Norrbotten Stambanan genom övre Norrland, järnvägsåtgärder i Sävast
För att öka kapaciteten på sträckan Boden-Luleå planeras flera åtgärder i Sävastområdet.
Vad?
Varför?
Nuläge
Om projektet
För att möta den ökade efterfrågan på mer järnvägstrafik på sträckan Boden-Luleå planerar Trafikverket för fler åtgärder.
En ny mötesstation ska byggs i höjd med Sävastnäs för att långa malmtåg ska kunna mötas.
Ett parallellt spår ska byggas på östra sidan om befintligt spår, från nuvarande spårväxel 3 i Sävast till spår 1 i Sävastklinten. På så sätt får vi ett partiellt dubbelspår på sträckan Sävastklinten-Sävast, alltså ett dubbelspår på delar av sträckan. Det partiella dubbelspåret blir ca 800 meter långt.
Bodens kommun planerar att bygga en ny järnväg från det planerade industriområdet i Svartbyn. För att kunna ansluta till Trafikverkets spår behöver ett triangelspår byggas. Åtgärden utförs av Trafikverket och finansieras av Bodens kommun.
Granskningshandling Sävastnäs, ny mötesstation – förlängd svarstid
Med anledning av felaktigt datum för sista dagen för att inkomma med synpunkter i förra utskick kommer planen finnas tillgänglig för granskning under tiden
2024-06-24 – 2024-07-26.
Dokument Stambanan genom övre Norrland, Järnvägsåtgärder i Sävast
Tidsplan
Tidsplanen är preliminär.
Järnvägsåtgärder Sävast
![](/contentassets/f830ca069e684560ac0c6eb303f73e37/karta-savast.jpg?width=720&height=360&quality=90)
Järnvägsåtgärder i Sävast (klicka för att se större karta)
![](/contentassets/350b1d5ba1a74ccbaadd805bb1743eb4/sv-medfinansieras-av-europeiska-unionen_pos.png?width=720&quality=90)