Logga in
Logga in

Sveriges första permanenta elväg Arbetet med Sveriges första permanenta elväg pausas

Efter analysfasen har Trafikverket beslutat att pausa projektet i väntan på ny nationell plan från regeringen. Under tiden tittar vi på andra marknadsorienterade lösningar för elektrifiering och elvägar.

Projektet med Sveriges första permanenta elväg planeras på sträckan Hallsberg-Örebro och i oktober 2023 avbröts upphandlingen.

– Det berodde på att det saknades tillräcklig finansiering för att genomföra projektet så som vi önskat, säger biträdande chef för Trafikverkets elektrifieringsprogram Kenneth Natanaelsson.

Sedan dess har vi arbetat intensivt med att analysera sätt att komma vidare i projektet.

Projektet inväntar beslut från regeringen

Vart fjärde år presenterar regeringen en ny Nationell plan för transportinfrastrukturen, i den fördelas finansiella resurser mellan våra olika projekt. Det vi sett i projektet hittills är att den budget vi haft inte räcker till för att genomföra projektet i den omfattning vi önskat.

Mot bakgrund av detta har Trafikverket valt att pausa projektet under tiden arbetet med den kommande nationella planen pågår. Vad det arbetet resulterar i, och innebär för projektet, vet vi först år 2026.

Vi har samlat mycket kunskap som vi vill använda

Under projektet har vi haft ett fantastiskt bra samarbete med många olika aktörer som arbetar med elvägsteknik (ERS) på olika sätt.

– Tillsammans har vi byggt upp en stor kunskapsbank och fått med oss värdefulla erfarenheter som vi är måna om att använda, säger projektledare Roger Ullström.

Inte minst har de demonstrationsprojekt som Trafikverket genomfört runtom i Sverige gett oss värdefulla insikter som vi planerar att förvalta för framtiden.

Fler möjligheter att förverkliga elväg i Sverige

För Trafikverket är elektrifiering en viktig fråga som vi arbetar med på flera sätt. De närmsta åren räknar vi bland annat med att tillgången till snabbladdare, för både lätta och tunga fordon, längs landets större vägar ska öka. Vi upphandlar eldrivna vägfärjor och flera av dem finns redan i drift.

Trafikverket har ett fortsatt uppdrag i nuvarande nationell plan för transportsystemet 2022-2033 att bygga en elväg på E20 mellan Hallsberg och Örebro, och vi inväntar nu besked om en eventuell fortsättning i kommande nationell plan 2026-2037.

– Samtidigt undersöker vi nu också fler alternativ som skulle kunna förverkligas, säger Kenneth Natanaelsson.

Under pausen av elvägspiloten kommer Trafikverket att se över andra möjligheter. Vi vill se om det finns andra mer marknadsorienterade lösningar där elvägsteknik kan bidra till elektrifiering, exempelvis att elektrifiera kollektivtrafikstråk med en kombination av statisk och dynamisk laddning.