Logga in
Logga in

Dalarna Morshyttan, mötesspårsförlängning, Avesta kommun

Vi förlänger Morshyttans driftplats för att långa tåg (upp till 750 meter) ska kunna mötas och klara samtidig infart. Driftplatsen tillhör godsstråket genom Bergslagen, Storvik–Avesta/Krylbo.

Vad?

Vi förlänger befintlig driftplats för att långa tåg ska kunna mötas och klara samtidig infart. Gångfållan i plankorsningen ersätts med en enklare gång- och cykelväg.

Varför?

Det övergripande syftet är att öka framkomligheten för godstrafiken på sträckan Storvik–Frövi, samt att öka robustheten på banan så att förseningar kan hanteras mer effektivt.

Nuläge

Byggstart september 2024

Om projektet

Morshyttan är en driftplats längs godsstråket genom Bergslagen, Storvik–Avesta/Krylbo. Stråket är viktigt för godstrafik till och från både Norrland och Bergslagen. Banan ingår i EU:s viktigaste transportstråk och är en del av det transeuropeiska transportnätet (TEN-T). Trafiken består till största delen av långväga godstransporter men även persontrafik förekommer, i mindre omfattning. I framtiden ska mötande tåg kunna köra in på bangården samtidigt som ett annat tåg lämnar den.

En enklare gång- och cykelväg kommer att byggas för oskyddade trafikanter parallellt med järnvägen söderut som ersättning för den stängda gångfållan i plankorsningen. Delar av driftplatsen kommer även att stängslas in för att undvika spårspring.

Planering 2024

  • Start produktion: 1 september
  • Besiktning av fastigheter inom riskområdet för vibrationer
  • Tågstopp: 26–30 september
  • Markarbeten: Hösten

Planering 2025  

  • Mark- och banarbeten: Våren
  • Tågstopp: 12–18 juni
  • Efterarbeten: 19 juni–30 september 

Bakgrund

Det finns ingen driftplats idag (förutom Storvik) på sträckan Storvik–Avesta/Krylbo som kan hantera möten för 750 m långa tåg. Att trafikera järnvägsnätet med längre tåg stärker konkurrenskraften för godstransporter på järnväg och skapar bättre förutsättningarna för näringslivet. Längre tåg ger ökad kapacitet då samma volym transporteras i färre antal tåg.

Översiktskarta

Tidsplan

Tidplanen kan komma att ändras under arbetets gång.

1 Planering och startmöte Vår och sommar 2024

2 Start produktion September 2024

3 Avslut produktion September 2025

Kontakt

Marie Strand

Projektledare

Telefon: 010-123 89 58