Skåne Rååbanan etapp 3, Helsingborg – Teckomatorp, signalåtgärder och hastighetshöjning
Trafikverket lägger sista pusselbiten i att modernisera Rååbanan. Nu genomför vi signal- och ballastarbete mellan Helsingborg – Teckomatorp för att korta restider och göra järnvägen mindre störningskänslig.
Vad?
Varför?
Nuläge
Om projektet
Vårt arbete med att rusta Rååbanan för framtiden är i sin slutfas med etapp 3. Projektet omfattar tre åtgärder: ballastrening, installation av mellanblockssignal och hastighetshöjning. Syftet med dessa åtgärder är att förbättra järnvägens prestanda genom att korta restider för resenärer, skapa smidigare tågtrafik samt öka robustheten och återställningsförmågan vid eventuella störningar. Ballastreningen kommer att genomföras på sträckan mellan Helsingborgs godsbangård och Teckomatorp, en sträcka på cirka 30 kilometer. Hastighetshöjningen kräver ett omfattande signalarbete, och en ny mellanblockssignal kommer att installeras mellan Billeberga och Teckomatorp.
Vår entreprenör, Peab, utför nattarbeten längs med sträckan under jämna veckor fram till vecka 23. Dessa arbeten utförs av vår entreprenör Peab. Därför kan du se arbetare och arbetsfordon i rörelse längs med spåret nattetid. Du kan resa som vanligt då arbetet inte påverkar tågtrafiken.
Detta har vi gjort i tidigare etapper
Vi rustar Rååbanan i tre etapper för att möjliggöra en högre kapacitet och ökad robusthet. Vi är nu inne på den tredje och sista delen av arbetet på sträckan Teckomatorp – Helsingborg. Nedan kan du se vad vi har gjort i tidigare skeden.
- Spår- och växelbyte längs 30 kilometer
- Renovering av samtliga 13 plankorsningar längs sträckan
- Cirka 40 000 meter kontaktledning har bytts ut
- Byte av över 500 kontaktledningsstolpar och fundament
- Underhåll av sex broar
Förberedande arbete sker och en totalavstängning planeras under juni år 2025. Ytterligare en totalavstängning kommer att ske under 2026, med planerad inkoppling av systemet i december samma år.
Karta Rååbanan
