Återställningen i Hjärup
I Hjärup omfattar återställningen en stor ombyggad av Banvallsvägen. Längs vägen har också en stor avloppsledning grävts ner. Arbetena i Hjärup beräknas vara klara i början av 2025.
Spåren och stationen i Hjärup har byggts fyra meter lägre än markplan för att minska bullret från tågen. Stationsbron i Hjärup är cirka 27 meter bred och på bron finns cykelparkering, trappor och hissar ner till plattformarna. Det går också att nå plattformarna med ramper från Jakriborg och Banvallsvägen. I framtiden kommer även bilar kunna passera över bron för att hämta och lämna resenärer. Stationens plattformarna är cirka 250 meter långa och finns vid de yttre spåren.
Aktuellt - så påverkar återställningen Hjärup
Projektets arbeten i Hjärup beräknas pågå till början av 2025. Ett stort ledningsarbete har utförts för Staffanstorps kommun, och samtidigt har Banvallsvägen byggts om och fått en separerad gång- och cykel.
- Ledningsarbetet längs Banvallsvägen är i stort sett klart och entreprenören har öppnat Banvallsvägen för fordonstrafik igen.
- En pendlarparkering byggs mellan bron och gamla stationshuset, den öppnas i början av 2025. En tillfällig pendlarparkering finns norr om Jakriborg, med infart från Hansavägen.
- I norr har nya Banvallsvägen anslutits till Väståkravägen och Vragerupsvägen i nya korsningar. Vragerupsvägen och nya bron är öppnades i slutet av januari.
Vägar för fotgängare och cyklister
Fram till början av 2025 bygger entreprenören klart Banvallsvägen och dess anslutningar Lars väg och Tågvägen.
- För gående och cyklister som ska passera över järnvägen är det främst Stationsbron som gäller. Lommavägen och Vragerupsvägen, som har separerad gång- och cykelbana, är också ett alternativ för att ta sig över järnvägen.
- Från bron ner till Banvallsvägen används rampen söderut eller norrut som ansluter till nya Lars väg respektive Tågvägen. Det går också att använda serpentinvägen från bron ner till Lars väg. Se bild och förklaring nedan.
- Stationens perronger når du med hiss eller trappor från bron. Det finns även ramp ner till västra perrongen från Jakriborg. Den östra perrongen nås även via en ramp från Banvallsvägen. Östra rampen från banvallsvägen ner till perrong är stängd men kommer att öppnas under februari.
- Cykelparkeringar finns idag på stationsbron och vid Jakriborgsmuren. Nu byggs en ny permanent cykelparkeringar på den östra sidan, mellan bron och gamla stationshuset. Den beräknas vara klar under februari.
- Mellan Lommavägen i Hjärup och Gränsvägen i Åkarp har en serviceväg byggts väster om järnvägen. Vägen kommer att kunna användas även av gående och cyklister. Men servicevägen kommer inte att underhållas som en vanlig väg och det finns ingen belysning.
Så går och cyklar du vid Hjärups station
Södra rampen från östra perrongen upp till Banvallsvägen öppnades innan jul. Den norra rampen är stängd och öppnas i februari. För att nå östra perrongen går det även att använda trappan eller hissen.
För att ta sig från bron ut på Banvallsvägen, och till Lars väg och Tågvägen, finns gång- och cykelvägar från Stationsbron. Det går också att använda serpentinvägen från Banvallsvägen ner till Lars väg.
Den västra perrongen nås med hissar och trappor från bron, den går också att nå via ramper från Jakriborg.
Buller
När nya Banvallsvägen och anslutande korsningar byggs används maskiner som kan orsaka buller och vibrationer för dig som bor nära Banvallsvägen. Även transporter och andra maskiner kan orsaka störande buller.
Arbetstider
Störande arbeten pågår normalt vardagar från 07.00 till som längst 19.00. I enstaka fall kan kvälls- och helgarbete förekomma.
Nya broar i Hjärup
I Hjärup har tre nya broar över järnvägen byggts; Stationsbron, bron för Lommavägen och en bro för nya Vragerupsvägen. Läs mer broarna.
Lommavägen i Hjärup är en viktig väg som förbinder Gamla Lundavägen med Lomma, och den är den främsta förbindelsen mellan Hjärup och Lomma. Tidigare gick Lommavägen under järnvägen i en relativt smal passage. Eftersom järnvägen byggts nersänkt har i stället en vägbro byggts över järnvägen. Bron är drygt elva meter bred och 30 meter lång. Den har två körfält och en gång- och cykelbana.
Spåren genom Hjärup, och stationens plattformar, har byggts i ett djupt schakt, cirka fyra meter djupt jämfört med den gamla järnvägen. Över stationen finns nu en bred bro, 27 meter bred och 52 meter lång.
Stationsbron är som ett stationstorg med cykelparkering och vindskydd med biljettautomater, och trappor och hissar ner till plattformarna. Trapphusen och vindskyddet på bron har utformats som en stor grön klammer av stål och glas som ligger över spåren. Bron blir den centrala passagen för gående och cyklister och binder ihop Jakriborg med det övriga Hjärup. Bilar kan i framtiden också köra upp på bron för att släppa av och hämta upp resenärer, samt passera över bron till det nya området Västerstad som byggs de närmaste åren.
Den gamla Vragerupsvägen var smal och gick under järnvägen i en trång passage som revs strax innan spårbygget startade. Trafiken flyttades tillfälligt till en stålbro som byggdes strax intill. En helt ny bro över de nya spåren har byggts med en ny sträckning för Vragerupsvägen och Väståkravägen. Bron är cirka 32 meter lång och 10,5 meter bred, den har två körfält och en gång- och cykelbana.
Kommunens planer för Hjärup
Staffanstorps kommun planer styr hur området runt Hjärups station utformas. På kommunens hemsida kan du läsa mer om detaljplanerna för områdena vid stationen och den nya järnvägen genom Hjärup.
Anmäl ett fel, störning eller skada
Om du störs av bygget, eller om det är något vid våra arbetsplatser som inte står rätt till, kan du anmäla det till projektet. Om du misstänker att Trafikverket orsakat skada kan du ha rätt till ersättning.