Stockholm Broarbeten på Essingeleden i Stockholm
Essingeleden består av många broar. Här hittar du mer information om pågående och kommande broarbeten på Essingeleden, från trafikplats Nyboda till Karlbergsbron.
Vad?
Varför?
Nuläge
Om projektet
Essingeleden är en av Sveriges mest trafikerade vägsträckor. Den åtta kilometer långa leden mellan Solna och Västberga, väster om Stockholms stad öppnades för trafik 1966. Sedan dess har den en central funktion för framkomligheten både för boende i regionen och för person- och godstrafik som färdas längre och passerar regionen.
Essingeledens betydelse gör att Trafikverkets arbete med att optimera och underhålla den är mycket viktigt för framkomligheten. Vi genomför därför kontinuerligt underhåll på broar och viadukter längs hela E4/E20 Essingeleden. Hälften av leden består av broar och viadukter.
Nattarbeten för framkomlighet
Vi strävar efter att påverka framkomligheten så lite som möjligt på Essingeleden. Därför utförs nästan allt vårt arbete nattetid. Arbete dagtid påverkar inte trafikanterna då de sker på utsidan (från ställning) eller under bron.
Tack för förståelsen!
Vissa av våra arbeten längs med Essingeleden låter en del, vilket innebär att du som närboende kan uppleva att de bullrar och stör. Tillsammans med våra entreprenörer gör vi vårt bästa för att störa så lite som möjligt.
Nyheter
Tidsplan
Här kan du se vägsträckorna där arbete har avslutats = mörkröd, arbete pågår = röd med vit ring och kommande arbete = grå.
April 2023 - dec 2024 bytte vi brofogar och reparerade kantbalkarna på broarna vid trafikplatsen. Arbetet utfördes nattetid och påverkade trafiken.
Under våren 2025, till och med juni, genomförs arbeten från kvarstående punkter, d v s kompletterande åtgärder från slutbesiktningen. Arbetet sker natt mot vardag mellan kl 22 - 05 och då leds trafiken om - följ skyltningen.
2030 - 2031: Byte av brofogar planeras.
Arbeten med byte av brofogar på Karlbergsbron augusti - oktober 2022 är avslutade.
2022 – 2023: Arbetet är avslutat; byte av brolager, reparation av skador på brostöd.
2022 – 2023: Förstärkningsarbeten inuti bron är avslutade.
Arbetet med Blommenbergsviadukten är avslutat.
- 2024 - 2025: Förstärkning av ändtvärbalkar och komplettering av brolager. Arbetena sker under bron och beräknas inte få trafikal påverkan. Avslutas senhösten 2025.
- 2025 - 2026: Montering av bullerskydsskärmar.
- 2026 - 2027: Byte av brofogar i båda riktningar.
2025: Montering av bullerskydsskärmar planeras. Trafiken påverkas natt mot vardag kl 22.00 - 05.00. Mer information kommer.
2026: Arbeten planeras för att förstärka Karlbergsbron samt byte av brofogarna.
2025: Vi byter ut brofogar i båda riktningar från 1 april till 31 oktober. Arbetet kan påverka närboende (buller), trafikanter (färre körfält natt mot vardag kl 22 - 05 vid arbetsområdet) och sjötrafik (farled avstängd natt mot vardag kl 22-05 från 1 april - 31 juli).
2026: Vi reparerar brofogar i båda riktningar.
2027: Vi byter ut brofogar i båda riktningar.
2026: Förstärkningsarbeten av Hägerstensivadukten.
Fakta om projektet
Den åtta kilometer långa leden mellan Solna och Västberga, väster om Stockholms stad öppnades för trafik 1966. Sedan dess har den en central funktion för framkomligheten både för boende i regionen och för person- och godstrafik som färdas längre och passerar regionen.
1960 planerades Essingenleden för 80 000 fordon/dygn i båda riktningar. För att öka kapaciteten och framkomligheten i takt med befolkningsökning, trafikmängd och fler vägar fick Essingeleden ett fjärde körfält i vardera riktning i början av 2000-talet. Den genomsnittliga är trafikmängden 2017 var 160 000 fordon/dygn.
Trafiksäkerheten har ökat med hjälp av mittbarriärer, kövarningssystem och förbättrad vägvisning.