Jönköping Väg 40, Nässjö–Eksjö, mötesfri väg
Sträckan byggs om till mötesfri väg för att bli mer trafiksäker och framkomlig. Bygget beräknas vara klart hösten 2025.
Vad?
Varför?
Nuläge
Om projektet
Aktuellt hösten 2024
Tänk på att det tar längre tid att passera vägbygget under tiden, se till att vara ute i god tid inför din resa. För dig som bor längs omledningsvägen blir det mer trafik än vanligt.
Övriga arbeten hösten 2024
Nässjö-Gisshult
Sträckan mellan Nässjö och Gisshult är klar.
Gisshult-Vinkan
Här pågår arbeten med räcke, viltstängsel, linjemålning och arbete med slänter.
Vinkan-Rosan
De sista arbeten för att färdigställa nybrytningsdelen mellan Vinkan och Rosan pågår.
Rosan-Broarp
Det är ett körfält med trafikljus och sänkt hastighet på denna delen. Den stora begränsade framkomligheten pågår under större delen av 2024. Under tiden arbetar vi med den nya vägen på sträckan och utför bland annat omfattande schaktningsarbeten för att få fram den nya vägsträckan. Sprängningsarbeten är i stort färdigt, kommer endast vara mindre sprängningsarbeten under hösten.
Broarp-Tannarp
Bron över Lidbroån är färdig. På sträcka utförs släntningsarbeten och arbeten med överbyggnaden av vägen samt vägutrustning i form av räcken, linjemålning, stängsel mm. Även på denna sträckan schaktar vi ur befintlig överbyggnad på stora delar vilket resulterar i mycket stor påverkan på framkomligheten.
Tannarp
Trafiken kommer att ledas om upp på den nya vägkroppen genom Tannarpsbacken under hösten, så arbeten med befintlig väg 40 kan påbörjas, då denna ska bli en ny gång- och cykelbana.
Tannarp - Eksjö
Bron över Allmänningsån är gjuten. Mellan Tannarp-Aborrarondellen pågår allt från beläggningsarbeten till vägutrustning.
Stor påverkan i trafiken under hela 2024 och vi vill uppmana dig till att:
- välja annan väg, åka kollektivt eller samåka om du har den möjligheten.
- anpassa hastigheten efter rådande omständigheter.
- värna om personalen som arbetar på arbetsplatsen.
- visad hänsyn för de som arbetar på vägen och för dina medtrafikanter.
Så här byggs vägen
Sträckan är idag ca 14 km lång och vägen är mellan 9 och 12 meter bred. Mellan Vinkan och Rosan får vägen en ny sträckning, ca 2 km. Resterande 12 km av vägen breddas eller byggs om längs med nuvarande vägsträckning. Trafikmängden ligger mellan 5 200 och 9 200 fordon/dygn, varav 13 procent är tung trafik.
Gång- och cykelväg
Vi bygger en ny gång- och cykelväg på ca 11 km längs sträckan. Gång- och cykeltrafikanter hänvisas till Brånavägen för att sedan komma in på den nybyggda gång- och cykelvägen vid Gishultabro för att sedan kunna cykla tryggt och säkert till Aborrarondellen.
Busshållplatser och pendlarparkering
Några av busshållplatserna kommer att vara kvar och några kommer att flyttas. Totalt blir det nio busshållplatser i varje riktning och en ny pendlarparkering vid Vinkan. De busshållplatser som anpassas för personer med funktionsnedsättning är; Lövhult, Gisshult, Vinkan, Rosan och Persö.
Viltpassager
Dagens viltstängsel byts ut mot ett nytt längs med hela sträckan. Totalt bygger vi fem nya viltpassager som går under den nya vägen vid Lövhult, Vinkan, Rosan, Vixensjöarna och Allmänningsån.
Nyheter
Karta över sträckan väg 40, Nässjö-Eksjö.
Tidsplan
Film
När en väg eller järnväg ska byggas eller byggas om måste Trafikverket ofta ta ny mark i anspråk. Här berättar vi om hur vi får tillgång till mark och vilka ersättningar fastighetsägaren kan få.
Film
När Trafikverket planerar och bygger vägar och järnvägar börjar vi med en omfattande planeringsprocess. Se en film som beskriver när och hur du kan påverka under denna process.