Norrbotten E10, Avvakko–Lappeasuando, mötesfri väg
Vägen mellan Avvakko och Lappeasuando är smal och har dålig standard. För att öka trafiksäkerheten och tillgängligheten ska vägen byggas om till mötesfri väg.
Vad?
Varför?
Nuläge
Om projektet
För att öka trafiksäkerheten och säkerställa framkomligheten kommer sträckan att byggas om till mötesfri väg med mitträcke och viltstängsel, förutom genom Moskojärvi. Utöver trafiksäkerhetshöjande åtgärder planeras även för planfria passager för ren och vilt samt för rörligt friluftsliv. Ett stort antal anslutningar till E10 kommer att stängas och ett mindre antal trafiksäkra korsningar kommer att byggas. Åtgärder planeras också på befintlig väg vid Lismavaarabacken.
På västra sidan av E10, från korsning med väg 833, planeras för en ny 350 meter gång- och cykelväg som passerar vattendraget Soutukoski på en ny gång- och cykelbro. Gång- och cykelvägen ansluts till gång- och cykelvägen genom Skaulo.
Vägen mellan Avvakko och Lappeasuando i Gällivare kommun är cirka 18,5 kilometer lång och går genom byarna Moskojärvi, Skaulo och Puoltikasvaara. Sträckan är bitvis smal och har dålig plan- och profilstandard. På vissa delar av aktuella sträckan är sikten dålig, vilket försvårar omkörningsmöjligheterna. Av de cirka 1 600 fordon som kör sträckan dagligen är en stor andel tung trafik som ibland svårt att ta sig fram. Särskilt vintertid i de partier av vägen som har kraftig lutning, främst vid Lismavaarabacken.
Det här ska vi bygga
- 18 km 1+2-väg
- med mitträcken, vägen breddas
- en faunabro norr om Puoltikasvaara (över E10)
- en faunaport norr om Moskojärvi (under E10)
- två broar över vatten, över Kivijokki och över Soutukoski
- gång- och cykelväg mellan Skaulo och Killingi vägskäl
- bullerskyddsåtgärder
- viltstängsel
- ledningsarbeten
- skoterunderfart
- nya enskilda vägar
- direktutfarter stängs
- trafiksäkerhetskameror sätts upp
Aktuellt
I oktober 2024 startade bygget av faunabron. Förbifarten för faunaporten börjar byggas i mars 2025, faunaporten börjar byggas under april. Avverkning av skogen i det nya vägområdet startade i slutet av februari 2025.
Bygget av den mötesfria vägen startar i början av maj 2025.