Logga in
Logga in

Gävleborg Järnvägsplan, delen Tolvforsskogen–Kringlan

Järnvägsplanen omfattar ett nytt dubbelspår för Ostkustbanan mellan Tolvforsskogen–Kringlan (Axmartavlan). Norra Stambanan samförläggs med Ostkustbanan.

Vad?

Järnvägsplan för nytt dubbelspår delen Tolvforsskogen-Kringlan (Axmartavlan).

Varför?

Målsättningen är att Ostkustbanan genom god tillgänglighet och tillförlitliga transporter ska bli det bästa transportalternativet i framtiden.

Nuläge

Planering och projektering.

Om projektet

Järnvägsplanen för Tolvforsskogen–Kringlan omfattar ett helt nytt dubbelspår för Ostkustbanan, i ny sträckning norrut väster om E4. Norra Stambanan får också ett nytt läge och samförläggs med Ostkustbanan. Planen som omfattar ca 3,5 mil järnväg tar vid där järnvägsplanen för Gävle C–Tolvforsskogen slutar.

Grundförutsättningen för en nydragning av järnvägen är att den ska ges ett sådant läge och utformas på ett sådant sätt att ändamålet uppnås med minsta möjliga intrång och olägenhet till en skälig kostnad.

Hur kan du påverka

Under planläggningen av sträckan Tolvforsskogen–Kringlan arrangerar vi samrådstillfällen då alla som berörs av projektet bjuds in. Det sker löpande för att samla in kunskap och informera om projektet. Även om planeringen tar många år tills att bygget startar ska du inte vänta med att säga vad du tycker. Ju tidigare vi får veta dina synpunkter desto större möjlighet har vi att ta hänsyn till dem innan beslut om exakt utformning tas.

Lämna synpunkter

Vi har under våren 2024 genomfört samrådsmöten och öppet hus i Gävle och Bergby där vi presenterat järnvägsplanen med miljökonsekvensbeskrivning (MKB), planbeskrivning och samrådskartor. Du kan även fortsatt lämna dina synpunkter i synpunktsformuläret nedan och i Samrådsportalen hittar du information och kartor. 

Järnvägens planering

För att bygga ny järnväg behövs en järnvägsplan som beskriver anläggningen med dess markbehov och en miljökonsekvensbeskrivning (MKB) som redovisar bedömda konsekvenser för människa och miljö. All planering och projektering sker i samråd med berörd allmänhet, mark- och fastighetsägare, organisationer, kommun och övriga myndigheter.

Bakgrund

  • Förstudie dubbelspår Gävle–Sundsvall färdigställdes 2010
  • Samråd med allmänheten både 2009 och 2010 i respektive kommun
  • Beslut om betydande miljöpåverkan 2010
  • Två lokaliseringsalternativ; dubbelspår i ny sträckning (västligt alternativ) eller utbyggnad till dubbelspår i anslutning till befintlig järnväg (östligt alternativ)
  • Samrådshandling, val av lokaliseringsalternativ 2016
  • Ställningstagande västligt alternativ 2019
  • En linjestudie genomfördes 2020, delen från regionaltågsstation Gävle Västra till Kringlan

Nyhet

Tidplan

Det tar många år från planering till byggande men ju tidigare vi får dina synpunkter desto större möjlighet att vi kan ta hänsyn till dem. Tidplanen är preliminär och kan komma att ändras.

Samråd om järnvägsplan för nytt dubbelspår Ostkustbanan, delen Tolvforsskogen–Kringlan (väster om E4 norr om trafikplats Gävle Norra). Samrådshandling med planförslag och utkast till MKB tillgängliggörs med möjlighet att lämna synpunkter. 

Gäller järnvägsplanen för Tolvforsskogen-Kringlan

3 Granskning av järnvägsplan Våren 2025

4 Fastställelseprövning 2026

Kontakt

Ragnhild Brändeskär

Projektledare

Telefon: 010-124 24 49

Christian Eriksson

Markförhandlare

Telefon: +46 10-123 77 53