Logga in
Logga in

Gävleborg Gävle–Ockelbo, förstärkningsåtgärder (STAX25) på Norra Stambanan

Vi förstärker järnvägen mellan Gävle–Ockelbo till 25 tons axellast så att tyngre godstransporter kan trafikera Norra Stambanan.

Vad?

Vi förstärker järnvägen och höjer axellasten till 25 ton mellan Gävle–Ockelbo, Norra stambanan.

Varför?

För att tyngre transporter kan kunna trafikera sträckan Gävle–Ockelbo.

Nuläge

Samråd under januari–mars 2025, därefter produktion.

Samråd vattenverksamhet, miljöfarlig verksamhet och åtgärder i Natura 2000-området vid Testeboån

Vi förstärker järnvägen mellan Gävle–Ockelbo till 25 tons axellast så att tyngre godstransporter kan trafikera Norra Stambanan. Områden som behöver förstärkas har identifierats.

Arbeten kommer att utföras inom Testeboåns vattenområde samt inom Testeboåns naturreservat och Natura 2000-område. För dessa arbeten ska Trafikverket söka tillstånd för vattenverksamhet enligt 11 kap samt tillstånd för åtgärder i Natura 2000-område enligt 7 kap miljöbalken. Ansökan kommer eventuellt även omfatta uttag av morän, enligt 9 kap miljöbalken, därför beskrivs även detta i samrådsunderlaget. 

Läs mer om detta och välkommen att höra av dig till oss vad du tycker!

Samrådstid:

11 februari–10 mars 2025

Synpunkter: 

Skickas till Trafikverket, Ärendemottagningen, Box 810, 781 28 Borlänge eller till trafikverket@trafikverket.se senast den 10 mars 2025. 
Ange ärendenummer TRV 2024/104666

Om projektet

Idag tillåts inga tågtransporter med axellast på 25 ton (STAX 25) på sträckan Gävle–Ockelbo. Det har tidigare varit tillåtet, men nu krävs förstärkningsåtgärder för att öppna upp för tung tågtrafik igen. Broarna på sträckan är utbytta sedan tidigare.

Om vi inte åtgärdar bärigheten kan ståltågen mellan Luleå–Borlänge inte kan komma fram  om sträckan Ockelbo–Storvik behöver stängas för banarbete eller driftstörning.  En höjning av axellasten är även efterfrågad av annan godstrafik, såsom timmertransporter. För att bibehålla kapaciteten i järnvägsnätet behöver därför bärigheten ökas i järnvägen mellan Ockelbo–Gävle.

Största tillåtna axellast (STAX)

Varje järnväg har en gräns för den största tillåtna axellasten, det vill säga hur mycket varje hjulaxel får belasta spåret. I Sverige, liksom i övriga Europa, är standarden 22,5 ton, men Trafikverket bygger successivt ut nätet till 25 ton för att tyngre godståg ska kunna köras. Nu ska sträckan mellan Gävle–Ockelbo byggas ut så tyngre transporter kan trafiker Norra Stambanan.

Planerade åtgärder

  • Stödbensurgrävning: torv och lösa massor grävs bort och att återfyllning sker med sprängsten, alternativt kan block tryckas ned i lösmarken.
  • Anläggande av tryckbank: marken fylls upp med massor i ett eller flera lager till en viss mothållande last uppnåtts.
  • Stödfyllning: den befintliga järnvägsbanken flackas ut genom att material tillförs på slänten.
  • Sättningsskiljande spont: till vissa tryckbankar anläggs även sättningsskiljande spont. Syftet är att undvika sättningar i järnvägsbank eller kontaktledningsfundament till följd av de nya tryckbankarna.

Vi kommer även att anlägga tillfälliga byggvägar för att nå ut till järnvägen. Vägarna kommer att nyttjas under byggskedet och ska sedan återställas. Det samma gäller de upplagsytor som nyttjas för mellanlagring av material.

Tidsplan

Tidplanen är preliminär och kan komma att ändras.

Samråd inför ansökan om tillstånd vattenverksamhet, åtgärder vid Natura 2000-område och miljöfarlig verksamhet.

Samrådskrets: enskilda, kommuner, myndigheter och organisationer

Samrådsmöte länsstyrelsen: Onsdag 5 februari 2025

2 Produktion 2025–2026

Kontakt

Mikael Pettersson

Projektledare

Telefon: 010-123 64 78

Maria Kallvi

Miljöspecialist

Telefon: 010-123 22 26