Jämtland E45, Fåker–Brunflo, viltåtgärder
Vi vill minska risken för viltolyckor på E45 mellan Fåker och Brunflo. Därför planerar vi viltåtgärder på sträckan.
Vad?
Varför?
Nuläge
Om projektet
Vi planerar för viltåtgärder på E45, mellan Fåker och Brunflo. I området sker många viltolyckor, främst med älg. För att minska risken för viltolyckor och personskador på E45 vill vi sätta upp viltstängsel med smarta varningspassager för vilt. Vi har en dialog med berörda fastighetsägare för att få en bra lösning för fastigheten, viltet och bilisten.
Vi anpassar viltstängslet till anslutningsvägar
När vi sätter upp viltstängsel tar vi hänsyn till både enskilda och allmänna anslutningsvägar. Vi har en dialog med berörda markägare om deras behov av tillgänglighet. Där en allmän väg ansluter till den stängslade vägen kommer vi att låta viltstängslet följa den anslutande vägen runt 50 meter in. Genom att dra viltstängslet bort från vägen minskar risken att vilt ska ta sig ut. Vid mindre anslutningsvägar sätter vi grindar istället. De kommer att tillhöra Trafikverket och kommer att vara olåsta. Det är inte tillåtet att sätta egna lås på grinden, och om någon gör det kommer låsen att tas bort/kapas.
Möjlighet för vilt att passera under vägen
Vi har inventerat vilka passager under vägen som finns i dag. De som uppfyller våra krav på faunaportar kommer vi att ställa iordning, för att öka sannolikheten för att viltet ska vilja använda passagen. Det gör vi med exempelvis bullerdämpande skärmar, ljusskärmar eller kompletterande växtlighet.
Viltvarningssystem kompletterar viltstängsel
Som komplement till passagerna under vägen gör vi passager över vägen. Det innebär att vi låter en sträcka av 30 meter vara utan viltstängsel för att vilt ska kunna gå över E45 på bestämda platser.
För sträckan mellan Fåker och Brunflo är förslaget att två sådana passager ska placeras. Vid dessa övergångar installerar vi även ett viltvarningssystem. Det innebär att en varningsskylt tänds vid vägen när systemets detektorer känner av att det är vilt i passageområdet. Skylten ska sitta på ett avstånd som ger bilisten goda förutsättningar att sänka hastigheten och passera tryggt och säkert. Viltpassager med viltvarningssystem är nytt i Sverige, men är en beprövad åtgärd i Europa.
Viltpassagernas utformning
Vägplan överklagad
I samband med att att vägplanen ska fastställas av Planprövning ges fastighetsägare och direkt berörda aktörer möjlighet att överklaga vägplanen. Detta har nu skett gällande denna vägplan.
De överklaganden som skickats in går att begära ut från diariet hos Trafikverket.
Vad händer nu?
En överklagan ställs mot regeringen och fram tills de har tagit ställning i frågan får inte projektet gå vidare. I praktiken innebär det att de planerade viltåtgärderna som skulle börja nu till sommaren 2024 kommer senareläggas. Hanteringen från regeringens sida varierar tidsmässigt och ett beslut i frågan kan ta 4–24 månader.
Dokument
-
Dokument för projektet
Här hittar du dokument, illustrationer och plankartor för projektet.
Tidsplan
Fastställelsehandlingar finns på projektets dokumentsida.
Fler viltåtgärder i Jämtland
Vi vill minska antalet viltrelaterade olyckor längs vägar i Jämtland. Därför planerar vi ett antal trafiksäkerhetshöjande åtgärder för att skapa trygga vägar för både bilister och vilt.
Frågor om buller
Nej, vi kommer inte att genomföra några bullerskyddsåtgärder inom ramen för det här projektet.
Träd har inte någon bullerdämpande effekt. Det måste vara en stor skog för att det ska bli en mätbar effekt. Träd kan dock upplevas att dämpa buller, genom sin grönska, naturliga ljud från träden och genom att man inte ser bullerkällan så väl.
Ekonomisk ersättning för markintrång
Följande gäller när vi tar mark i anspråk (reglering av intrång):
- Vi meddelar markägaren via brev vilket datum vi kommer att ta marken i anspråk.
- Vanligtvis betalar vi ut ersättningen för marken när vägen är färdigbyggd eller i projektets slutskede.
- Ersättningsbelppet räknas upp med index och ränta från den dag vi tog marken i anspråk.
Ersättning kommer att färdigställas under hösten–vintern 2024.
Läs mer i broschyren Väg eller järnväg på min mark (Trafikverkets publikationsdatabas)
Från planering till byggande – lär dig mer om vår planeringsprocess