Logga in
Logga in

Gävleborg Gävle hamnspår, direktanslutning Ostkustbanan söderut

Trafikverket avvaktar med att genomföra en direktansluten järnväg från Gävle hamn vidare söderut på Ostkustbanan. Genomförandet är planerat att ske efter att godsbangården har flyttats.

Vad?

Planen är att skapa en direktansluten järnväg som sammankopplar Gävle hamn med Gävle C och fortsätter söderut på Ostkustbanan.

Varför?

För att öka kapaciteten till/från Gävle hamn behövs en direktansluten järnväg söderut.

Nuläge

Utredningen från 2024 har visat att kurvan över Näringen (söderut) behöver vara bredare än vad som ursprungligen planerades. Genomförandet kan ske först när godsbangården flyttats.

Om projektet

Gävle hamn är i en expansiv fas och förväntar sig en framtida ökning av sina tågtransporter. Den nuvarande tåglösningen till och från hamnen har brister både i utformning och logistik, där all tågtrafik först måste passera en redan hårt belastad godsbangård. Trafikverket planerar att öka kapaciteten genom en direktansluten järnväg söderut på Ostkustbanan. Den befintliga spårdragningen mellan godsbangården och Gävle Strand kommer att behöva rivas för att ge plats åt en ny lösning.

Projektet är en del av en helhetslösning för smidigare och mer miljövänliga godstransporter till Gävle hamn, med målet att minska CO2-utsläpp, buller och kostnader för godskunderna.

Angränsande projekt

Projektet ger påverkan för angränsande projekt och detaljplaner som hanteras i egna planeringsprocesser.

Kontakt

Elina Pettersson

Projektledare

Telefon: 010-123 55 89

Adam Ström

Markförhandlare

Telefon: 010-123 79 27