Logga in
Logga in

Gävleborg Bergslagsbanan, ett nytt dubbelspår mellan Gävle Västra–Forsbacka

Vi planerar att bygga Bergslagsbanan som dubbelspår mellan Gävle Västra och Forsbacka. Detta kommer att öka kapaciteten och höja standarden för både gods- och persontrafik.

Vad?

Ett dubbelspår planeras mellan Gävle Västra och Forsbacka, där driftplatsen i Forsbacka utökas till fyra spår och anpassas för möte av 750 meter långa tåg.

Varför?

Som en följd av nya spårdragningen för Gävle-Kringlan behöver Bergslagsbanan flyttas för att säkerställa kapacitet och åtkomst till viktiga noder för gods- och persontransporter.

Nuläge

Planering och utredning

Om projektet

Vi utreder möjligheten att bygga dubbelspår mellan den framtida stationen Gävle Västra i Tolvfors och den befintliga driftplatsen i Forsbacka. Dubbelspåret kommer att dimensioneras för att hantera den högsta möjliga hastigheten på 250 km/h och tåg med en axellast på 25 ton. Korsningar mellan väg och järnväg kommer att göras planskiljda med bro eller port, och i Forsbacka planeras fyra spår för att persontåg ska kunna passera långsammare godståg.

Järnvägsplanen för Bergslagsbanan mellan Gävle Västra och Forsbacka är beroende av järnvägsplanerna för Gävle–Kringlan. Det innebär att järnvägsplanen för Bergslagsbanan inte kan fastställas förrän järnvägsplanerna för Gävle–Kringlan har fastställts.

Bakgrund

Utredningen av ett nytt dubbelspår på Ostkustbanan mellan Gävle och Kringlan (Axmartavlan) har visat att en planskild anslutning mellan Gävle godsbangård och Bergslagsbanan är nödvändig. Det finns också ett önskemål om att flytta godsbangården från Näringen, eftersom den ligger på en vattentäkt. En ombyggnation för att skapa en planskild anslutning från den nuvarande godsbangården skulle bli en kostsam åtgärd. Rekommendationen är istället att utreda en flytt av Bergslagsbanan för att säkerställa åtkomst till viktiga noder, både den befintliga godsbangården och en eventuell flyttad godsbangård.

I nationell transportplan som kom juni 2022 utökades objekt Ostkustbanan, Gävle–Kringlan med Bergslagsbanan, delen Gävle Västra–Forsbacka.

Angränsande projekt

Översiktskarta

Nyheter

Tidsplan

Det tar många år från planering till byggande, men ju tidigare vi får dina synpunkter desto större chans har vi att beakta dem. I tidplanen kan du se när du har möjlighet att påverka.

Samrådsmöte hösten 2025 för järnvägsplan nytt dubbelspår Bergslagsbanan.

2 Granskning 2026

Järnvägsplanen för Bergslagsbanan (Gävle Västra–Forsbacka) är beroende av Gävle–Kringlans järnvägsplaner. Det medför att järnvägsplanen för Bergslagsbanan inte kan fastställas förrän Gävle–Kringlans järnvägsplaner är fastställda.

Frågor och svar

Preliminär byggtid är 2029-2032.

Den ska rivas under 2033.

Kontakt

Ragnhild Brändeskär

Projektledare

Telefon: 010-124 24 49

Adam Ström

Markförhandlare

Telefon: 010-123 79 27