Dalarna Morshyttan, mötesspårsförlängning, Avesta kommun
Vi förlänger Morshyttans driftplats för att långa tåg (upp till 750 meter) ska kunna mötas och klara samtidig infart. Driftplatsen tillhör godsstråket genom Bergslagen, Storvik–Avesta/Krylbo.
Vad?
Varför?
Nuläge
Om projektet
Morshyttan är en driftplats längs godsstråket genom Bergslagen, Storvik–Avesta/Krylbo. Stråket är viktigt för godstrafik till och från både Norrland och Bergslagen. Banan ingår i EU:s viktigaste transportstråk och är en del av det transeuropeiska transportnätet (TEN-T). Trafiken består till största delen av långväga godstransporter men även persontrafik förekommer, i mindre omfattning. I framtiden ska mötande tåg kunna köra in på bangården samtidigt som ett annat tåg lämnar den.
En enklare gång- och cykelväg byggs för oskyddade trafikanter parallellt med järnvägen söderut, som ersättning för den stängda gångfållan i plankorsningen. Delar av driftplatsen kommer även att stängslas in för att undvika spårspring. Entreprenören är ansvarig för arbetsområdet och ingen obehörig får beträda arbetsområdet oanmäld.
Vad händer just nu?
- Markarbeten: april
- Banarbeten: 5 maj–12 juni
- Tågstopp: 12–18 juni
- Efterarbeten: 19 juni–30 september
Vi jobbar för att arbetet ska flyta på så bra som möjligt och ber om överseende med de störningar som kan uppstå, framförallt nattetid under tågstoppet.
Tack för att ni visar hänsyn och tar det lugnt kring arbetsplatsen!
Bakgrund
Det finns ingen driftplats idag (förutom Storvik) på sträckan Storvik–Avesta/Krylbo som kan hantera möten för 750 m långa tåg. Att trafikera järnvägsnätet med längre tåg stärker konkurrenskraften för godstransporter på järnväg och skapar bättre förutsättningarna för näringslivet. Längre tåg ger ökad kapacitet då samma volym transporteras i färre antal tåg.
Översiktskarta
Tidsplan
Tidplanen kan komma att ändras under arbetets gång.