Logga in
Logga in

Återställningen i Hjärup

I Hjärup omfattar återställningen en stor ombyggad av Banvallsvägen. Längs vägen har också en stor avloppsledning grävts ner. Arbetena i Hjärup beräknas vara klara i början av 2025.

Spåren och stationen i Hjärup har byggts fyra meter lägre än markplan för att minska bullret från tågen. Stationsbron i Hjärup är cirka 27 meter bred och på bron finns cykelparkering, trappor och hissar ner till plattformarna. Det går också att nå plattformarna med ramper från Jakriborg och Banvallsvägen. I framtiden kommer även bilar kunna passera över bron för att hämta och lämna resenärer. Stationens plattformarna är cirka 250 meter långa och finns vid de yttre spåren. 

Aktuellt - så påverkar återställningen Hjärup

Projektets arbeten i Hjärup beräknas pågå till början av 2025. Ett stort ledningsarbete har utförts för Staffanstorps kommun, och samtidigt byggs Banvallsvägen om och får en separerad gång- och cykel. Allt detta påverkar trafiken i Hjärup som behöver ledas om. Följ den orangea skyltningen och kör försiktigt. 

  • Ledningsarbetet längs Banvallsvägen är i stort sett klart. Nu återställs delen av Banvallsvägen som varit uppgrävd, och entreprenören har öppnat sträckan vid stationshuset. Mellan Lars väg och Tågvägen är Banvallsvägen stängd ett tag till, och den delen kommer att öppnas i början av 2025. Trafiken från Lars väg leds söderut, och trafiken från Tågvägen leds norrut. 
  • Nya Banvallsvägen får en helt ny utformning med separerad gång/cykelväg och nya korsningar för anslutande gator och vägar. Efter årsskiftet beräknas Stationsbrons anslutning med Banvallsvägen bli klar och då kan hela Banvallsvägen öppnas för fordonstrafik.
  • En pendlarparkering byggs mellan bron och gamla stationshuset, den öppnas efter årsskiftet. En tillfällig pendlarparkering finns norr om Jakriborg, med infart från Hansavägen. 
  • I norr kommer nya Banvallsvägen anslutas till Väståkravägen och Vragerupsvägen i nya korsningar. Vragerupsvägen och nya bron är tillfälligt stängd över spåren och kan öppnas när Banvallsvägens norra del är helt klar och ett ledningsarbete på Väståkravägen genomförts. Vägen och bron öppnas preliminärt i januari.
  • Trafik till och från Jakriborg (och Lomma) leds via Lommavägen, Gamla Lundavägen och Väståkravägen. 

Vägar för fotgängare och cyklister

Fram till årsskiftet bygger entreprenören klart Banvallsvägens anslutning till bron och korsningen med Lars väg. Vägar för cyklister och gående leds om och ändras under bygget – följ orangea skyltar.

  • För gående och cyklister som ska passera över järnvägen är det främst Stationsbron som gäller. Lommavägen är också ett alternativ för passage över järnvägen. 
    Från bron ner till Banvallsvägen används rampen söderut som ansluter till nya Lars väg. I slutet av december öppnas preliminärt också rampen norrut mot Tågvägen för gående och cyklister. Se bild och förklaring nedan. 
  • Stationens perronger når du med hiss eller trappor från bron. Det finns även ramp ner till västra perrongen från Jakriborg. Den östra perrongen kan också nås via en ramp från Banvallsvägen
  • Cykelparkeringar finns idag på stationsbron och vid Jakriborgsmuren. Den tillfälliga cykelparkering vid Banvallsvägen stängdes i slutet av oktober. Nu byggs en permanent cykelparkeringar på den östra sidan, mellan bron och gamla stationshuset. Den beräknas vara klar i början av 2025.
  • Vid den nya Lommavägen och på den nya bron över järnvägen har en gång- och cykelbana byggts ihop med gång- och cykelbanan som byggs längs nya Banvallsvägen.
  • Mellan Lommavägen i Hjärup och Gränsvägen i Åkarp har en serviceväg byggts väster om järnvägen. Vägen kommer att kunna användas även av gående och cyklister. Men servicevägen kommer inte att underhållas som en vanlig väg och det finns ingen belysning.

Så går och cyklar du vid Hjärups station

Flygbild över en järnvägsstation. Till höger i bild fyra spår med sidoplattformar. Järnvägen ligger i ett schakt. Över järnvägen går en bro. Till vänster i bild ett byggområde och med grushögar och mindre schakt. I bildens högerkant syns också ett villakvarter. Grön och röd markering visar vägar för gående och cyklister.

Södra rampen från östra perrongen upp till Banvallsvägen öppnades innan jul. Den norra rampen är stängd och öppnas i början av 2025. För att nå östra perrongen går det även att använda trappan eller hissen. 
För att ta sig från bron ut på Banvallsvägen, och till Lars väg, finns en gång- och cykelväg på ramp från Stationsbron. I slutet av december öppnas preliminärt också den norra rampen ner mot Tågvägen. 
Den västra perrongen nås med hissar och trappor från bron, den går också att nå via ramper från Jakriborg.

Buller

När nya Banvallsvägen byggs packas de olika gruslagren och asfalten med maskiner som vibrerar. Detta kan orsaka buller och vibrationer för dig som bor nära Banvallsvägen. Även transporter och andra maskiner kan orsaka störande buller.

Arbetstider

Störande arbeten pågår normalt vardagar från 07.00 till som längst 19.00. I enstaka fall kan kvälls- och helgarbete förekomma.

Nya broar i Hjärup

I Hjärup har tre nya broar över järnvägen byggts; Stationsbron, bron för Lommavägen och en bro för nya Vragerupsvägen. Nu byggs Banvallsvägen om och samtidigt byggs anslutningarna till broarna. Läs mer broarna.

Lommavägen i Hjärup är en viktig väg som förbinder Gamla Lundavägen med Lomma, den gick tidigare under järnvägen. När de tillfälliga spåren byggdes stängdes vägen och trafiken har letts om på andra vägar, bland annat Vragerupsvägen.

En vägbro har byggts för Lommavägen och den öppnas i månadsskiftet februari/mars. Bron är drygt elva meter bred och 30 meter lång. Den kommer att ha två körfält och en gång- och cykelbana. Den kopplas ihop med Banvallsvägen i en ny korsning som byggs under återställningen.

Spåren genom Hjärup, och stationens plattformar, har byggts i ett djupt schakt, cirka fyra meter djupt jämfört med den gamla järnvägen. Över stationen finns nu en bred bro, 27 meter bred och 52 meter lång.

Stationsbron är som ett stationstorg med cykelparkering och vindskydd med biljettautomater, och trappor och hissar ner till plattformarna. Trapphusen och vindskyddet på bron har utformats som en stor grön klammer av stål och glas som ligger över spåren. Bron blir den centrala passagen för gående och cyklister och binder ihop Jakriborg med det övriga Hjärup. Bilar kan i framtiden också passera över bron och det kommer finnas plats för bilar att hämta och lämna resenärer.

Den gamla Vragerupsvägen var smal och gick under järnvägen i en smal passage som revs strax innan spårbygget startade. Trafiken flyttades till en stålbro som byggdes strax intill. Stålbron, och Vragerupsvägen, stängdes i samband med att Lommavägens bro öppnades i månadsskiftet februari/mars.

En helt ny bro över de nya spåren har byggts strax norr om Vragerupsvägen. Bron är cirka 32 meter lång och 10,5 meter bred, den får två körfält och en gång- och cykelbana. Nya Vragerupsvägen och bron öppnas under hösten 2024.

Kommunens planer för Hjärup

Staffanstorps kommun planer styr hur området runt Hjärups station utformas. På kommunens hemsida kan du läsa mer om detaljplanerna för områdena vid stationen och den nya järnvägen genom Hjärup.

Anmäl ett fel, störning eller skada

Om du störs av bygget, eller om det är något vid våra arbetsplatser som inte står rätt till, kan du anmäla det till projektet. Om du misstänker att Trafikverket orsakat skada kan du ha rätt till ersättning.

Kontakt

Fyrspåret Malmö-Lund

Från 20 december är projektkontoret inte bemannat. Vi svarar på meddelande från 7 januari.