Logga in
Logga in

Norrbotten Malmbanan, spårbyte Boden-Harrträsk

Spåret på sträckan mellan Boden och Harrträsk är slitet och behöver bytas ut. Vi byter spåret för att göra järnvägen mer driftsäker och lättare att underhålla.

Vad?

Spårbyte och rening av makadam görs i två etapper. 2026 byts sträckan Harrträsk-Näsberg. 2027 byts sträckan Boden-Näsberg.

Varför?

Spåret är slitet och behöver bytas.

Nuläge

Kabelsänkning pågår. Projektering startade hösten 2024.

Om projektet

Malmbanan är ett viktigt stråk för malmtrafiken, persontrafiken och övrigt gods.
Sträckan mellan Boden och Harrträsk är ett tungt trafikerat enkelspår med en viktig funktion som transportstråk för malm-, gods- och persontrafik. Sträckan Harrträsk-Näsberg är 84,9 km lång och sträckan Boden-Näsberg är 69,3 km lång.

Spårbyte innebär att räl och slipers byts ut och makadamen renas och kompletteras med ny makadam för att erhålla en stabil banöverbyggnad. Detta sker med hjälp av spårbyteståg och ballastreningståg. Ballastreningen siktar bort finmaterial och resterande makadam återvinns. I projektet ingår även att rengöra tio trågbroar invändigt för inspektion och förbättrad avvattning.

Under produktionen kan störande arbeten pågå under dag, kvällar och nätter i form av materialtransporter och markarbeten. Innan spåret kan bytas ut måste kablar sänkas längre ner i banvallen.

Tidsplan

1 Projektering 2024-2025

2 Kabelsänkning 2024-2026

3 Rengöring trågbroar 2025-2027

4 Spårbyte 2026-2027

Kontakt

Urban Kauma

Projektledare

Telefon: +46 10-123 99 73

Anders Wahlberg

Delprojektledare