Logga in
Logga in

Dalarna Dalabanan, kapacitetshöjande åtgärder, Säter

Dalabanan är en viktig transportsträcka mellan Dalarna och Stockholm. Vi förlänger flera spår samt öka tillgängligheten vid stationen i Säter.

Vad?

Vi förlänger mötesspår, bygger en bredare plattform för bättre tillgängligheten liksom två nya tunnlar för gående och cyklister. Plankorsningen vid Myntvägen stängs.

Varför?

Med förlängda spår kan tåg mötas utan att behöva stanna. Med fler tåg i trafik kan restiden minskas, vilket i slutändan kan medföra att fler väljer tåget som transportmedel.

Nuläge

Byggnation.

Om projektet

Genom att bygga mötesspår kan tågen mötas utan att behöva stanna och fler tåg kan trafikera Dalabanan. I Säter bygger vi om spåren för att kunna genomföra samtidig infart samtidigt som vi genomför ett antal förbättringar för de resenärer som ska åka med tåg från Säter. Det innebär förbättringar i form av en bredare och delvis väderskyddad perrong samt tillgänlighetsanpassad gångväg till den nya perrongen med taktila stråk och hissar.

Tidplan för Säter

Övergripande tidplan med preliminära tider.

Byggstart planeras att ske i slutet av våren 2022.

 

 

Under perioden fredag kväll den 17 till måndag morgon den 20 juni kommer Dalabanan att vara avstängd mellan AvestaKrylbo och Borlänge. Längs med sträckan kommer ett antal större arbeten att genomföras.

Under hela september månad kommer stora schaktmassor att tas bort vid arbetsområdet. Dalabanan kommer också att vara avstängd under tio dygn från och med midnatt torsdag den 29 september till midnatt den 9 oktober. Under denna period sker omfattande arbeten på bangårdarna i både Säter och Hedemora då nya växlar läggs in samt ett spår flyttas för att ge plats för en bredare och mera tillgänglig perrong i Säter.

Under första halvåret 2023 avslutas arbetet med att bygga ut kapaciteten på Säter central.

Nyheter

Kontakt

Riitta Pettersson

Projektledare

Telefon: +46 10-124 41 75

Helena Halldén

Projektingenjör

Telefon: +46 10-123 42 12