Norrbotten Malmbanan, nya signalsystemet ERTMS
Trafikverket moderniserar och digitaliserar järnvägen i Sverige. Förberedelser och arbeten görs bl.a. för ett nytt signalsystem, ERTMS, European Rail Traffic Management System.
Vad?
Varför?
Nuläge
Om projektet
ERTMS ger fler tåg i tid och ett enklare underhåll. På sikt kommer även tågtrafik mellan länder i Europa att underlättas.
Arbetena börjar längs Malmbanan, eftersom signalanläggningen är äldst där, och en sliten anläggning ska bytas ut. Kablar kommer att läggas längs järnvägen, och teknikbyggnader kommer att ställas upp vid banan. Allt arbete sker på Trafikverkets mark.
Under denna period kan störande arbeten pågå under dag, kvällar och nätter i form av materialatransporter och markarbeten.
Det nya signalsystemet ERTMS finns på sträckan Koijuvaara-Kalixfors, söder om Gällivare till söder om Kiruna, sedan den 18 september 2024.
Under hösten 2024 och våren 2025 fortsätter införandet vidare norrut. Närmast på tur är styrområde Kiruna. De tillfällen då inkopplingen sker stängs stora delar av trafiken av. Mellan den 24 oktober kl. 07.00 och den 30 oktober kl. 21.00 är sträckan Sikträsk-Krokvik helt avstängd. Avstängningen sker precis norr om Gällivare till norr om Kiruna. När trafiken kopplas på igen efter avstängningen är styrområde Kiruna inkluderat och tågen kör då med ERTMS från söder om Gällivare till norr om Kiruna.
Därefter planeras för inkoppling av sträckorna Aptas- Svappavaara samt vidare norrut Krokvik-Bergfors under vecka 18 och 19 2025.