Logga in
Logga in

Dalarna E45/väg 70 genom Mora, förbättrad framkomlighet och trafiksäkerhet

Trafikverket och Mora kommun har förbättrat trafiksäkerheten och framkomligheten på E45/väg 70 genom Mora. Samtidigt har vi minskat miljöbelastningen i stadsmiljön.

Vad?

Ett antal åtgärder för att höja kapaciteten på vägarna genom Mora.

Varför?

För att förbättra tillgängligheten, trafiksäkerheten och framkomligheten för samtliga trafikanter.

Nuläge

Genomfart Mora är klar och öppnades för trafik den 15 november 2024.

Om projektet

Trafikverket har tillsammans med Mora kommun byggt om genomfarten för att få en bättre trafiksituation i Mora. Både E45 och väg 70 går genom centrala Mora med intensiv trafik och köbildning vissa tider. Den ombyggda vägen ger nu en smidigare och säkrare genomfart där trafiken flyter bättre oavsett man cyklar, går, åker bil eller reser kollektivt.

Projektet har genomförts i tre etapper:

Etapp 1: Nya cirkulationsplatser vid Svedjärnsvägen, Badstubacksbron och Måmyren, 2018-2019.

Etapp 2: Nya gång- och cykelvägar genom Färnäs samt mellan Kråkberg och Bonäs, 2018–2019.

Etapp 3: Ny genomfart, indelat i delsträcka 1 och 2, 2020–2024

Delsträcka 1 (år 2020–2022), från Broåkern till cirkulationsplats Stranden. Där byggdes tvåfilig väg, två cirkulationsplatser, gång- och cykelvägar samt en gång- och cykelport vid Resecentrum.

Delsträcka 2 (år 2022–2024), från cirkulationsplats Stranden, fram till cirkulationsplats Starbo, vid Fridhemsgatan. Där har vi byggt nya gång- och cykelvägar, cirkulationsplatser, hållplatser för bussar, ny gång- och cykelport vid Stranden, skapat en trevligare stadsmiljö och utfört omfattande vatten- och avloppsarbeten i samarbete med Nodava AB.

Förändringar längs Strandgatan mellan cirkulationsplats Kaplanen och Starbo

Det har skett viktiga förändringar i trafikmiljön längs Strandgatan, mellan cirkulationsplats Kaplanen och Starbo för alla som bor, arbetar eller rör sig i Mora. Samtliga förändringar syftar till att förbättra både framkomlighet och trafiksäkerhet längs vägen, vilket minskar risken för stopp och olyckor.

Viktiga förändringar på Strandgatan mellan cirkulationsplats Kaplanen och Starbo:

  • Ny lokalgata längs E45

  • Droppcirkulation vid Starbo

  • Förbud mot vänstersvängar

  • Endast höger in/ut från Hamngatan

  • Stängd in/utfart vid Köpmannagatan

Ny lokalgata längs E45

Den nya kommunala lokalgatan mellan Tidningshuset och Köpmannagatan underlättar tillträde för fastigheter längs sträckan. Här kan både gående, cyklister och bilar samsas. Lokalgatan bidrar till ökad säkerhet och smidigare trafik på E45 genom att minska risken för stopp och olyckor.

Droppcirkulation vid Starbo

Vid Starbo har vi byggt en så kallad droppcirkulation för att säkerställa ett bättre trafikflöde nära järnvägsspåret och bommarna. Trafik från Malungsvägen kan här endast svänga höger, vilket minimerar risken för stopp vid järnvägsspåret och förbättrar trafiksäkerheten. Övergångsstället på Malungsvägen (söder om spåret) ersätts med en gång- och cykelpassage, för att minska risken för att fordon fastnar vid järnvägsspåret när bommarna går ner. Gående och cyklister behöver visa extra försiktighet och lämna företräde för fordonstrafiken.

Förbud mot vänstersvängar 

För att ytterligare förbättra säkerheten och minska risken för stopp i trafiken är vänstersvängar inte längre tillåtna mellan cirkulationsplats Kaplanen och Starbo.

Endast höger in/ut från Hamngatan

Kommer du från Hamngatan kan du endast svänga höger ut mot E45. Om du ska in till Hamngatan från E45 måste du komma från Kaplanen på grund av vänstersvängsförbudet längs sträckan.

Stängd in/utfart vid Köpmannagatan

Köpmannagatan ansluts nu till den nya lokalgatan och inte längre direkt till E45. Detta bidrar till ökad säkerhet och minskar risken för stopp på E45.

På Mora kommuns webbplats hittar du mer information om vilka förändringar som sker på de kommunala gatorna. Mora kommuns webbplats

Film - före och efter ombyggnationen

Titta gärna på vår nya film som visar skillnaderna före och efter ombyggnationen. Den här versionen visar främst delsträcka 1 och när allt är klart kommer vi visa en film som täcker hela sträckan.

Nyheter

Tidsplan

1 Byggfas delsträcka 1 2020–hösten 2022

2 Byggfas delsträcka 2 2022–2024

3 Strandgatan mellan cirkulationsplats Kaplanen fram till korsningen Fridhemsgatan/Kyrkogatan avstängd mars 2024–15 november 2024

4 Nya genomfart Mora klar 15 november 2024

Projektet är samfinansierat med Mora kommun.

Kontakt

Genomfart Mora