Logga in
Logga in

Återställningen i Hjärup

Nu byggs nya Banvallsvägen med en separerad gång- och cykelväg. Återställningen omfattar också ett stort ledningsarbete längs hela Banvallsvägen. Återställningen i Hjärup beräknas pågå till årsskiftet 2024/2025.

Spåren och stationen i Hjärup har byggts fyra meter lägre än markplan för att minska bullret från tågen. Stationsbron i Hjärup är cirka 27 meter bred och på bron finns cykelparkering, trappor och hissar ner till plattformarna. Det går också att nå plattformarna med ramper från Jakriborg och Banvallsvägen. I framtiden kan även bilar passera över bron och stanna för att hämta och lämna resenärer. Stationens plattformarna är cirka 250 meter långa och finns vid de yttre spåren. 

Aktuellt - så påverkar återställningen Hjärup

Projektets arbeten i Hjärup beräknas pågå till årsskiftet 2024/2025. Ett stort ledningsarbete utförs för Staffanstorps kommun och samtidigt som Banvallsvägen byggs om. Allt detta påverkar trafiken i Hjärup som behöver ledas om. Följ den orangea skyltningen och kör försiktigt. 

  • Ledningsarbetet längs Banvallsvägen har nått fram till det gamla stationshuset. Sträckan mellan Lars väg och Tågvägen är därför tillfälligt stängd. Trafiken från Lars väg leds söderut, och trafiken från Tågvägen leds norrut, delvis på en tillfällig väg mellan stationshusen och järnvägen. Trafiken leds ibland på grus. Entreprenören gör sitt bästa för att hålla vägarna i gott skick. 
  • Parallellt med ledningsarbetet byggs Banvallsvägen om och får en helt ny utformning med separerad gång/cykelväg och nya korsningar för anslutande gator och vägar.
  • I slutet av 2024 beräknas Stationsbrons anslutning med Banvallsvägen bli klar. En pendlarparkering byggs mellan bron och gamla stationshuset, den öppnas i december. En tillfällig pendlarparkering finns norr om Jakriborg, med infart från Hansavägen. 
  • Vragerupsvägen är tillfälligt stängd över spåren i väntan på att den nya bron ska öppnas. Bron kan öppnas när Banvallsvägens norra del byggts om. Banvallsvägen kommer att anslutas till Väståkravägen och Vragerupsvägen i nya korsningar. Vragerupsbron öppnas preliminärt i månadsskiftet november/december.
  • Trafik till och från Jakriborg (och Lomma) leds tillfälligt via Lommavägen, Gamla Lundavägen och Väståkravägen. 

Vägar för fotgängare och cyklister

Fram till årsskiftet bygger entreprenören klart Banvallsvägens anslutning till bron och korsningen med Lars väg. Vägar för cyklister och gående leds om och ändras under bygget – följ orangea skyltar.

  • För gående och cyklister som ska passera över järnvägen är det främst Stationsbron som gäller. Från bron ner till Banvallsvägen används rampen söderut som ansluter till Lars väg. Lommavägen är också ett alternativ för passage över järnvägen.
  • Stationens perronger når du med hiss eller trappor från bron. Det finns även ramp ner till västra perrongen från Jakriborg.
  • Den södra ramp från Banvallsvägen öppnas i början av november. Den norra rampen öppnas i mitten av december. Se bild och förklaring nedan. 

  • Cykelparkeringar finns idag på stationsbron och vid Jakriborgsmuren. Den tillfälliga cykelparkering vid Banvallsvägen stängdes i slutet av oktober. Under hösten byggs en permanent cykelparkeringar på den östra sidan, mellan bron och gamla stationshuset. 
  • Vid den nya Lommavägen och på den nya bron över järnvägen finns en gång- och cykelbana som kopplas ihop med gång- och cykelbanan som byggs längs nya Banvallsvägen.
  • Mellan Lommavägen i Hjärup och Gränsvägen i Åkarp har en serviceväg byggts väster om järnvägen. Vägen kommer att kunna användas även av gående och cyklister. Men servicevägen kommer inte att underhållas som en vanlig väg och det finns ingen belysning.

Så går och cyklar du vid Hjärups station

Norra rampen från östra perrongen upp till Banvallsvägen är stängd och öppnas i mitten av december. Den södra rampen öppnas i början av november. För att nå östra perrongen används trappan eller hissen. För att ta sig från bron ut på Banvallsvägen, och till Lars väg, används en gång- och cykelväg på ramp från Stationsbron. Förutom hissar och trappor finns det även ramp ner till västra perrongen från Jakriborg.

Buller

När nya Banvallsvägen byggs packas de olika gruslagren och asfalten med maskiner som vibrerar. Detta kan orsaka buller och vibrationer för dig som bor nära Banvallsvägen. Även transporter och andra maskiner kan orsaka störande buller.

Arbetstider

Störande arbeten pågår normalt vardagar från 07.00 till som längst 19.00. I enstaka fall kan kvälls- och helgarbete förekomma.

På norra delen av Banvallsvägen, från stationshusen och upp till Blåklintsvägen, arbetar entreprenören längre dagar med VA-arbeten, och vissa helgdagar. De arbetar 06.00 till 18.00 på vardag och på helgerna 07.00 till 16.00.

Nya broar i Hjärup

I Hjärup har tre nya broar över järnvägen byggts; Stationsbron, bron för Lommavägen och en bro för nya Vragerupsvägen. Nu byggs Banvallsvägen om och samtidigt byggs anslutningarna till broarna. Läs mer broarna.

Lommavägen i Hjärup är en viktig väg som förbinder Gamla Lundavägen med Lomma, den gick tidigare under järnvägen. När de tillfälliga spåren byggdes stängdes vägen och trafiken har letts om på andra vägar, bland annat Vragerupsvägen.

En vägbro har byggts för Lommavägen och den öppnas i månadsskiftet februari/mars. Bron är drygt elva meter bred och 30 meter lång. Den kommer att ha två körfält och en gång- och cykelbana. Den kopplas ihop med Banvallsvägen i en ny korsning som byggs under återställningen.

Spåren genom Hjärup, och stationens plattformar, har byggts i ett djupt schakt, cirka fyra meter djupt jämfört med den gamla järnvägen. Över stationen finns nu en bred bro, 27 meter bred och 52 meter lång.

Stationsbron är som ett stationstorg med cykelparkering och vindskydd med biljettautomater, och trappor och hissar ner till plattformarna. Trapphusen och vindskyddet på bron har utformats som en stor grön klammer av stål och glas som ligger över spåren. Bron blir den centrala passagen för gående och cyklister och binder ihop Jakriborg med det övriga Hjärup. Bilar kan i framtiden också passera över bron och det kommer finnas plats för bilar att hämta och lämna resenärer.

Den gamla Vragerupsvägen var smal och gick under järnvägen i en smal passage som revs strax innan spårbygget startade. Trafiken flyttades till en stålbro som byggdes strax intill. Stålbron, och Vragerupsvägen, stängdes i samband med att Lommavägens bro öppnades i månadsskiftet februari/mars.

En helt ny bro över de nya spåren har byggts strax norr om Vragerupsvägen. Bron är cirka 32 meter lång och 10,5 meter bred, den får två körfält och en gång- och cykelbana. Nya Vragerupsvägen och bron öppnas under hösten 2024.

Kommunens planer för Hjärup

Staffanstorps kommun planer styr hur området runt Hjärups station utformas. På kommunens hemsida kan du läsa mer om detaljplanerna för områdena vid stationen och den nya järnvägen genom Hjärup.

Anmäl ett fel, störning eller skada

Om du störs av bygget, eller om det är något vid våra arbetsplatser som inte står rätt till, kan du anmäla det till projektet. Om du misstänker att Trafikverket orsakat skada kan du ha rätt till ersättning.

Kontakt

Fyrspåret Malmö-Lund