Logga in
Logga in

Norrbotten Stambanan genom övre Norrland, järnvägsåtgärder i Sävast

För att öka kapaciteten på sträckan Boden-Luleå planeras flera åtgärder i Sävastområdet.

Vad?

Det här ska vi bygga: En ny mötesstation i Sävastnäs, ett partiellt dubbelspår på sträckan Sävastklinten-Sävast och en ny spåranslutning till Svartbyns industriområde.

Varför?

För att öka kapaciteten på sträckan Boden-Luleå.

Nuläge

Mötesstation: järnvägsplanen är fastställd. Partiellt dubbelspår: arbete med järnvägsplan pågår. Ny spåranslutning Svartbyn: vinteruppehåll i arbetet, fortsätter 2025.

Om projektet

För att möta den ökade efterfrågan på mer järnvägstrafik på sträckan Boden-Luleå planerar Trafikverket för fler åtgärder.

En ny mötesstation ska byggs i höjd med Sävastnäs för att långa malmtåg ska kunna mötas.

Ett parallellt spår ska byggas på östra sidan om befintligt spår, från nuvarande spårväxel 3 i Sävast till spår 1 i Sävastklinten. På så sätt får vi ett partiellt dubbelspår på sträckan Sävastklinten-Sävast, alltså ett dubbelspår på delar av sträckan. Det partiella dubbelspåret blir ca 800 meter långt.

Bodens kommun planerar att bygga en ny järnväg från det planerade industriområdet i Svartbyn. För att kunna ansluta till Trafikverkets spår behöver ett triangelspår byggas. Åtgärden utförs av Trafikverket och finansieras av Bodens kommun.

Dokument Stambanan genom övre Norrland, Järnvägsåtgärder i Sävast

Tidsplan

Tidsplanen är preliminär.

1 Ny spåranslutning Svartbyns industriområde Byggtid 2024-2025

2 Sävastnäs, ny mötesstation Byggtid 2025-2027

3 Sävastklinten-Sävast, partiellt dubbelspår Byggtid 2025-2027

Järnvägsåtgärder Sävast

Kontakt

Jöran Gärtner

Projektledare

Telefon: +46 10-123 74 69