Återställningen i Åkarp
Arbetet med att återställa vägar och området runt stationen i Åkarp börjar närma sig slutet. Våren 2025 beräknas det mesta vara klart.
Spåren och Åkarp stations plattformar ligger sex meter under marknivån och vid schaktkanten finns även två meter höga bullerskydd. Plattformarna vid de yttre spåren och är cirka 250 meter långa och har vindskydd och sittbänkar. De inre spåren är främst till för tåg som passerar stationen. En 400 meter lång tågtunnel ger möjlighet till fler passager över spåren och en ny grönyta i Åkarp.
Aktuellt om återställningen Åkarp
Sedan stationen öppnades har entreprenören arbetet med att återställa vägar runt stationen och området där de tillfälliga spåren låg. Våren 2025 beräknas det mesta vara färdigt.
- Arbetet med parken vid Åkarpsdammen är i stort sett färdig. Den nya bron över Alnarpsån vid gamla stationshuset är klar och öppen för fordonstrafik.
- Lervägens förlängning, över stationstorget, till Stationsvägen är öppen.
- Sockervägen avslutas numera i höjd med Brännmästaregatan, och infart till kvarteret närmast järnvägen sker via Vågmästarevägen.
- Schaktmassor har sparats inom arbetsområdet, vid Stationsvägen/Gränsvägen. Det mesta av massorna är nu borta. Området återställs under våren och de massor som återstår körs ut på Gränsvägen och sedan vidare på Gamla Lundavägen. Transporterna sker dagtid på vardagar.
- Ovanpå tågtunneln vid stationen har ett grönområde anlagts som Burlövs kommun kommer att vidareutveckla.
För gående och cyklister
- Gående och cyklister passerar över järnvägen via nya stationstorget och på gång- och cykelvägar från Svanetorpsvägen och Åkerbloms väg. Även nya Gränsvägen och Alnarpsvägen har gång- och cykelvägar över järnvägen.
- Gång- och cykelvägen från Sockervägen i Åkarp till Arlöv och badhusområdet är öppen. Vid badhuset kommer Burlövs kommun att rusta upp gång- och cykelvägen.
- Cykelparkeringar finns på Bruksvägen, vid Alnarpsbron, Åkarpsdammen och vid stationstorget.
- Mellan Gränsvägen i Åkarp och Lommavägen i Hjärup finns en serviceväg längs järnvägen. Vägen är till för servicefordon men kan också användas av gående och cyklister. Servicevägen har ingen belysning och underhålls inte som en vanlig väg.
- En del transporter med massor körs från Stationsvägen och ut till Gamla Lundavägen. Gångbanan längs Gränsvägens södra sida kommer därför att vara stängd under tiden som masstransporterna pågår.
Åkarps nya broar
Gränsvägen i nordvästra Åkarp slutade tidigare vid Järnvägen. Idag är vägen förlängd och går över järnvägen, fram till Gamla Lundavägen. Under tiden som den nya järnvägen byggdes fanns en tillfällig bron som togs bort hösten 2023. En ny bro öppnas under våren 2024. Den blir cirka 30 meter lång och nära tolv meter bred. Bron får två körfält för biltrafik, en kombinerad gång- och cykelbana på den norra sidan och en gångbana på den södra sidan.
Varför en tillfällig bro?
Lösningen med två broar för Gränsvägen kom till under arbetet med järnvägsplanen. Ursprungsplanen var att bygga en bro som skulle vara hög och lång nog för de gamla spåren, de tillfälliga spåren, som går i marknivå, och den framtida nedsänkta järnvägen. Bron skulle bli störande och vara ett stort ingrepp i landskapsbilden, var några av synpunkterna.
Lösningen blev att först bygga en tillfällig, lite högre bro, och sedan en permanent bron, betydligt lägre än som var tänkt från början. Denna bro byggdes under den tillfälliga bron som revs när de tillfälliga spåren togs bort. Därefter byggdes anslutningar till den nya bron som öppnades våren 2024.
Bro istället för bomhelvetet
Den gamla järnvägskorsningen på Alnarpsvägen i Åkarp var ökänd och en källa till stor irritation. Vissa tider på dygnet var bommarna fällda 45 minuter varje timme vilket ledde till köer och lång väntan vid korsningen. Nu är bommarna borta och en bro har byggts över spårschaktet vilket gör det enkelt att passera genom Åkarp.
Stängt maj till november
Från maj till november är bron stängd för ett ledningsarbete, och ett så kallat gångfartsområde ska anläggas vid bron, för att dämpa hastigheterna på trafiken över bron.
Bron är dryg elva meter bred och 30 meter lång. När allt är klart får den två körfält för bilar och gång- och cykelbanor på båda sidor. Vid bron över Alnarpsvägen finns trappor som leder ner till plattformarna på stationen i Åkarp.
Den sista bron som byggdes i projektet var en liten bro över Alnarpsåns inflöde till dammen i Åkarp. Det fanns tidigare en mindre bro där som togs bort när de tillfälliga spåren byggdes. Med den nya bron kan man åter nå stationen och Stationsvägen från Alnarpsvägen.
Tre nya broar i Trafikplats Alnarp
Trafikplatsen där E6/E20 passerar över Södra stambanan, är helt ombyggd. Tidigare fanns en gammal bro som närmade sig slutet av sin livslängd, ett annat skäl att bygga om var att det inte fanns plats för fyra spår under den, och inte plats för påfarten till motorvägen och infarten till Åkarp. Lösningen blev en trafikplats med tre broar som byggdes i etapper.
Under 2018 byggdes en bro över motorvägspåfarten och infarten till Åkarp samt en bro över de tillfälliga spåren, som byggdes vid sidan om stambanan. I oktober 2018 lanserades de båda broarna, det vill säga de sköts på plats med hjälp av domkrafter. Under lanseringen var E6 stängd i två veckor. De båda broarna vägde drygt 3000 ton vardera.
Rekordflytt av motorvägsbro
Sista steget i ombyggnaden av trafikplats Alnarp var att bygga och lansera huvudbron, över den fyrspåriga järnvägen. Bron byggdes intill trafikplatsen och lanserades i maj 2021 med hjälp av domkrafter som sköt den på plats. Lanseringen var den tyngsta flytten av en bro som gjorts i Sverige. Bron vägde hela 9 000 ton och flytten inklusive massiva schaktningar och demoleringen av den gamla bron tog cirka 11 dygn, också det en prestation.
Kort bro över liten å
En av de kortaste broarna i projektets ligger strax söder om trafikplats Alnarp. Där har en liten järnvägsbro byggts som få kommer att tänka på som en bro i framtiden. Det är en bro över Alnarpsåns nya flöde. Vattendraget har flyttats i etapper, och under bygget har vattnet runnit i en tillfällig kanal öster om spåren ner till en kulvert under järnvägen som ansluter till åns gamla flöde ut mot Lommabukten.
I projektets slutskede får ån och en ny sträckning som innebär att dess flöde under spåren flyttas och en ny järnvägsbro har därför byggts. Den är cirka 24 meter bred, men den är inte mer än knappt fem meter lång. När den gamla cykelvägen mellan Åkarp och Arlöv öppnas igen är det möjligt att se bron och då kommer det se som en kulvert under spåren, men en bro är det byggtekniskt sett.
Projektet kommer också att bygga två mindre broar över Alnarpsån för gång- och cykelvägen mellan Åkarp och Arlöv, som sedan 2017 legat inom arbetsområdet. Vägen återställs och broarna byggs under våren 2024.
Buller
Inga arbetet som förväntas orsaka störande buller pågår.
Arbetstider
Arbete pågår normalt vardagar från 07.00 till som längst 19.00. I enstaka fall kan kvälls- och helgarbete förekomma.
Trafikverket säljer fastigheter i Åkarp
Trafikverket köpte tre fastigheter i Åkarp inför bygget av Fyrspåret. De kommer att säljas under våren.
Bladvägen 39 och 44 läggs ut till försäljning senare under våren
Kommunens planer för Åkarp
Anmäl ett fel, störning eller skada
Om du störs av bygget, eller om det är något vid våra arbetsplatser som inte står rätt till, kan du anmäla det till projektet. Om du misstänker att Trafikverket orsakat skada kan du ha rätt till ersättning.

Kontakt
Fyrspåret Malmö-Lund
Under påskveckan har projektet låg bemanning. Svar på meddelanden kan dröja till efter 22 april.