Dalarna Morshyttan, mötesspårsförlängning, Avesta kommun
Vi förlänger Morshyttans driftplats för att långa tåg (upp till 750 meter) ska kunna mötas och klara samtidig infart. Driftplatsen tillhör godsstråket genom Bergslagen, Storvik–Avesta/Krylbo.
Vad?
Varför?
Nuläge
Om projektet
Morshyttan är en driftplats längs godsstråket genom Bergslagen, Storvik–Avesta/Krylbo. Stråket är viktigt för godstrafik till och från både Norrland och Bergslagen. Banan ingår i EU:s viktigaste transportstråk och är en del av det transeuropeiska transportnätet (TEN-T). Trafiken består till största delen av långväga godstransporter men även persontrafik förekommer, i mindre omfattning. I framtiden ska mötande tåg kunna köra in på bangården samtidigt som ett annat tåg lämnar den.
En enklare gång- och cykelväg kommer att byggas för oskyddade trafikanter parallellt med järnvägen söderut som ersättning för den stängda gångfållan i plankorsningen. Delar av driftplatsen kommer även att stängslas in för att undvika spårspring.
Planering 2024
- Start produktion: 1 september
- Besiktning av fastigheter inom riskområdet för vibrationer
- Tågstopp: 26–30 september
- Markarbeten: Hösten
Planering 2025
- Mark- och banarbeten: Våren
- Tågstopp: 12–18 juni
- Efterarbeten: 19 juni–30 september
Bakgrund
Det finns ingen driftplats idag (förutom Storvik) på sträckan Storvik–Avesta/Krylbo som kan hantera möten för 750 m långa tåg. Att trafikera järnvägsnätet med längre tåg stärker konkurrenskraften för godstransporter på järnväg och skapar bättre förutsättningarna för näringslivet. Längre tåg ger ökad kapacitet då samma volym transporteras i färre antal tåg.
Översiktskarta
Tidsplan
Tidplanen kan komma att ändras under arbetets gång.