Skåne Fyrspåret Malmö–Lund
Trafikverket har tagit i drift fyra nya spår mellan Malmö och Lund. Kapaciteten ökar och störningarna minskar på sträckan, fler kan åka tåg och mer gods kan transporteras hållbart. Nu återställs orterna Åkarp och Hjärup.
Vad?
Varför?
Nuläge
Kostnad
Om projektet
Mer om Fyrspårsbygget
Budget: ca 5,4 miljerder SEK
Byggtid: 2017-2024
Järnvägen
- 11 kilometer fyrspårig järnväg (5 kilometer i nedsänkt läge)
- 5 kilometer tillfälligt dubbelspår, i drift 2020-2023
- 3 ombyggda stationer (Burlöv, ÅKarp och Hjärup)
- 1 ny station (Klostergården, Lund)
Konstruktioner
- 9 järnvägsbroar
- 13 vägbroar (2 tillfälliga)
- 2 tunnlar
- Cirka 2,5 kilometer stödmur
Stål och betong
- Cirka 65 000 kubikmeter betong
- Cirka 7 800 ton armering.
Massor (bland annat från spårschaktet genom Åkarp och Hjärup)
- 1,8 miljoner kubikmeter lera, jord och grus har hanterats i projektet
- 1,2 miljoner kubikmeter i överskott, som körts till andra platser i regionen
Utbyggnaden av järnvägen mellan Arlöv och Lund planerades som två projekt från början men som senare styrdes i en organisation, och bygget på hela sträckan genomfördes av samma entreprenör, JV NCC/OHLA.
Mellan Flackarp och Arlöv, startade bygget hösten 2017, och på sträckan mellan Flackarp och Klostergården i Lund, startade bygget våren 2020. Fyra spår på hela sträckan öppnades i oktober 2023. Under 2024 återställs områdena vid stationerna och där de tillfälliga spåren legat.
För att minska bullret från tågtrafiken har den nya järnvägen byggts i ett spårschakt på en del av sträckan, cirka fem kilometer. Järnvägen går nu på sex meters djup genom Åkarp och fyra meter under marknivå genom Hjärup.
Genom Arlöv och mellan Hjärup och Lund har spåren byggts i marknivå.
Förutom de nedsänkta spåren har ytterligare bullerskydd byggts, till exempel skärmar vid spåren och vallar. Med de nedsänkta spåren och tack vare andra åtgärder är det färre fastigheter som utsätts för bullernivåer över riktvärdena för tågbuller.
När Fyrspåret byggdes var kravet att tågtrafiken på södra stambanan skulle fungera. För att leva upp till det kravet, samtidigt som de fyra nedsänkta spåren byggdes, anlades två tillfälliga spår vid sidan om spårområdet, genom Åkarp och Hjärup. På andra delar av sträckan byggdes två nya spår intill de gamla spåren. När de nya spåren var färdiga restaurerades de två gamla spåren.
Järnvägssträckan mellan Malmö och Lund är en av landets mest trafikerade sträckor. Kapacitetesbristen och störningar på sträckan påverkade tågtrafiken inte bara i Skåne utan även i andra delar av landet. Fyrspårsutbyggnaden mellan Lund och Arlöv innebär att den möjliga kapaciteten på sträckan ökat från 460 tåg per dygn till cirka 650 tåg år.
Kapacitetsförbättringen märktes redan från tidtabellsskiftet den 10 december 2023. Då öppnades den helt nya stationen vid Klostergården i södra Lund och nu stannar fler tåg på stationerna mellan Malmö och Lund. De tekniska störningarna på sträckan är numera betydligt färre.
Fyra Pågatåg i timmen
På stationerna Åkarp, Hjärup och Klostergården stannar Pågatågen fyra gånger i timmen i vardera riktning. De flesta pågatåg stannar nu på samtliga stationer på sträckan.
Öresundtåg från Burlöv
Burlöv station har numera även Öresundstågstrafik vilket innebär möjlighet att resa direkt från Burlöv mot Danmark, Helsingborg eller Blekinge med Öresundståg.
Detaljerad reseinformation hittar du i Skånetrafikens app eller på skanetrafiken.se.
Med en utbyggd järnväg kan fler resa hållbart och mer gods kan transporteras miljövänligt. Ett byggprojekt innebär också stor miljöpåverkan. Därför har Fyrspåret fokuserat bland annat på byggmaterial och drivmedel i hållbarhetsarbetet.
I våra betongkonstruktioner har återvunnet armeringsstål och ett nytt betongrecept bidragit till att minska projektets klimatpåverkan. Målet var också att 80 procent av de tillfälliga spåren ska återanvändas. Flera av våra underleverantörer kör på fossilfri diesel.
Hållbarhet handlar också om ekonomi. Fyrspåret byggs med skattemedel och projektet ska genomföras så kostnadseffektivt som möjligt.
Projektet har även ansvar för social hållbarhet och verka för en säker arbetsplats där alla kommer hem oskadda efter arbetet samt ett leverantörsled med bra villkor för anställda, utan korruption, svartarbete och diskriminering.
Du kan läsa mer om vårt hållbarhetsarbete i vår senaste hållbarhetsrapport.
Ett viktigt syfte med bygga ut järnvägen mellan Malmö och Lund är att minska bullret från tågtrafiken. Med de nedsänkta spåren och andra åtgärder blir det färre som utsätts för bullernivåer över riktvärdena för tågbuller.
Buller när vi bygger
Det flesta byggarbetena sker normalt dagtid 7-19. Ibland arbetar entreprenören kvällstid och i sällsynta fall på natten, till exempel vid arbeten som bara kan ske när det är glesare tågtrafik eller då järnvägen är avstängd. Entreprenören håller sig till Naturvårdsverkets riktvärden och råd om buller från byggplatser.
En del arbeten kan också orsaka vibrationer, till exempel då grus och stenmaterial packas eller när spont slås ner i marken. Transporter till och från arbetsplatserna kan också orsaka buller och vibrationer.
Du kan läsa mer om buller och vibrationer projektets miljökonsekvensbeskrivning som finns i Fyrspårets dokumentarkiv.
Fyrspårets arbetsplatser spärras av med stängsel för att ingen av misstag ska kunna komma in på arbetsområdena. Grindar ska hållas stängda och låsta utanför arbetstid.
Avspärrningar, skyddsanordningar och annat som kan påverka säkerheten för barn och övriga allmänheten kontrolleras löpande.
När stambanan mellan Malmö och Lund har byggts har projektet behövt utnyttja mark som tillhör andra, både tillfälligt under byggtiden och för det färdiga fyra spåren.
Trafikverket har rätt att, både tillfälligt och permanent, ta mark i anspråk för att bygga järnväg. Vilken mark som berörs och på vilket sätt står i projektets järnvägsplaner. De fastighetsägare som berörs har rätt till ersättning för den mark som Trafikverket tar i anspråk.
Besiktning av fastigheter
Inför och under utbyggnaden av de fyra spåren har byggnader som kan påverkas av projektet besiktigats. I takt med att projektets olika delar blir klara efterbesiktigas fastigheter och eventuella skador som uppstått under bygget åtgärdas.
Våra markförhandlare
Projektets markförhandlare ansvarar för kontakter med fastighetsägare som berörs av bygget, före och under hela byggtiden. Markförhandlarna ansvarar även för de juridiska frågorna i projektet som handlar om fastigheter.
Om du är fastighetsägare längs Fyrspårsbygget och har frågor kan du kontakta projektet. Kontaktuppgifter hittar du längst ner på sidan.
Det finns en rad olika dokument och material från samråd och planeringen av Fyrspårsbygget, till exempel järnvägsplaner och miljökonsekvensbeskrivningar.
En järnvägsplan är en detaljerad beskrivning av ett nytt järnvägsavsnitt, hur det skall byggas och konsekvenser under bygget.
För sträckan mellan Lund och Arlöv togs två järnvägsplaner fram eftersom planeringen av järnvägsbygget delades upp i två delar, som inte genomfördes samtidigt. Vi har därför delat upp dokumenten utifrån delsträckorna Lund-Flackarp och Flackarp-Arlöv.
Sträckan mellan Flackarp-Arlöv är EU-finansierad under perioden februari 2020-januari 2023. Delfinansieringen är på 23 640 000 EUR från Fonden för ett sammanlänkat Europa, CEF. Målet är att höja kapaciteten, eliminera flaskhalsar, minska bullerstörningar och förbättra tillgängligheten för orterna längs sträckan samt till övriga Europa.
Delar av projektet har sedan tidigare fått EU-finansiering för framtagande av Systemhandling, Järnvägsplan och förberedande arbeten för sträckan Flackarp–Arlöv.
CEF är EU:s stödsystem för att bidra till genomförandet av riktlinjerna för TEN-T (transeuropeiska transportnätverket). CEF heter på svenska Fonden för ett sammanlänkat Europa och på engelska Connecting Europe Facility.
De fyra nya spåren och de ombyggda stationerna öppnades hösten 2023.
Läs mer om de olika arbetsområdena och stationerna.
Tidplan
2011 startade planeringen av Fyrspåret mellan Malmö och Lund och hösten 2017 påbörjades bygget. I december 2023 invigdes stationerna och de fyra spåren. Under 2024 återställs stationsområdena i Hjärup och Åkarp.
Under åren 2011 till 2015 genomfördes samråd och en järnvägsplan för sträckan Flackarp-Arlöv togs fram.
Upphandling av bygget startar.
Järnvägsplan för Flackarp-Arlöv godkänns i november.
Samrådsprocessen och arbetet med järnvägsplanen för sträckan Lund-Flackarp startas.
Två nya motorvägsbroar i trafikplats Alnarp lanserades i oktober 2018. Trafiken på E6/E20 stoppades under cirka två veckor.
Järnvägsplan för Lund-Flackarp fastställs och godkänns i mars.
I april startade entreprenören bygget av stationen i Klostergården och järnvägen mellan Lund och Flackarp.
De tillfälliga spåren mellan Åkarp och Hjärup kopplades in. Järnvägstrafiken stoppades mellan Malmö och Lund under drygt en vecka i slutet av augusti och början av september.
Nya motorvägsbron i trafikplats Alnarp lanserades över spårområdet i maj 2021. Trafiken på E6/E20 stoppades under cirka tio dagar.
Två nya järnvägsbroar i Klostergården lanserades, sköts på plats. Järnvägstrafiken mellan Malmö och Lund stoppades i 10 dygn.
Nybyggda spår mellan Lund och Flackarp kopplades in. Järnvägstrafiken mellan Malmö och Lund stoppades 19-28 september.
Mellan hösten 2022 och sommaren 2023 byggs de gamla spåren mellan Lund och Flackarp om. De kopplas in under nästa tågstopp, september/oktober 2023, då hela Fyrspåret är öppnas för trafik.
De fyra nya spåren genom Åkarp och Hjärup kopplas in, samt de två upprustade spåren mellan Lund och Flackarp. Tågen rullar på alla fyra nya spår från oktober 2023, och de nybyggda stationerna Åkarp och Härup kan börja användas. Den andra plattformen vid Burlöv station öppnas också. Klostergårdens station öppnas i december 2023.
Så påverkas tågtrafiken
Under inkopplingen av nya spår, 22 september-1 oktober 2023, stoppas tågtrafiken helt mellan Malmö och Lund.
Extra långt tågstopp för Åkarp och Hjärup
Den 2 oktober rullar tågen igen mellan Malmö och Lund men bara på två spår, och inga tåg stannar i Åkarp och Hjärup. 8 oktober öppnas alla spår och tågen stannar vid alla stationer.
Klostergårdens station tas i drift. Tågen stannar vid stationen från tågtabellskiftet i början av december 2023.
10 december invigdes Fyrspåret.
Alla nya spår är i drift och de tillfälliga spåren har tagits bort. Områdena runt stationerna i Åkarp och Hjärup och de ytor som ytnyttjats tillfälligt under bygget återställs under 2024. Broarna över spåren kan öppnas i takt med att anslutande vägar blir klara.
Frågor och svar om Fyrspåret
Anmäl ett fel, störning eller skada
-
Anmäl ett fel eller störning
Om du störs av vårt arbete, eller om det är något vid våra arbetsplatser som inte står rätt till, är vi tacksamma om du berättar det för oss.
-
Skadeanmälan
Om du misstänker att Trafikverket orsakat en skada kan du ha rätt till ersättning. Det är bra om du dokumenterar det som inträffat, det underlättar bedömningen av skadan. Läs mer om hur du anmäler skador, fel och brister.