Gävleborg Väg 83, Lottefors–Gamla Landsvägen–Arbrå, trafiksäkerhetsåtgärder
Vi fortsätter att förbättra väg 83 mellan Lottefors–Gamla Landsvägen och Arbrå med två nya etapper, en för väg (etapp 3) och en för gång- och cykelväg (etapp 4).
Vad?
Varför?
Nuläge
Om projektet
Efter att arbetet med etapp 1, sträckan Bollnäs–Röste är slutförd kommer vi att fortsätta med två ytterligare etapper, etapp 3 Lottefors–gamla Landsvägen, söder om Arbrå där vägen ska förbättras samt etapp 4, ny gång- och cykelväg mellan Gamla Landsvägen och Arbrå. Etapp nummer 2 kommer inte att genomföras på grund av saknad finansiering. Aktuella sträckor är knappt tre kilometer i båda fallen och vägen förbättras i nuvarande sträckning. Gång- och cykelvägen dras parallellt med väg 83.
Det planeras för att ta bort tre anslutningar, två ersättningsvägar och tillgänglighetsanpassning av sex busshållplatslägen.
Planerade åtgärder - väg (etapp 3)
- Ökad bärighet för tyngre fordon (BK 4-klassning).
- De branta backkrön och svackor som finns på sträckan ska planas ut samt kurvor rätas ut, vilket innebär bättre siktförhållanden.
- Ombyggnation av korsningar; vänstersvängfält samt förstärkt belysning
- Begränsning av antalet utfarter. Vissa utfarter kan komma att få ersättningsväg.
- Kollektivtrafikåtgärder (X-Trafik). Busshållplatser kommer att ses över i samråd med kollektivtrafikutövaren i avseende att tillgänglighetsanpassa hållplatserna.
- Bulleråtgärder ska utredas.
- Förstärkningsåtgärder på delar av vägkroppen med ny beläggning på hela sträckan.
- Viltstängsel för att minimera viltolyckor.
- Total sträcka som förbättras är 2,8 kilometer.
Planerade åtgärder - gång- och cykelväg (etapp 4)
- Ny cykelväg byggs på en sträcka 2,8 kilometer mellan Gamla Landsvägen–Arbrå.
- Gång- och cykelvägen anpassas till omgivande terräng.
- Gång- och cykelvägen anläggs i första hand parallellt med men separerad från väg 83 med ett dike där så är möjligt.
- Kollektivtrafikåtgärder (X-Trafik). Busshållplatser kommer att ses över i samråd med kollektivtrafikutövaren i avseende att tillgänglighetsanpassa hållplatserna.
Nyheter
Tidplan
Arbetet med att ta fram vägplaner för båda etapperna planeras vara slutfört under 2027.
Arbetet med de två etapperna planeras vara slutfört senast år 2030.
Dokument
Vanliga frågor och svar
Här hittar du svar på ett antal av de frågeställningar som vi tror kan vara aktuella för oss att besvara.
Du som bor eller rör dig längs aktuell sträcka kommer att påverkas av det arbete som sker i samband med att vi genomför till exempel provtagningar och andra åtgärder.
Vi ber dig då att respektera de trafikhänvisningar och tillfälliga köbildningar som uppstår samt värna om säkerheten för den personal som genomför arbetet.
Mätningen mäter bara hur det ser ut just vid själva mättillfället. Beräkningarna ger en mer rättvis och generell bild.