Dalarna Morastrand-Lomsmyren, Mora - elektrifiering av järnväg
Timmertransporterna på järnväg mellan terminalen i Lomsmyren och vidare ut på Dalabanan är en viktig transportnod i norra Dalarna och idag upplevs en kapacitetsbrist på Mora bangård.
Vad?
Varför?
Nuläge
Om projektet
Projektet innebär att elektrifiering av järnvägsspåren ska ske mellan Mora Strand och Lomsmyren. Sträckan är drygt tre kilometer lång och sträcker sig genom Mora tätort.
Kapacitetsbristen beror bland annat på att banorna i området förutom Dalabanan inte är elektrifierade. Därför krävs byte av lok till diesellok på Mora bangård för genomgående transporter. Elektrifiering av sträckan gör det möjligt att använda ellok och att lokbyte inte behöver ske på Mora bangård. En positiv effekt är också att transporttiderna förkortas och att kostnader sänks för tågoperatörer och transportköpare.
Tidplan för projektet
Övergripande tidplan med preliminära tider.
Byggstart var planerad till senare delen av våren 2025 men då inlämnad järnvägsplan nu är överklagad till regeringsrätten kommer byggstart att ske tidigare våren år 2026 med slutförande efter sommaren samma år.
Beorende på beslut angående gällande överklagan kommer projektet att avslutas senare är planerat - tidigast i slutet av år 2026.
Dokument
Här hittar du dokument som berör arbetet med att projektera en järnvägsplan för sträckan Morastrand-Lomsmyren