
Västkustbanan, Maria-Helsingborg, dubbelspårsutbyggnad Säg hej till Torgny, Andreas och Ingrid – viktiga för Västkustbanans utbyggnad i Helsingborg
Under tre år utreds var järnvägen mellan Maria och Helsingborg C kan byggas ut. Helsingborgs stad spelar en nyckelroll och kan påverka utredningen samt lämna viktiga inspel till Trafikverket.
Projekt ”Maria-Helsingborg, dubbelspårsutbyggnad” har satt igång sin lokaliseringsutredning. Vi träffar tre personer som alla är viktiga i arbetet med utredningen; Torgny Johansson och Andreas Ekberg på Helsingborgs stad och Ingrid Lundberg på 10A arkitektur, som jobbar tillsammans med konsultföretaget WSP, som gör lokaliseringsutredningen åt Trafikverket.
Torgny Johansson på stadsbyggnadsförvaltningen arbetar som projektledare i planeringsskedena för större infrastrukturprojekt, ofta i samverkan med Trafikverket, och Andreas Ekberg, infrastrukturstrateg på stadsledningsförvaltningen, jobbar med övergripande trafik- och infrastrukturfrågor, med koppling till stadsledning och politik.
Hur ser ni på stadens roll i lokaliseringsutredningen?
- Erfarenheten från tidigare projekt är att kommunen har en central roll i utredningar i tidiga skeden. Vi har exempelvis med oss viktiga lärdomar från arbetet med Västkustbanan, mellan Maria station och Ängelholm, men även andra projekt. Det är jätteviktigt att få med erfarenheter och kunskap utifrån kommunens perspektiv, men samtidigt gäller det att ha förståelse för Trafikverkets process och komma in i rätt skede, säger Torgny Johansson.
- Vi kan bidra med viktig kunskap om förutsättningar i staden, ”hårda som mjuka”. Och att förankra kommande val och beslut i projektet hos medborgare och intressenter blir en viktig uppgift för oss, säger Andreas Ekberg.

Torgny Johansson och Andreas Ekberg, Helsingborgs stad. Foto Lotta Wittinger.
Vad skiljer era två roller?
- Min roll är att koordinera alla de frågor vi jobbar med på stadsbyggnadsförvaltningen, som ansvarar för stadsplanering från översiktsplan till detaljplaner och bygglov, såväl som byggande och drift av stadens gator, torg och parker, säger Torgny Johansson.
- Våra roller går mycket ihop, men jag arbetar också med politisk förankring och påverkansarbetet externt samt dialogen med regionala intressenter, som Region Skåne och Skånetrafiken, säger Andreas Ekberg.
Vad skulle ni säga är viktigast för staden i arbetet med lokaliseringsutredningen?
- Det är komplext att bygga järnväg i en stad, vilket till exempel blir tydligt i Göteborg just nu. För oss i Helsingborg är det viktigt att järnvägen kan byggas ut på ett sätt som funkar praktiskt i staden och som även ger mervärden genom utveckling av staden runt stationer och järnvägen i sig, säger Torgny Johansson.
- Oavsett vilken lösningen på utbyggnaden blir kommer det att påverka staden, både under och efter byggtiden. Självfallet är vår utgångspunkt att det ska ske så smidigt som möjligt och att projektet gör skillnad för både tågresenärer och för stadens invånare och utveckling.
Vilka bidrag kommer staden göra till utredningen?
- Staden bidrar med mycket kunskap. Det finns gediget underlag från tidigare projekt som järnvägstunneln som byggdes på 1980-talet, Sundstorgsgaraget, våra borrningar och grundvattenmätningar. Men också kunskap om naturmiljön i Pålsjö skog och landborgen, näringslivet i centrala staden och alla de kvaliteter och planer som finns för att värna och utveckla Helsingborg. Utöver det behöver staden göra egna fördjupningar som input till lokaliseringsutredningen eller för att studera hur järnvägsutbyggnaden kan påverka staden, säger Torgny Johansson.
- Jag skulle säga att vi kommer bidra med kunskap på djupet om fysiska förutsättningar, men också bidra till en helhetssyn om hur projektet påverkar staden och regionen, säger Andreas Ekberg.
” Det är viktigt att kunna växla upp tågtrafikens attraktivitet och tillgängliggöra Helsingborg och andra städer och stationsorter mer, med de nyttor det ger i stort ” – Andreas Ekberg
Vad är det viktigaste i samarbetet mellan Trafikverket och staden tycker ni?
- Det är väldigt viktigt att vi jobbar tillsammans, så att det inte uppstår ett vi och dom. Men jag upplever att staden inkluderas i Trafikverkets arbete och att vi som organisation kan bidra på ett bra sätt, säger Torgny Johansson.
- Att vi fortsätter ha en öppenhet och förståelse om våra olika perspektiv och roller. Vi är två parter men vi har ett gemensamt projekt, fortsätter Andreas Ekberg.
Vad betyder den här utbyggnaden?
- Det är viktigt för Helsingborg och alla andra städer mellan Köpenhamn och Malmö i söder och Göteborg och Oslo i norr att dubbelspåret på Västkustbanan blir klart. Det gör att städerna och regionerna kan utvecklas på ett hållbart sätt, säger Torgny Johansson.
- Som regional nod och motor och som knutpunkt i järnvägssystemet är det viktigt att kunna växla upp tågtrafikens attraktivitet och tillgängliggöra Helsingborg och andra städer och stationsorter mer med de nyttor det ger i stort. Sen har också många planfrågor i staden väntat på att detta projekt ska tydliggöras för att de i sin tur ska kunna gå vidare. Så det betyder mycket, avslutar Andreas Ekberg.
Ovärderlig kunskap om förutsättningarna
En annan central aktör i arbetet med att hitta fram till bra utbyggnadsalternativ är konsultföretaget WSP, som Trafikverket handlat upp för att utföra själva utredningen. Arkitekten Ingrid Lundberg från 10A arkitektur är processledare åt WSP i utredningen. Hon beskriver stadens betydelse så här:
- Kunskapen som Helsingborgs stad besitter om sin miljö och sina förutsättningar är ovärderlig. Vi befinner oss mitt i tätbebyggd stadsmiljö och därför blir stadens medverkan helt avgörande för ett lyckat projekt. Att se till att kollektivtrafiken är ett attraktivt val genom att omhänderta resenärsmiljöerna, att lösningarna samverkar till stadsutveckling och att följderna av ett långt byggskede minimeras är några av de delarna som projektet behöver stadens medverkan i.

Ingrid Lundberg, 10A arkitektur
Vad är din roll i lokaliseringsutredningen?
- Jag har egentligen två roller; jag är både processledare och ansvarig för teknikområde Arkitektur. Som processledare kommer jag utgöra en länk mellan utredningen och externa parter, framför allt Helsingborgs stad. Och detta gäller åt båda håll - att lyssna på staden och se till att dess perspektiv blir omhändertaget - såväl som att staden får kunskap om, och delaktighet i, utredningen under processens gång. I det arbetet kommer jag använda mig av min vana som arkitekt att se helheten och definiera den röda tråden i utredningen, säger Ingrid Lundberg.
Lokaliseringsutredningen beräknas pågå i tre år och vara klar 2027. I utredningen identifieras och utvärderas alternativ för hur den nya järnvägen kan byggas ut. Målet är att hitta en lösning som uppnår projektets mål med minsta möjliga intrång och problem men utan oskäliga kostnader. Utredningen är grunden för Trafikverkets ställningstagande. Preliminär byggstart planeras till 2032–2033. Trafikstart beror bland annat på val av sträckning och byggmetod.