Logga in
Logga in

Södermanland Väg 56, Katrineholm-Alberga, mötesfri väg

Katrineholm-Alberga är en av flera sträckor på väg 56 som vi bygger om till mötesseparerad väg med mitträcke. Syftet är att öka säkerheten och framkomligheten för alla trafikanter.

Vad?

Vi bygger om befintlig vägsträcka utom vid Äs, där vi bygger en förbifart runt samhället. Vi bygger även en gång- och cykelväg mellan Katrineholm-Bie.

Varför?

Öka framkomligheten och förbättra trafiksäkerheten.

Nuläge

Vi arbetar på flera platser längs vägen. Vi samarbetar med Sörmland vatten och bygger en ny vatten- och avloppsanläggning. Vi förbereder även inför beläggningsarbeten.

Om projektet

Vi bygger 33 kilometer mötesfri väg mellan Katrineholm och Alberga. Hastigheten blir 100 kilomter per timme på större delen av sträckan. Vi bygger även en förbifart runt samhället Äs. Mellan Katrineholm och Bie bygger vi en gång- och cykelväg. 

Våra delsträckor

Just nu förbereder vi inför asfaltering på de sträckor av vägen som ska breddas. Samtidigt tillför vi nytt grus, som dras ut med väghyvel och packas med vält. Arbeten med att justera slänter och diken pågår också längs sträckan.  

Vi rensar bort stora block och mindre bergstoppar som ligger inom vägområdet. Vi spränger sönder de större blocken för att de ska vara hanterbara. För dig som åker här innebär det ett kortare stopp just vid sprängningstillfället.

Vid Strängstorp lägger vi ner trummor under vägen. Trafiken leds förbi arbetet på en tillfällig väg och regleras med trafikljus. Vi arbetar effektivt för att påverka trafiken så litet som möjligt. Vi beräknar vara klara i slutet av maj.  

Trafikpåverkan: hastigheten sänks, trafikreglering med trafikljus samt korta stopp vid sprängning.

Ingen trafikpåverkan idag men vi kommer att påbörja arbeten på sträckan under hösten 2024.

Vi förbereder för att utföra ytterligare sprängningar i Viksberget. Vi förbereder också inför uppställningen av ett krossverk där vi ska producera eget grusmaterial till vägen. I samband med detta pågår även arbeten med anslutningen av väg 214 till förbifart Äs.

Planering pågår just nu inför pålning och broarbete över vägen till badplatsen Aspen. Arbetet startar i maj. 

Trafikpåverkan: viss trafikpåverkan på väg 214 och på vägenen ner till badplatsen Aspen.

Arbeten pågår med att justera slänter och diken. Längs sträckan pågår även arbeten med att rensa större block och mindre bergstoppar inom vägområdet. Dessa sprängs sönder för att de ska vara hanterbara, vilket innebär kortare stopp för vägtrafiken.

Vid Långkärr jämnar vi ut vägen och anlägger nya anslutningar. Under vecka 17 leder vi därför om trafiken till en tillfällig grusväg så att vi kan arbeta så snabbt och effektivt som möjligt. 

Vid området för infarten till Udden pågår arbeten med att länka ihop två enskilda vägar till en anslutning mot väg 56. I samma område pågår även breddningsarbete för Väg 56. Här finns det också berg och större block som vi kommer att behöva spränga loss. Vid sprängningsarbetena stoppas vägtrafiken under kortare perioder.

Under maj månad kommer arbetena med marken i området vid Dragsjön,nära Ahlberga, att återupptas.

Trafikpåverkan: hastigheten sänks, trafikreglering med trafikljus samt korta stopp vid sprängning.

Bakgrund

Dagens vägstandard bedöms utgöra en begränsning för den framtida utvecklingen i regionen. Trafiksäkerheten är låg och det finns få omkörningssträckor med bra sikt. Även korsningar och anslutningar har dålig sikt. Det är 53 procent fler olyckor med personskador än vad som är genomsnittet för den aktuella vägtypen.

Boendemiljön i Äs

Vägen passerar genom samhället Äs med låg trafiksäkerhet och påverkan på boendemiljön som följd. På delar av sträckan saknas det också säkra möjligheter att gå eller cykla. När vi bygger en förbifart runt samhället istället förbättras boendemiljön.

En presentation av projektet finns också att läsa i dokumentbiblioteket under fliken informationsmaterial.

Dokumentbibliotek

Åtgärder i riskfyllda korsningar

  • Separata vänstersvängfält, innebär att trafikanten kan vänta i ett eget fält för att kunna svänga vänster på ett säkert sätt.
  • Förskjuten fyrvägskorsning där vägarna är förskjutna i sidled för att minska olycksrisken.
  • Stängda in-/utfarter ökar trafiksäkerheten, då det blir färre korsningspunkter och de nya utformas säkrare
  • Planskilda korsningar, innebär att trafiken korsar varandra i olika plan genom broar eller tunnlar och därför inte möts

Ny gång- och cykelväg

Mellan Katrineholm och Bie bygger vi en enklare separat gång- och cykelväg, en så kallad sommarcykelväg. Gång- och cykelvägar i kombination med säkra passager gör att även cyklister och fotgängare säkrare kan trafikera och korsa vägen.

Tidsplan

 

 

 

Gäller för Äs och vid Rastplats Aspen.

Avverkningarbetena längs sträckan är i stort sett klara, men det återstår att forsla bort timmer och ris från platsen.

4 Upphandling entreprenör Vinter 2022

5 Arkeologiska undersökningar Våren 2022

6 Byggstart Maj 2022

7 Färdigställande Katrineholm – Bie December 2024

8 Färdigställande Bie – Alberga December 2025

Nyheter

Våra projekt på väg 56, Räta linjen

Väg 56, den så kallade Räta linjen, mellan Norrköping och Gävle ingår i det nationella vägnätet. På regional och lokal nivå har väg 56 en viktig funktion för kommunikationer och gör bland annat arbetspendling möjlig mellan två stora tillväxtregioner Västerås och Eskilstuna.

Kontakt

Camilla Karlsson

Telefon: +46 10-123 28 18