Norrbotten Malmbanan, nya signalsystemet ERTMS
Trafikverket moderniserar och digitaliserar järnvägen i Sverige. Förberedelser och arbeten görs bl.a. för ett nytt signalsystem, ERTMS, European Rail Traffic Management System.
Vad?
Varför?
Nuläge
Om projektet
ERTMS ger fler tåg i tid och ett enklare underhåll. På sikt kommer även tågtrafik mellan länder i Europa att underlättas.
Arbetena börjar längs Malmbanan, eftersom signalanläggningen är äldst där, och en sliten anläggning ska bytas ut. Kablar kommer att läggas längs järnvägen, och teknikbyggnader kommer att ställas upp vid banan. Allt arbete sker på Trafikverkets mark.
Under denna period kan störande arbeten pågå under dag, kvällar och nätter i form av materialatransporter och markarbeten.
Området med ERTMS på Malmbanan har nu utvidgats i och med att den tredje etappen har kopplats in. Sedan den 30 oktober har en sträcka söder om Gällivare till norr om Kiruna, Koijuvaara till Peuravaara, det nya signalsystemet.
Arbetet med införandet av ERTMS på Malmbanan fortsätter vidare norrut under våren 2025. Sträckorna Aptas-Svaapavaara samt vidare norrut Krokvik-Bergfors planeras att kopplas in under vecka 18 och 19 2025. För sträckan Torneträsk till Riksgränsen pågår planering för att hitta datum för inkopplingen.
Tidsplan
