
E45, Vattnäs–Trunna Vägplanen för E45 Vattnäs-Trunna fastställd
Trafikverket har nu fastställt vägplanen för E45 mellan Vattnäs och Trunna. Detta är en viktig milstolpe för att komma vidare i projektet.
Vägplanen är en detaljerad beskrivning av hur vägen ska utformas och byggas, med hänsyn till både människa och miljö. Att vägplanen nu är fastställd innebär att den har genomgått en opartisk bedömning utifrån vilken påverkan den har på miljö, hälsa och intrång.
Man har bedömt att projektets syfte att förbättra trafiksäkerheten och framkomligheten på sträckan uppfylls, samtidigt som hänsyn tas till viktiga miljö- och kulturvärden samt till boendemiljön. Bedömningen är att fördelarna för allmänheten överväger de olägenheter som kan orsakas för enskilda intressen.
E45 mellan Vattnäs och Trunna kommer få en ny västlig sträckning mellan Vattnäs och Vångsgärde och följer sedan den befintliga vägen cirka 1 km genom Vångsgärde till Holen. Därefter får vägen åter en ny sträckning väster om den nuvarande vägen fram till Trunna. Byggstart planeras tidigast till 2026.
Viktigt med dialog och synpunkter
Under arbetet med vägplanen har vi haft dialog med närboende, markägare, företag, föreningar och andra som påverkas av den nya vägen. Synpunkterna har varit värdefulla och har bidragit till att vi nu kan utforma vägen på bästa sätt.
Vi har också haft dialog med kommunen, länsstyrelsen och andra myndigheter för att säkerställa att planen fungerar tillsammans med övrig samhällsplanering.
Möjlighet att överklaga
För att vi ska ha rätt att genomföra det som är beslutat i planen behöver den också vinna laga kraft. Fram till den 15 april har du som är berörd av vägplanen möjlighet att överklaga beslutet. Om en överklagan lämnas in går frågan vidare till regeringen, som fattar beslut i frågan.
Bakgrund
Arbetet med att öka trafiksäkerheten och förbättra framkomligheten på E45 mellan Vattnäs och Trunna har pågått länge. Redan 1995 genomförde dåvarande Vägverket en förstudie, som senare följdes av en vägutredning. Mellan 1998 och 2003 gjordes flera kompletterande analyser där olika vägsträckningar och standarder utvärderades.
Mellan 2004 och 2007 togs en ny vägutredning fram, och utifrån denna beslutade Vägverket att gå vidare med alternativet ”Väst 3”. Sedan dess har arbetet fortsatt inom den vägplan som nu är fastställd.