Bergslagsbanan, ett nytt dubbelspår från Gävle Västra–Forsbacka Fältundersökningar, ett viktigt moment i byggandet av ny järnväg
Fältundersökningar mellan Gävle och Forsbacka har pågått hela 2024 och arbetet har till största del utförts med hjälp av terränggående borrbandvagnar.
Även om det dröjer många år tills vi kan börja bygga nya Bergslagsbanan behöver vi i tidigt skede undersöka mark, berg och grundvattennivåer i området. Resultaten från markundersökningarna får sen visa vad vi behöver ta hänsyn till för att utforma och bygga järnvägen på bästa sätt.
Hur ser det ut under markytan?
Fältundersökningarna har pågått hela 2024 och kommer fortsätta under 2025. Dessa ger oss kunskap om olika förhållanden under markytan, se nedan för undersökningarnas omfattning.
- Geotekniska undersökningar: Borrningar för provtagning av markens sammansättning, stabilitet och vattennivåer. Det ger oss information om jordens bärighet och om det kan behövas markförstärkning vid byggnation.
- Bärighetsprov: För att kontrollera markens förmåga att stödja tunga byggnader eller infrastruktur kan belastningstester behöva göras, dvs vi testar hur marken svarar på vikten av konstruktionen.
- Seismiska undersökningar: För att analysera markens densitet och fasthet på större djup. Detta är användbart för att bedöma hur marken kommer att reagera vid byggnation och trafikbelastning.
- Markmiljöundersökningar: För att säkerställa att de massor hanteras i projektet behandlas korrekt, genomförs markmiljöprovtagningar för att identifiera eventuella föroreningar i marken. Dessa undersökningar fokuseras huvudsakligen till Forsbacka driftplats och Gävle västra.
Undersökningar över markytan
Vi undersöker även förhållanden över marken, till exempel förekomsten av hotade djurarter och växter. Vi gör även bullerinventeringar för att se hur fastigheter som ligger nära den planerade järnvägen påverkas under byggnationen samt efteråt när järnvägen är öppen för trafik.