Norrbotten Malmbanan, spårbyte Gällivare-Råtsi
Spåret på sträckan Gällivare-Råtsi är slitet och behöver bytas ut. Vi byter spåret för att göra järnvägen mer driftsäker och lättare att underhålla.
Vad?
Varför?
Nuläge
Om projektet
Spåret på den ca 89 km långa sträckan är indelad i två etapper. Etapp 1 är sträckan Gällivare-Håmojåkk och etapp 2 är sträckan Håmojåkk-Råtsi. Etapp 1 utfördes 2024 och etapp 2 utförs 2025.
Spårbytet innebär att räl, sliper och makadam byts ut med hjälp av spårbyteståg och ballastreningståg. Ballastreningen siktar bort finmaterial och resterande makadam återvinns.
Under spårbytet kan störande arbeten pågå under kvällar och nätter. Som närboende kan du under kortare perioder bli berörd av buller, byggtrafik och byggdamm. Under de tider spårbyte görs behöver vi tillfälligt stänga järnvägsövergångar. Informationsskyltar kommer att sättas ut vid de trafikerade järnvägsövergångarna inför arbetet.
I december 2022 sänktes högsta tillåtna axellasten (STAX) på sträckan Gällivare-Råtsi från 30 till 25 ton för att spåret inte uppfyllde kraven för 30 ton. När spåret är bytt kan axellasten höjas till 30 ton igen.
Malmbanan är ett viktigt stråk för malmtrafiken, persontrafiken och övrigt gods. Sträckan mellan Gällivare och Kiruna passerar vildmark med våtmarker och naturreservat, Kaitums och Lina älvs fjällurskog och går delvis igenom väglöst land.
Mer information
- Spårbytet: kontakta projektledaren, se nedan.
- Trafikinformation: kontakta Kundservice, se nedan.
- Din resa och biljettköp: kontakta ditt tågbolag.
Information till närboende
Tidsplan
Tidsplanen är preliminär.
Så funkar ett spårbyte
Här kan du se principen för hur ett spårbyte går till.