Logga in
Logga in

Återställningen i Åkarp

Arbetet med att återställa vägar och området runt stationen i Åkarp börjar närma sig slutet. Dammen och Stationsvägen där de tillfälliga spåren låg återställs också. I början av nästa år beräknas det mesta vara klart.

Spåren och Åkarp stations plattformar ligger sex meter under marknivån och vid schaktkanten finns även två meter höga bullerskydd. Plattformarna vid de yttre spåren och är cirka 250 meter långa och har vindskydd och sittbänkar. De inre spåren är främst till för tåg som passerar stationen. En 400 meter lång tunnel över spåren ger möjlighet till fler passager över spåren och en ny grönyta Åkarp.

Aktuellt - så påverkar återställningen Åkarp

Sedan stationen öppnades och de fyra spåren kopplades in pågår arbetet med att återställa vägar runt stationen och området där de tillfälliga spåren låg. I december beräknas det mesta vara färdigt.

  • Arbetet med att återställa parken vid Åkarpsdammen pågår. En ny bro över Alnarpsån vid gamla stationshuset öppnas i januari, och då kan hela Stationsvägen öppnas.
  • Lervägens förlängning, över stationstorget, till Stationsvägen förväntas öppna för fordonstrafik i slutet av december.  
  • Sockervägen är avstängd i höjd med Brännmästaregatan, infart till kvarteret närmast järnvägen sker från Bladvägen. I slutetat av decmber öppnas preliminärt vägen in till Sockervägen 1-43 via Vågmästarvägen.
  • Schaktmassor har sparats inom arbetsområdet, vid Stationsvägen/Gränsvägen. En del av massorna ska användas när gator i Åkarp återställs, en dels ska också köras till andra byggprojekt i närheten. Bilarna lastas vid Stationsvägen och kör ut på Gränsvägen och sedan vidare på Gamla Lundavägen. Transporterna sker dagtid på vardagar.
  • Ovanpå tågtunneln vid stationen anläggs ett grönområde som Burlövs kommun kommer att vidareutveckla.

För gående och cyklister

  • Gående och cyklister passerar över järnvägen på tunneltaket från Svanetorpsvägen till Stationsvägen och vid nya Stationstorget, och även på Gränsvägens bro. Senare i december öppnas preliminärt gång- och cykelvägen från Åkerbloms väg över till Stationsvägen.
  • Gränsvägens nya bro har gång- och cykelbanor som byggts ihop med GC-vägen från Lundavägen. Sedan i våras transporteras massor från Stationsvägen och ut till Gamla Lundavägen. Gångbanan längs Gränsvägen kommer därför att vara stängd under tiden som masstransporterna pågår.
  • Cykelvägen från Alnarpsbron till Sockervägen öppnas förhoppningsvis i slutet av december. Det som återstår är ett mindre ledningsarbete.
  • Det är ännu oklart när gång- och cykelvägen från Sockervägen i Åkarp till Arlöv och badhusetområdet kan öppnas. Det som återstår är bland annat att koppla på belysning längs vägen. Vid badhuset kommer Burlövs kommun att anlägga en ny gång- och cykelväg. Alternativ cykelväg är längs Gamla Lundavägen.
  • Cykelparkering vid stationen finns på Bruksvägen, vid Alnarpsbron och vid stationstorget. Fler cykelparkeringar byggs vid Åkarpsdammen och på den östra sidan om stationstorget, där stinshuset stod.
  • Mellan Lommavägen i Hjärup och Gränsvägen i Åkarp har en serviceväg byggts väster om järnvägen. Vägen är till för servicefordon men kommer också att vara öppen för gående och cyklister. Servicevägen har ingen belysning och underhålls inte som en vanlig väg.

Åkarps nya broar

Gränsvägen i nordvästra Åkarp slutade tidigare vid Järnvägen. Idag är vägen förlängd och går över järnvägen, fram till Gamla Lundavägen. Under tiden som den nya järnvägen byggdes fanns en tillfällig bron som togs bort hösten 2023. En ny bro öppnas under våren 2024. Den blir cirka 30 meter lång och nära tolv meter bred. Bron får två körfält för biltrafik, en kombinerad gång- och cykelbana på den norra sidan och en gångbana på den södra sidan.

Varför en tillfällig bro?

Lösningen med två broar för Gränsvägen kom till under arbetet med järnvägsplanen. Ursprungsplanen var att bygga en bro som skulle vara hög och lång nog för de gamla spåren, de tillfälliga spåren, som går i marknivå, och den framtida nedsänkta järnvägen. Bron skulle bli störande och vara ett stort ingrepp i landskapsbilden, var några av synpunkterna.

Lösningen blev att först bygga en tillfällig, lite högre bro, och sedan en permanent bron, betydligt lägre än som var tänkt från början. Denna bro byggdes under den tillfälliga bron som revs när de tillfälliga spåren togs bort. Därefter byggdes anslutningar till den nya bron som öppnades våren 2024.

Bro istället för bomhelvetet

Den gamla järnvägskorsningen på Alnarpsvägen i Åkarp var ökänd och en källa till stor irritation. Vissa tider på dygnet var bommarna fällda 45 minuter varje timme vilket ledde till köer och lång väntan vid korsningen. Nu är bommarna borta och en bro har byggts över spårschaktet vilket gör det enkelt att passera genom Åkarp.

Stängt maj till november

Från maj till november är bron stängd för ett ledningsarbete, och ett så kallat gångfartsområde ska anläggas vid bron, för att dämpa hastigheterna på trafiken över bron.

Bron är dryg elva meter bred och 30 meter lång. När allt är klart får den två körfält för bilar och gång- och cykelbanor på båda sidor. Vid bron över Alnarpsvägen finns trappor som leder ner till plattformarna på stationen i Åkarp.

Den sista bron som byggdes i projektet var en liten bro över Alnarpsåns inflöde till dammen i Åkarp. Det fanns tidigare en mindre bro där som togs bort när de tillfälliga spåren byggdes. Med den nya bron kan man åter nå stationen och Stationsvägen från Alnarpsvägen. 

Tre nya broar i Trafikplats Alnarp

Trafikplatsen där E6/E20 passerar över Södra stambanan, är helt ombyggd. Tidigare fanns en gammal bro som närmade sig slutet av sin livslängd, ett annat skäl att bygga om var att det inte fanns plats för fyra spår under den, och inte plats för påfarten till motorvägen och infarten till Åkarp. Lösningen blev en trafikplats med tre broar som byggdes i etapper.

Under 2018 byggdes en bro över motorvägspåfarten och infarten till Åkarp samt en bro över de tillfälliga spåren, som byggdes vid sidan om stambanan. I oktober 2018 lanserades de båda broarna, det vill säga de sköts på plats med hjälp av domkrafter. Under lanseringen var E6 stängd i två veckor. De båda broarna vägde drygt 3000 ton vardera.

Rekordflytt av motorvägsbro

Sista steget i ombyggnaden av trafikplats Alnarp var att bygga och lansera huvudbron, över den fyrspåriga järnvägen. Bron byggdes intill trafikplatsen och lanserades i maj 2021 med hjälp av domkrafter som sköt den på plats. Lanseringen var den tyngsta flytten av en bro som gjorts i Sverige. Bron vägde hela 9 000 ton och flytten inklusive massiva schaktningar och demoleringen av den gamla bron tog cirka 11 dygn, också det en prestation.

Kort bro över liten å

En av de kortaste broarna i projektets ligger strax söder om trafikplats Alnarp. Där har en liten järnvägsbro byggts som få kommer att tänka på som en bro i framtiden. Det är en bro över Alnarpsåns nya flöde. Vattendraget har flyttats i etapper, och under bygget har vattnet runnit i en tillfällig kanal öster om spåren ner till en kulvert under järnvägen som ansluter till åns gamla flöde ut mot Lommabukten.

I projektets slutskede får ån och en ny sträckning som innebär att dess flöde under spåren flyttas och en ny järnvägsbro har därför byggts. Den är cirka 24 meter bred, men den är inte mer än knappt fem meter lång. När den gamla cykelvägen mellan Åkarp och Arlöv öppnas igen är det möjligt att se bron och då kommer det se som en kulvert under spåren, men en bro är det byggtekniskt sett.

Projektet kommer också att bygga två mindre broar över Alnarpsån för gång- och cykelvägen mellan Åkarp och Arlöv, som sedan 2017 legat inom arbetsområdet. Vägen återställs och broarna byggs under våren 2024.

Buller

Vissa arbeten under återställningen kan medföra störande buller och vibrationer, till exempel när vägar och hårda ytor anläggs.

Arbetstider

Arbetet pågår normalt vardagar från 07.00 till som längst 19.00. I enstaka fall kan kvälls- och helgarbete förekomma.

Kommunens planer för Åkarp

Burlövs kommun planerar för en utveckling av området vid järnvägen genom Åkarp. På kommunens hemsida kan du läsa mer om detaljplanerna.

Anmäl ett fel, störning eller skada

Om du störs av bygget, eller om det är något vid våra arbetsplatser som inte står rätt till, kan du anmäla det till projektet. Om du misstänker att Trafikverket orsakat skada kan du ha rätt till ersättning.

Kontakt

Fyrspåret Malmö-Lund

Från 20 december är projektkontoret inte bemannat. Vi svarar på meddelande från 7 januari.