Kalmar E22 Gladhammar–Verkebäck, mötesfri väg
Vi planerar att bygga om E22 Gladhammar-Verkebäck till en mötesfri väg med mitträcke samt förbättra korsningspunkten mellan väg 40 och E22. Genom att bygga om ökar vi trafiksäkerheten och framkomligheten på E22.
Vad?
Varför?
Nuläge
Om projektet
E22 utgör en förbindelse från Malmö och Öresundsregionen, vidare via Blekinge och Kalmar län och norrut till Norrköping. Väg 40 utgör en öst-västlig förbindelse mellan Västervik och Göteborg och ansluter till E22 i vägskälet E22/väg 40 vid Hyttan. Båda vägarna är utpekade riksintressen och ingår i det nationella stamvägnätet.
Genom att bygga om ökar vi trafiksäkerheten för både fordonstrafik och oskyddade trafikanter. Vi ökar även framkomligheten för när- och fjärrtrafik samt främjar den regionala utvecklingen.
Områdets förutsättningar mellan Gladhammar och Verkebäck har tidigare utretts där fokus på olika lokaliseringsalternativ, både i befintlig sträckning och öster om E22.
Lokaliseringsutredningen är nu avslutad och det står klart vilket av korridorsalternativ som ska byggas. Trafikverket har tagit beslut om att korridor Utvecklat Noll+ ska ligga till grund för fortsatt arbete med vägplanen. Korridoren löper längs befintlig väg.
Nästa steg i vägplaneprocessen är att utreda en mer exakt placering om var vägen ska gå inom den valda korridoren.
Vad händer nu?
Efter att vägt samman alla fördelar och nackdelar med de olika korridoralternativen tillsammans med inkomna yttranden har Trafikverket beslutat i sitt ställningstagande att gå vidare med korridor Utvecklat Noll+. Det innebär att E22 byggs om och förbättras i sitt befintliga läge. Alternativet innebär att befintlig korsning mellan E22 och riksväg 40 åtgärdas med cirkulationsplats eller med planskild korsning.
Under menyn Dokument kan du läsa om ställningstagandet.
Nu fortsätter Trafikverkets arbete med att ta fram en mer exakt placering av vägen samt miljökonsekvensbeskrivning inom den utpekade korridoren. Trafikverket kommer nu att ta fram ett planförslag. Planförslaget visar var och hur en ny väg ska anläggas inom den valda korridoren.
Vägens utformning kommer att presenteras genom ytterligare samråd där förslagen presenteras och möjlighet att lämna synpunkter ges. Nästa samråd som hålls på orten är planerat till hösten 2026.
När samrådshandlingen har färdigställts och miljökonsekvensbeskrivningen godkänts av Länsstyrelsen så ställs handlingen ut på granskning vilket ger ytterligare möjlighet för dem som är direkt berörda att yttra sig. Vägplanen kan sedan fastställas.
Trafikverkets ställningstagande för val av korridor går inte att överklaga.
Vad vill vi göra?
Den aktuella sträckan föreslås att byggas om genom breddning av befintlig väg. Genom en fysisk mötesseparering (mitträcke) med omkörningsmöjligheter likt utformningen av E22 söder om aktuell etapp kan hastigheten höjas på delar av sträckan till 100 km/tim. Anläggningen kommer också omfatta en ny korsningspunkt mellan E22 och väg 40. Det planeras även för gång- och cykelbana längs E22:an för att oskyddade trafikanter ska kunna röra sig säkert. Längs sträckan ska faunaåtgärder i form av viltstängsel samt faunapassager genomföras.
Tidsplan
Denna kommer vi att presentera mellan 24 april och 24 maj 2024 som en samrådshandling - val av lokaliseringsalternativ.
Vägens utformning kommer att presenteras genom ytterligare samråd där förslagen presenteras och möjlighet att lämna synpunkter ges. Nästa samråd som hålls på orten är planerat till hösten 2026.