Logga in
Logga in

Skåne Väg 19, Bjärlöv–Broby, mötesfri väg

Vi planerar att bygga om väg 19 mellan Bjärlöv och Broby eftersom vägen är hårt trafikerad och trafiksäkerheten är låg. Vägen är en viktig nord-sydlig förbindelse mellan sydvästra Småland, nordöstra Skåne och Österlen.

Vad?

Ombyggnation till mötesfri väg.

Varför?

Vägen är hårt trafikerad och trafiksäkerheten är låg.

Nuläge

Planering och projektering inför byggstart.

Om projektet

Väg 19 mellan Kristianstad och Broby ingår i det utpekade huvudvägnätet för långväga godstransporter, som betjänar de skånska färjehamnarna. Vägen har dessutom en viktig funktion för samhällena längs vägen, inte minst som pendlingsväg till arbetsplatser och annan trafikalstrande verksamhet.

Målet med projektet är att öka trafiksäkerheten och tryggheten, förbättra framkomligheten på den 16 kilometer länga sträckan samt att minska störningarna för boende utmed vägen. 

Händer framöver

Under hösten 2024 kommer vi att avverka skog, göra en ny stäckning norr om Bjärlöv och vissa åtgärder i Knislinge och Hanaskog. Under 2025 gör vi klart det som vi påbörjade under 2024. Vi gör också åtgärder som vägbreddning, viltåtgärder och broåtgärder längs med nuvarande väg 19. Dessa kommer vi att fortätta med även under 2026.

Aktuellt

Arbete med uppsättning av barriärer och avstängning av ett körfält kommer att starta i Hanaskog under vecka 31 (29 juli–4 augusti).

Under vecka 32 (5–11 augusti) kommer vi även påbörja arbetena i Knislinge samtidigt som vi fortsätter i Hanaskog.

Vänligen visa hänsyn

Framkomligheten och miljön kommer att påverkas under entreprenadtiden.

Vänligen visa hänsyn och förståelse för personalen som utför arbete. Var rädda om varandra i trafiken. 

Tidsplan

Tidsplanen är preliminär och kan komma att ändras.

1 Vägplan vann laga kraft 22 april 2021

2 Planerad byggstart Augusti 2024

Fördjupning

Här kan du läsa om projektet.

Vägutredning samt tillhörande godkända miljökonsekvensbeskrivningen (MKB) för delen Bjärlöv–Broby finns under rubriken "Dokument".

Med hjälp av planläggningsbeskrivning får du information om hur projektet kommer att planläggas, när du kan påverka samt vilka beslut som kommer att fattas, planläggningsbeskrivningen finns publicerad under rubriken "Korta fakta" längre ner på sidan.

Trafikverket valde lokaliseringsalternativ för vägkorridor 2013-11-29 och beslutade sig därmed för hur man ska arbeta vidare med vägplanen. Ställningstagandet med tillhörande bilagor finns under rubriken "Dokument". Bilaga 5 består av en översiktskarta som visar den vägkorridor inom vilken den nya vägen kommer att detaljprojekteras.

  • Ny väg planeras från cirkulationsplatsen, väg 19/118, i Bjärlöv och längs med befintlig väg till strax söder om järnvägsviadukten.
  • Därefter går vägen i ny sträckning längs den nedlagda järnvägen till strax söder om Hanaskog där den passerar järnväg i plan.
  • Mellan Hanaskog och Knislinge rustas befintlig väg upp till föreslagen målstandard.
  • Norr om Knislinge förbättras vägen i befintlig sträckning upp till Broby.

Genom Hanaskog och Knislinge görs avsteg från målstandarden och här kommer att vara lägre hastighet än målstandarden på 100 km/h.

En naturvärdesinventering genomfördes under sommaren 2014. Naturvärdesinventeringen finns att läsa under "Dokument". En detaljerad Naturvärdesinventering för Natura 2000-området Matsalycke genomfördes under 2015 och denna finns också att läsa under "Dokument".

Sträckan Bjärlöv–Broby anses vara ett arkeologiskt och kulturhistoriskt intressant område. Statens Historiska Muséer arbetar med flera arkeologiska utredningar på sträckan, på uppdrag av Trafikverket.

Informationsfilmer från Arkeologerna

Väg 19 norr om Kristianstad är del av ett kommunikationsstråk med gamla anor. Hösten 2021 genomfördes arkeologiska undersökningar med anledning av att vägen skall byggas om. I två korta filmer berättar vi om torpet Ekelund söder om Hanaskog och om ett par närliggande platser med så kallad fossil åkermark, marker som tidigare odlats men som numera ligger övergivna.

Om ett par månader planerar vi att påbörja den sista undersökningen inom projektet. Då skall spåren efter en kvarn invid Almaån, norr om Hanaskog, undersökas närmare.

Kontakt

Håkan Bertilsson

Projektledare

Telefon: +46 10-123 66 83

Max Höijer

Markförhandlare

Telefon: +46 10-123 91 42