Skåne Väg 19, Bjärlöv–Broby, mötesfri väg
Vi planerar att bygga om väg 19 mellan Bjärlöv och Broby eftersom vägen är hårt trafikerad och trafiksäkerheten är låg. Vägen är en viktig nord-sydlig förbindelse mellan sydvästra Småland, nordöstra Skåne och Österlen.
Vad?
Varför?
Nuläge
Om projektet
Väg 19 mellan Kristianstad och Broby ingår i det utpekade huvudvägnätet för långväga godstransporter, som betjänar de skånska färjehamnarna. Vägen har dessutom en viktig funktion för samhällena längs vägen, inte minst som pendlingsväg till arbetsplatser och annan trafikalstrande verksamhet.
Målet med projektet är att öka trafiksäkerheten och tryggheten, förbättra framkomligheten på den 16 kilometer länga sträckan samt att minska störningarna för boende utmed vägen.
Händer framöver
Under hösten 2024 kommer vi att avverka skog, göra en ny stäckning norr om Bjärlöv och vissa åtgärder i Knislinge och Hanaskog. Under 2025 gör vi klart det som vi påbörjade under 2024. Vi gör också åtgärder som vägbreddning, viltåtgärder och broåtgärder längs med nuvarande väg 19. Dessa kommer vi att fortsätta med även under 2026.
Aktuellt
Vägbyggnation fortlöper på nysträckningen och därav är ”milarundan” söder om Hanaskog ur drift.
De närmaste veckorna kommer vi att utföra mindre sprängarbeten, vilket kan innebära vissa störande ljud.
I Hanaskog är det fortsatt enkelriktat där vi utför arbete på avstängd väghalva, vilket kan innebära längre restid. Reglering sker med trafikljus som nu endast står placerade på Riksväg 19.
Arbetet i Knislinge löper på, vilket innebär enkelriktad trafik på Riksväg 19 som regleras med trafikljus.
Tillfällig trafikanordning med dubbelriktad trafik kommer att finnas vid korsningen Riksväg 19 och Kristianstadsvägen.
Förberedande arbeten vid Almaån pågår resten av året. Observera långsamtgående byggtrafik vid anslutning till befintlig bro.
Vänligen visa hänsyn
Framkomligheten och miljön kommer att påverkas under entreprenadtiden.
Vänligen visa hänsyn och förståelse för personalen som utför arbete. Var rädda om varandra i trafiken.
Tidsplan
Tidsplanen är preliminär och kan komma att ändras.
Fördjupning
Här kan du läsa om projektet.
Vägutredning samt tillhörande godkända miljökonsekvensbeskrivningen (MKB) för delen Bjärlöv–Broby finns under rubriken "Dokument".
Med hjälp av planläggningsbeskrivning får du information om hur projektet kommer att planläggas, när du kan påverka samt vilka beslut som kommer att fattas, planläggningsbeskrivningen finns publicerad under rubriken "Korta fakta" längre ner på sidan.
Trafikverket valde lokaliseringsalternativ för vägkorridor 2013-11-29 och beslutade sig därmed för hur man ska arbeta vidare med vägplanen. Ställningstagandet med tillhörande bilagor finns under rubriken "Dokument". Bilaga 5 består av en översiktskarta som visar den vägkorridor inom vilken den nya vägen kommer att detaljprojekteras.
- Ny väg planeras från cirkulationsplatsen, väg 19/118, i Bjärlöv och längs med befintlig väg till strax söder om järnvägsviadukten.
- Därefter går vägen i ny sträckning längs den nedlagda järnvägen till strax söder om Hanaskog där den passerar järnväg i plan.
- Mellan Hanaskog och Knislinge rustas befintlig väg upp till föreslagen målstandard.
- Norr om Knislinge förbättras vägen i befintlig sträckning upp till Broby.
Genom Hanaskog och Knislinge görs avsteg från målstandarden och här kommer att vara lägre hastighet än målstandarden på 100 km/h.
En naturvärdesinventering genomfördes under sommaren 2014. Naturvärdesinventeringen finns att läsa under "Dokument". En detaljerad Naturvärdesinventering för Natura 2000-området Matsalycke genomfördes under 2015 och denna finns också att läsa under "Dokument".
Sträckan Bjärlöv–Broby anses vara ett arkeologiskt och kulturhistoriskt intressant område. Statens Historiska Muséer arbetar med flera arkeologiska utredningar på sträckan, på uppdrag av Trafikverket.
Informationsfilmer från Arkeologerna
Väg 19 norr om Kristianstad är del av ett kommunikationsstråk med gamla anor. Hösten 2021 genomfördes arkeologiska undersökningar med anledning av att vägen skall byggas om. I två korta filmer berättar vi om torpet Ekelund söder om Hanaskog och om ett par närliggande platser med så kallad fossil åkermark, marker som tidigare odlats men som numera ligger övergivna.
Om ett par månader planerar vi att påbörja den sista undersökningen inom projektet. Då skall spåren efter en kvarn invid Almaån, norr om Hanaskog, undersökas närmare.