Norrbotten Stambanan genom övre Norrland, järnvägsåtgärder i Sävast
För att öka kapaciteten på sträckan Boden-Luleå planeras flera åtgärder i Sävastområdet.
Vad?
Varför?
Nuläge
Om projektet
För att möta den ökade efterfrågan på mer järnvägstrafik på sträckan Boden-Luleå planerar Trafikverket för fler åtgärder.
En ny mötesstation ska byggs i höjd med Sävastnäs för att långa malmtåg ska kunna mötas.
Ett parallellt spår ska byggas på östra sidan om befintligt spår, från nuvarande spårväxel 3 i Sävast till spår 1 i Sävastklinten. På så sätt får vi ett partiellt dubbelspår på sträckan Sävastklinten-Sävast, alltså ett dubbelspår på delar av sträckan. Det partiella dubbelspåret blir ca 800 meter långt.
Bodens kommun planerar att bygga en ny järnväg från det planerade industriområdet i Svartbyn. För att kunna ansluta till Trafikverkets spår behöver ett triangelspår byggas. Åtgärden utförs av Trafikverket och finansieras av Bodens kommun.
Dokument Stambanan genom övre Norrland, Järnvägsåtgärder i Sävast
Tidsplan
Tidsplanen är preliminär.