E45/väg 70 genom Mora Nu är genomfart Mora klar!
Genomfart Mora är äntligen klar och öppnades för trafik den 15 november 2024.
Genomfart Mora är äntligen klar! Arbetet har pågått under många år och har inneburit påfrestningar för alla som bor, verkar eller rör sig i Mora. Nu finns en smidigare och säkrare genomfart där trafiken flyter på bättre för alla, oavsett man går, cyklar, åker bil eller reser kollektivt.
För gång- och cykeltrafikanter har det byggts två gång- och cykelportar under E45/väg 70 och drygt fem kilometer gång- och cykelvägar som nu finns längs med genomfarten mellan Noretbron och Fridhemsgatan samt i Färnäs och i Bonäs.
För att förbättra för fordonstrafikanterna finns det nu sju nya cirkulationsplatser och en ombyggd samt en dubbelfilig väg i 900 meter åt vardera håll (1,8 km totalt) mellan Noretbron och cirkulationsplats Stranden. De nya cirkulationsplatserna bidrar till en förbättrad trafikmiljö. Det ger ett bättre flyt i trafiken med mindre stopp och minskade köer, vilket i sin tur bidrar till minskad miljöbelastning.
Utöver det har Trafikverket i samarbete med Nodava AB utfört omfattande vatten- och avloppsarbeten som innebar att lägga nya ledningar i hela Mora tätort, 4 500 meter vatten- och avloppsledningar och 4 000 meter dagvattenledningar där Trafikverkets del utgörs av 1 500 meter.
Genomfart Mora har resulterat i:
- Förbättrad tillgänglighet
- Ökad kapacitet för alla trafikslag
- Tryggare och säkrare trafikmiljö
- Förbättrad kvalitet och kapacitet i vatten- och avloppsnätet i centrala Mora
- Ökad motståndskraft mot skyfall och höga vattenflöden
- Tillgängligare och trevligare stadsmiljö i Mora
- Bidragit till en hållbar stadsutveckling
Bakgrund - tre etapper
Innan arbetet med Genomfart Mora startade präglades trafiken på E45 och väg 70 genom centrala Mora av stora problem. Vägen kantades av många korsningar, trafikljus och in- och utfarter, vilket skapade frekventa stopp och långa köer. För gående och cyklister saknades dessutom säkra alternativ att ta sig fram i området. Detta påverkade både framkomligheten och trafiksäkerheten negativt för alla som bor och rör sig i Mora.
Projektet har genomförts i tre etapper:
Etapp 1: Nya cirkulationsplatser vid Svedjärnsvägen, Badstubacksbron och Måmyren, 2018-2019.
Etapp 2: Nya gång- och cykelvägar genom Färnäs samt mellan Kråkberg och Bonäs, 2018–2019.
Etapp 3: Ny genomfart, indelat i delsträcka 1 och 2, 2020–2024
Delsträcka 1 (år 2020–2022) sträckte sig från Broåkern till cirkulationsplats Stranden. Där byggdes tvåfilig väg, två cirkulationsplatser, gång- och cykelvägar samt en gång- och cykelport vid Resecentrum.
Delsträcka 2 (år 2022–2024) sträckte sig från cirkulationsplats Stranden, vid Älvgatan, genom centrala Mora fram till cirkulationsplats Starbo, vid Fridhemsgatan.
Längs hela sträckan har långa sträckor av vatten- och avloppsledningar bytts ut, vilket gjort flera meter djupa schakt behövts grävas innan själva vägarna har kunnat byggas. Det har även byggts nya gång- och cykelvägar och gång- och cykelport vid Stranden.
Arbetet inleddes efter sommaren 2022. De komplicerade VA-arbetena var en stor utmaning, där projektet tvingades ansöka om en vattendom för att pumpa bort grundvatten från de djupa VA-schakten. För att möjliggöra att projektet skulle kunna färdigställas under 2024 beslutade Mora kommun att låta projektet leda om trafiken alla tider på året förutom Vasaloppsveckorna. Avstängningarna och omledningarna ledde till stora påfrestningar för alla som bor, verkar och rör sig i centrala Mora. Men åtgärden gav önskad effekt, och arbetet kunde färdigställas planenligt under hösten 2024.
Förändringar längs Strandgatan mellan cirkulationsplats Kaplanen och Starbo
Det har skett viktiga förändringar i trafikmiljön längs Strandgatan, mellan cirkulationsplats Kaplanen och Starbo för alla som bor, arbetar eller rör sig i Mora. Samtliga förändringar syftar till att förbättra både framkomlighet och trafiksäkerhet längs vägen, vilket minskar risken för stopp och olyckor.
Viktiga förändringar på Strandgatan mellan cirkulationsplats Kaplanen och Starbo:
- Ny lokalgata längs E45
- Droppcirkulation vid Starbo
- Förbud mot vänstersvängar
- Endast höger in/ut från Hamngatan
- Stängd in/utfart vid Köpmannagatan
Ny lokalgata längs E45
Den nya kommunala lokalgatan mellan Tidningshuset och Köpmannagatan underlättar tillträde för fastigheter längs sträckan. Här kan både gående, cyklister och bilar samsas. Lokalgatan bidrar till ökad säkerhet och smidigare trafik på E45 genom att minska risken för stopp och olyckor.
Droppcirkulation vid Starbo
Vid Starbo har vi byggt en så kallad droppcirkulation för att säkerställa ett bättre trafikflöde nära järnvägsspåret och bommarna. Trafik från Malungsvägen kan här endast svänga höger, vilket minimerar risken för stopp vid järnvägsspåret och förbättrar trafiksäkerheten. Övergångsstället på Malungsvägen (söder om spåret) ersätts med en gång- och cykelpassage, för att minska risken för att fordon fastnar vid järnvägsspåret när bommarna går ner. Gående och cyklister behöver visa extra försiktighet och lämna företräde för fordonstrafiken.
Förbud mot vänstersvängar
För att ytterligare förbättra säkerheten och minska risken för stopp i trafiken är vänstersvängar inte längre tillåtna mellan cirkulationsplats Kaplanen och Starbo.
Endast höger in/ut från Hamngatan
Kommer du från Hamngatan kan du endast svänga höger ut mot E45. Om du ska in till Hamngatan från E45 måste du komma från Kaplanen på grund av vänstersvängsförbudet längs sträckan.
Stängd in/utfart vid Köpmannagatan
Köpmannagatan ansluts nu till den nya lokalgatan och inte längre direkt till E45. Detta bidrar till ökad säkerhet och minskar risken för stopp på E45.
På Mora kommuns webbplats hittar du mer information om vilka förändringar som sker på de kommunala gatorna i samband med att genomfarten öppnades. Mora kommuns webbplats
Tack för ditt tålamod!
Vi uppskattar verkligen det tålamod du visat under tiden vi arbetat med att förbättra genomfarten i Mora. Vi förstår att arbetet har inneburit en utmaning för dig som bor, arbetar och vistas i området. Samtidigt har vi mötts av en stor förståelse för att dessa förbättringar varit nödvändiga, och det är något vi är mycket tacksamma för.