Örebro Örebro Södra, säkerhetshöjande åtgärder
För att öka säkerheten vid Örebro Södra ska vi bygga en ny plattform på västra sidan av spåren. I och med det kan vi riva mittplattformen och stänga plattformsövergången.
Vad?
Varför?
Nuläge
Om projektet
Vi behöver öka säkerheten för resenärer vid Örebro Södra. Därför bygger vi en ny plattform på västra sidan av spåren och stänger plattformsövergången där resenärer har behövt att korsa två spår i markplan för att ta sig till och från tåget. Mittplattformen kommer vi att riva.
Persontåg på spår 1 och 30
När den nya plattformen på västra sidan om järnvägen är klar stänger vi plattformsövergången över spåren. Persontågen kommer framöver att stanna på spår 1 (på östra sidan om järnvägen) och spår 30 (på västra sidan om järnvägen), medan godstågen som endast passerar Örebro Södra fortsatt går på spår 2 (mittenspåret) och spår 1 (det östra spåret).
Gångbron över spåren
Inga resenärer kommer längre att behöva passera spåren i markplan för att ta sig till sina tåg vid Örebro Södra. Istället hänvisas de till den röda gångbron över järnvägen för att ta sig mellan spår 1 och spår 30. Resenärer med behov av tillgänglighetsanpassning hänvisas precis som tidigare till Örebro Central.
När den nya plattformen är klar planerar vi att förse gångbron med hissar. Ökad säkerhet är vår första prioritet, och därefter ökad tillgänglighet vilket vi får genom hissar på gångbron.
Långsiktiga planer för Örebro Södra
Örebro kommun har långsiktiga planer på att utveckla området runt Örebro Södra, bland annat med en gång- och cykeltunnel under järnvägen. Det saknas dock en fastställd kommunal detaljplan och en järnvägsplan för detta. Vi på Trafikverket och Örebro kommun ser nu tillsammans över hur våra projekt och planer kan samordnas.
Tidsplan
För att öka säkerheten vid plattformsövergången vid Örebro Södra har vi tidigare genomfört flera åtgärder. Vi har:
- stängslat in spårområdet.
- byggt en gångfålla intill plattformsövergången.
- satt upp extra belysning vid plattformsövergången.
- monterat upp förbudsskyltar.
- förstärkt ljuset och ljudet i signalanläggningen för plattformsskyddet så att resenärerna ska ska uppmärksamma dem och respektera förbudet att beträda spåren.
Gångbron över Örebro Södra
2019 stängdes pendlarparkeringen på västra sidan av spåret. I samband med det byggde vi en gångbro för att göra det säkrare att passera Örebro Södra för de som rör sig mellan stadskärnan och västra delen av Örebro. Det var ett steg i stadsutvecklingen för Örebro, för att minska järnvägens barriäreffekt.
Det är inte möjligt att ta sig till stationens mittplattform via gångbron. På grund av att mittplattformen är för smal är det inte möjligt att bygga en trappa mellan gångbron och mittplattformen.
Resenärer som ska resa till och från spår 2 (mittplattformen) har varit tvungna att korsa två järnvägsspår via en gångpassage i markplan. Plattformsövergången har skyddats med ljud- och ljussignal, samt grindar.
Syftet med utredningen var att se över vilka säkerhetsbrister som finns på Örebro Södra och ge förslag på åtgärder för att öka säkerheten.
Vi tecknade en ny avsiktsförklaring tillsammans med Örebro kommun och Region Örebro län avseende utvecklingen av Örebro Södra. Denna ersätter den tidigare avsiktsförklaringen från 2017.
Vi tar fram tekniska lösningar, detaljerade utredningar, analyser och ritningar som sedan ligger till grund för själva byggnationen.
Vi planerar att förse gångbron med hissar när vi är färdiga med den nya plattformen. Det kommer att dröja en tid eftersom vi behöver undersöka hur och var hissarna ska placeras för att göra mest nytta. Ökad säkerhet är vår första prioritet, och därefter ökad tillgänglighet vilket vi får genom hissar på gångbron.
De som inte har behov av tillgänglighetsanpassning kommer att kunna använda gångbron för att ta sig till den nya plattformen på västra sidan. Resenärer med behov av tillgänglighetsanpassning hänvisas precis som tidigare till Örebro Central.
Fakta om Örebro Södra
- Den största ”andra-stationen” i Sverige.
- Cirka 1 400 resande per dygn, huvudsakligen pendlare.
- Örebro Central har cirka 5 400 personer som reser dagligen. Den stationen är dimensionerad och har kapacitet utifrån att Örebro Södra finns och fungerar.
- Stationen vid Örebro Södra är inte tillgänglighetsanpassad. Därför hänvisas resenärer med behov av tillgänglighetsanpassning till Örebro Central.
- Plattformsövergången vid Örebro Södra är den enda i Sverige som skyddas med ljud- och ljussignaler och som korsar två samtidigt farbara spår utan bommar.
Säkerhet vid järnvägen
Vi arbetar mot Nollvisionen som innebär att ingen människa ska omkomma eller skadas allvarligt i trafiken. Det ska vara säkert att resa, oavsett trafikslag.