Fyrspåret Malmö–Lund Gång- och cykelvägen i Hjärup flyttas i augusti
Nu förbereder vi spåren inför inkopplingen. Den nuvarande gång- och cykelväg över spåren i Hjärup behöver därför flyttas. Den nya passagen kommer gå över stationsbron och ner till den östra sidan via hiss eller trappor.
Uppdatering: På grund av stormen Hans framfart försenades den nya gång- och cykelvägen och därför senareläggs ändringen till början på nästa vecka (v 34). Tills dess är det den gamla sträckningen över spåren som gäller.
Ny väg över Stationsbron
Den som behöver korsa spåren använder en ny tillfällig väg över stationsbron och ner till plattformen på den östra sidan via hiss eller trappa. Hissen är enkel att använda och har plats för den som kommer med exempelvis barnvagn, cykel eller rullstol. Från östra plattformen är det sedan samma väg som tidigare till den tillfälliga stationen och tunneln under spåren.
Ny gång- och cykelväg över bron
Ny väg för gående och cyklister över stationsbron och sedan hiss eller trappa ner till östra sidan. Hissen har plats för den som kommer med exempelvis barnvagn, cykel eller rullstol
Följ skyltar
Den nya passagen kommer att vara tydligt skyltad med orangea pilar. Fram till att inkopplingen är klar kommer det ibland finnas långsamtgående arbetsfordon på spåren. Från 8 oktober stannar Pågatågen på nya stationen. Plattformen på den östra sidan är i full bredd (cirka sex meter) på i stort sett hela sträckan med en tydligt utmärkt säkerhetszon.
Återställning i Hjärup under 2024
Innan Stationsbron och Banvallsvägen kan byggas ihop måste de tillfälliga spåren rivas och ytan på östra sidan återställas. Ett stort ledningsarbete längs Banvallsvägen gör att det dröjer till under 2024.
Vragerupsvägen och den tillfälliga bron kommer att vara öppen för trafik fram till mars 2024. När den stängs, och den tillfälliga bron rivs, öppnas Lommavägen i Hjärup för trafik. Nya Vragerupsbron beräknas öppna hösten 2024.