Logga in
Logga in

Dalarna Falun-Borlänge, kapacitets- och säkerhetshöjande åtgärder på järnvägen

Vi planerar att öka säkerheten och hastighet på järnvägen mellan Falun och Borlänge. I första hand ska ett antal plankorsningar stängas samtidigt som kapaciteten ökas tack vare förlängda spår och ställverksbyte i Ornäs.

Vad?

Införa ett antal förbättringar av säkerheten samt ökad kapacitet för bandel 323, Falun-Borlänge tack vare förbättrade mötesmöjligheter för tåg samt förlängda spår i Ornäs.

Varför?

Ökar säkerheten vid ett antal övergångar genom att stänga cirka tio obevakade passager, stängsla in delar av sträckan samt åtgärder som medger ökad hastighet på aktuell sträcka.

Nuläge

Kontrakt med entreprenör beräknas undertecknas under våren 2025. Planerad byggstart sen vår 2025. Projektet kommer att genomföras i sin helhet under år 2025.

Kostnad

Projektet beräknas kosta cirka 200 miljoner kronor att genomföra.

Om projektet

Arbetet med åtgärderna på sträckan Falun-Borlänge ingår som ett av flera objekt för att förbättra säkerheten och öka kapacitet på sträckan Falun-Frövi (en del av Bergslagsbanan). 
Delsträckan Borlänge-Falun, som också benämns som bandel 323, är ett viktigt stråk för gods- och persontrafik.
Delar av sträckan löper längs med sjön Runn och vid strandkanten ligger ett större antal fritidsfastigheter på båda sidor om järnvägen. För att komma till vissa fastigheter måste järnvägen korsas och det är i lagens mening inte tillåtet att passera järnväg för obehöriga om inte det sker via anvisade övergångar.
Därför ska nu ett antal passager, även sådana som uppfyller lagkrav, stängas för att öka säkerhet för allmänheten. Dessa obevakade passager kommer nu att ersättas av fem stycken gångtunnlar under spåret i form av rörbroar. 
Samtidigt kommer stora delar av sträckan Falun-Borlänge att stängslas in för att förhindra passage där detta inte är tillåtet.
Vid den så kallade driftplatsen i Ornäs ska också kapaciteten ökas genom att införa så kallad samtidig infart (ESIK) samt förlängning av ett spår, vilket innebär att mötande tåg inte behöver stanna för att passera det andra tåget. Detta ska kunna ske för tåg som är upp till 630 meter långa.
I Ornäs kommer även ett nytt ställverk att installeras, vilket medger att kapacitet på sträckan ökas. I övrigt sker också ett antal åtgärder som i sig innebär att högsta tillåten hastighet ökas.  

Nyheter

Tidplan

Detta kommer att hända under tiden som projektet pågår.

Projektering av entreprenaden genomförs.

Byggstarten har flyttat från sommaren 2024 till våren 2025. Samtliga rörbroar ska vara klara ungefär ett år senare, hösten 2026.

Kontakt

Bengt Andersson

Projektledare

Telefon: +46 10-123 13 31