Flera län Avesta Krylbo-Dalslund, dubbelspår samt Avesta Krylbo bangård
Trafikverket planerar att bygga dubbelspår mellan Avesta Krylbo-Dalslund för att öka kapaciteten samt att byta växlar med mera på bangården i Krylbo. Målsättningen är att utbyggnaden ska vara slutfört år 2028.
Vad?
Varför?
Nuläge
Kostnad
Om projektet
Godstråket genom Bergslagen utgör ett huvudstråk för godstrafiken till och från Norrland. Den enkelspåriga delen mellan Storvik och Frövi är mycket hårt belastad. Trafiken förväntas fortsätta att öka, vilket medför ett behov av kunna köra fler godståg.
Möjligheten att med nuvarande infrastrukturen utöka antalet tåg är mycket begränsad. För att kunna möta framtidens behov behöver vi därför förbättra kapaciteten.
Ett sätt att göra detta är att bygga ett dubbelspår från Avesta Krylbo och söderut, vilket medför större flexibilitet vid tågmöten och förbättrar kapaciteten på Godsstråket söderut.
Vad gäller åtgärderna på bangården i Krylbo handlar det om att lägga nya växlar och bygga om spår inne på Krylbo bangård för att öka kapaciteten för både Dalabanan samt Godsstråket i Bergslagen. Efter att ombyggnaden av bangårdens utformning är genomförd kan tåg passera bangården med högre hastighet samt högre kapacitet för resande.
Utbyggnaden av dubbelspår är en del av de åtgärder som sker för att förbättra kapaciten på hela Godsstråket i Bergslagen på sträckan Storvik-Mjölby.
Projektets dokument
Via denna länk når du de handlingar som tagits fram som underlag till järnvägsplanen för den kommande dubbelspårsutbyggnaden Avesta Krylbo-Dalslund.
Tidplan
Övergripande tidplan med preliminära tider
Förslaget till järnvägsplan fastställdes av Trafikverkets planprövningsenhet 18 december 2023. Planen vann laga kraft i mitten av januari 2024.
Bygghandlingar tas fram för kommande produktion. Detta innebär bland annat att kompletterande undersökningar sker i anslutning till spårmiljön. Även en kartläggning av buller kommer att genomföras för ett mindre antal berörda fastigheter.
Arbetet med undersöknngar och kartläggning pågår som mest intensivt under sommaren och tidig höst 2024.
Målsättningen är att dubbelspårsutbyggnaden ska vara slutförd under år 2028.