns industriområde, 2024-2025
- Gällivare – Råtsi, spårbyte, 2024-2025
- Koskullskulle, signal och förändrad fastighets- ooch anläggningsgräns mot LKAB, 2025
- Liukattijoki, dubbeltrumma, 2025
- Kåppasjokk bergtunnel, förstärkning valv, 2025
- Peuravaara, ny spåranslutning mot Copperstone, 2025-2026
- Linaälv – Kalixfors, växelbyten och bangårdsförlängningar, 2025-2026
- Sikträsk, bangårdsförlängning, 2025-2026
- Sävastnäs, ny mötesstation, 2025-2027
- Sävastklinten – Sävast, partiellt dubbelspår, 2025-2027
- Abisko turist, höjning av plattform, 2026
- Ljuså, Buddbyn, driftplatsåtgärder, 2026
- Särkirovavägen, Åsens kolonat, Degervattnet, Holmvägen, förstärkt vägskydd, 2026
- Björkliden, Krokvik, förstärkt vägskydd, 2026
- Sävastklinten –Boden C – Boden S, kontaktledningsupprustning, 2026-2027
- Boden-Harrträsk, spårbyte, 2026-2027
- Murjek, bangårdsförlängning, 2026-2028
- Nattavaara, bangårdsförlängning, 2026-2028
- Nuortikon, driftplatsåtgärder, 2026-2028
- Björkliden – Riksgränsen, upprustning av snögallerier, 2026-2030
- Boden – Gällivare, kontaktlednings- och hjälpkraftsupprustning, 2026-2031
- Holmbäcken och Svartbäcken, brobyten, 2027
- Kiruna, ny järnvägsstation, tidigast 2027
- Gáisenjárga, faunapassage, 2027-2028
Avslutade projekt under 2016-2023, byggår
- Boden C, höjning plattform, 2023-2024
- Boden, utbyte lågspänningsställverk, 2023
- Luleå bangård, kontaktledningsbyte, 2022
- Kulleporten brobyte, 2022
- Murjek, ny skyddsväxel, 2021-2022
- Abisko, skred- och lavinvarning, 2021-2022
- Lappberg, bangårdsförlängning, 2019-2021
- Utbyte av växelvärmestyrning Malmbanan, 2018-2021
- Spårbyte, Harrträsk-Gällivare, 2021
- STAX 32,5 ton Kiruna-Riksgränsen (Narvik), testverksamhet, 2018-2020
- Förbättringsåtgärder Rautas södra, 2020
- Gammelstads kombiterminal, nya anslutningsväxlar, 2020
- Brobyte, Spännajokk, 2020
- Kontaktledningsbyte, Gällivare-Koskullskulle, 2019-2020
- Kontaktledningsbyte, Gällivare-Kiruna, 2017-2020
- Dubbelspår, Kiruna–Riksgränsen, järnvägsplaner, 2016-2020
- Spårbyte, Holmfors-Ljuså och Boden C-Boden Södra, 2019
- Brobyte, Bäck, 2019
- Brobyte, Pahtajokki, 2019
- Murjek, höjning och förlängning av plattform 2019
- Björkliden, höjning och förlängning av plattform 2019
- Kiruna, spårväxelbyte, 2018-2019
- Boden C, utbyte plattformstak, 2018
- Gällivare bangårdsupprustning, 2016-2018
- Gransjö bangårdsförlängning, 2016-2017
- Gullträsk bangårdsförlängning, 2016-2017
- STAX 32,5 ton Vitåfors-Luleå, testverksamhet, 2015-2017
- Byte av kraftöverföringssystem Stenbacken–Riksgränsen, 2014-2017
- Växelbyte i Murjek, 2016
- Koskivaara, bangårdsförlängning, 2016
- Ny mötesstation i Mertainen, 2016
- Aptas, bangårdsförlängning, 2016
Rennäringen
Läs mer om hur Trafikverket jobbar med renfrågor
Ofotbanen
Malmbanans fortsättning, från svensk-norska gränsen till Narvik i Norge.
Ofotbanen (öppnas i nytt fönster)