Norrbotten Malmbanan, spårbyte Boden-Harrträsk
Spåret på sträckan mellan Boden och Harrträsk är slitet och behöver bytas ut. Vi byter spåret för att göra järnvägen mer driftsäker och lättare att underhålla.
Vad?
Varför?
Nuläge
Om projektet
Malmbanan är ett viktigt stråk för malmtrafiken, persontrafiken och övrigt gods.
Sträckan mellan Boden och Harrträsk är ett tungt trafikerat enkelspår med en viktig funktion som transportstråk för malm-, gods- och persontrafik. Sträckan Harrträsk-Näsberg är 84,9 km lång och sträckan Boden-Näsberg är 69,3 km lång.
Spårbyte innebär att räl och slipers byts ut och makadamen renas och kompletteras med ny makadam för att erhålla en stabil banöverbyggnad. Detta sker med hjälp av spårbyteståg och ballastreningståg. Ballastreningen siktar bort finmaterial och resterande makadam återvinns. I projektet ingår även att rengöra tio trågbroar invändigt för inspektion och förbättrad avvattning.
Under produktionen kan störande arbeten pågå under dag, kvällar och nätter i form av materialtransporter och markarbeten. Innan spåret kan bytas ut måste kablar sänkas längre ner i banvallen.
Tidsplan
Kontakt
Anders Wahlberg
Delprojektledare