E4 Förbifart Stockholm i Vinsta, Lunda, Hässelby, Hjulsta, Akalla och Häggvik
De delar av E4 Förbifart Stockholm söderifrån från Mälaren mot Vinsta och upp till Häggvik i norr.
Nyheter om E4 Förbifart Stockholm i Vinsta, Lunda, Hässelby, Hjulsta, Akalla och Häggvik
Vinsta, Lunda och Hässelby
Här bygger vi den del av E4 Förbifart Stockholms tunnlar som går från Mälaren under Grimsta, Hässelby, Vinsta, Kälvesta och fram till Hjulsta. Ovan jord bygger vi om Bergslagsvägen med två nya cirkulationsplatser och nya gång- och cykelvägar.
Trafikverket ansöker om tillstånd för att kunna öka grundvattenbortledning och infiltration längs sträckan Lambarfjärden till södra Kälvesta. Förändringen innebär ytterligare grundvattenbortledning under framtida drift av E4 Förbifart Stockholm, samt ytterligare skyddsinfiltration i driftskede inom ett utökat påverkansområde.
Från Vinsta och Kälvesta fortsätter E4 Förbifart Stockholm under Lunda. Tunnlar löper parallellt strax nordväst om Bergslagsvägen. Vid Vålberga kommer tunneln upp i ytläge och ansluter till E18 via en bro över trafikplats Hjulsta.
Pågående arbeten i Vinsta, Lunda och Hässelby
Mycket i Vinsta trafikplats är klart och men det kvarstår några arbeten:
Arbeten i Vinsta:
- Besiktning av fastigheter i Vinsta under våren 2025
Är du en av de fastighetsägare i Vinsta som tidigare fått en besiktning och/eller har en tillfällig vibrations- eller bullermätare installerade via Trafikverkets projekt E4 Förbifart Stockholm? Då ska du se hit:
Under våren 2025 kommer du att få en uppföljande besiktning av din fastighet och en del mätare kommer att monteras ner. I början av 2025 får berörda fastighetsägare ett brev med mer information om hur besiktningen kommer att gå till utav vår leverantör Forcit Consulting, som utför besiktningarna.
Orsaken till besiktningarna är att ett delprojekt i Vinsta avslutas. Under våren tar ett annat delprojekt vid, för att bl a återställa marken ovanför betongtunnlar vid t-banan i Johannelund. Tack på förhand för samarbete kring besiktning av din fastighet!
- I början av vecka 45 rivs hissen och trappan som går från området vid Johannelunds tunnelbana till handelsplatsen. De byggdes som en tillfällig lösning i samband med att vi startade våra arbeten i Vinsta. Nu förbereder vi för att återställa marken ovanför tunnlarna, vi ska bland annat asfaltera och anlägga en ny gång- och cykelväg. För att kunna påbörja arbetet, måste vi ta bort hissen och trappan. Vi hänvisar dig som behöver ta dig till och från handelsplatsen eller tunnelbanan till närmaste gång- och cykelväg.
- Arbetet med tunnelmynningen i Johannelund fortsätter. När det är klart kommer vi även att bygga en ny gång- och cykelväg till Johannelunds tunnelbanestation.
Övergripande
- Trafikplats Vinsta är slutbesiktigad. Det innebär att vi har överlämat drift och underhåll till Stockholms stad. Det slutförda arbetet omfattar bl a Bergslagsvägen mellan Bergsslagsplan och Skattegårdsvägen, två nya cirkulationsplatser, en vid Johannelund och en vid Skattegårdsvägen samt nya gång- och cykelvägar.
- I tunnelarbetet i Lunda har vi byggt klart betongkonstruktioner, lagt ledningar i marken, första lagret asfalt och klätt tunnlarna med väggar och innertak. Arbetet i fortsätter med omfattande tekniska installationer, som belysning, fläktsystem, digitala skyltar, brandbekämpning, kameror, samt tester av installationer.
Så blir det i Vinsta
Hjulsta
Vid Hjulsta trafikplats har vi byggt två 605 meter långa vägbroar över järnvägen, Bällstaån och E18 med ramper ner till trafikplatsen. Vägen går ner i en tunnel norrut under Järvafältet och vidare mot Häggvik. Söderut går vägen ner i en tunnel under Vinsta och vidare mot Kungen kurva. Båda huvudbroarna i nya Trafikplats Hjulsta är färdiggjutna och asfalterade, men det pågår en del andra arbeten innan broarna är helt klara. Trafikplats Hjulsta kommer att bli en av Sveriges viktigaste knutpunkter där E4 och E18 möts.
Akallalänken södra
Just nu bygger vi om de södra delarna av Akallalänken för att möjliggöra att E4 Förbifart Stockholm ska kunna ansluta till Trafikplats Hjulsta. Ombyggnaden kommer att skapa bättre förutsättnignar för den lokala trafiken. Bland annat blir det en upprustad väg med särskilld gång- och cykelväg, en ny anslutning till Iggelbäckens kulturreservat och kortare restid mellan Akalla och Hjulsta.
Arbetena med att bygga om Akallalänken södra beräknas vara klara hösten 2026.
Pågående arbeten i Hjulsta
- Arbetet med Akallalänkens nya bro över E18 mot Hjulstavägen är nu igång. Vi har färdigställt en tillfällig väg på gärdet mot den nya begravningsplatsen och har flyttat trafiken dit för att möjliggöra det fortsatta arbetet. Vänligen följ skyltningen på plats.
- Den del av gång- och cykelvägen som gick på bro över Akallalänken mellan Barkarby och Järvafältet är avstängd. Bron är riven och nu passerar gång- och cykelvägen under E4 Förbifart Stockholm istället.
- Båda huvudbroarna är färdiggjutna och asfalterade. Nu pågår andra arbeten innan broarna är helt klara. Utanför huvudsträckningen pågår städning och avetablering.
Så blir det i Hjulsta
Akalla och Häggvik
Från Häggvik går E4 Förbifart Stockholm i tunnel under Järvafältet och nedsänkt i tråg förbi Akalla. Trafikplats Akalla kommer att ansluta till Hanstavägen. I Häggvik kommer vägen att ansluta till E4 Uppsalavägen, Norrortsleden och det lokala vägnätet.
Trafikplats Akalla kommer att ha en överliggande cirkulationsplats med anslutningar mellan E4 Förbifart Stockholm och Akallalänken/Hanstavägen. Sedan ansluter vägen till trafikplats Häggvik i norr.
Trafikplats Häggvik kommer binda samman två Europavägar. Förbindelserna till Östra Järvafältet och Hansta naturreservat kommer att bli bättre och säkrare med E4 Förbifart Stockholm. Knistavägen under E4 behåller samma läge som i dag men har breddats till två körfält med en separat gång- och cykelväg. Även gång- och cykelvägen under Uppsalavägen vid Hammarbacken förbättras.
Pågående arbeten i Akalla och Häggvik
- Vid Trafikplats Akalla är de stora byggnationerna avslutade. I augusti 2023 påbörjades det omfattande arbetet med de tekniska installationer.
- Betongtunneln har täckts över vilket gör det lättare att komma in i Hansta naturreservat. På tunneltaket är den nya gång- och cykelvägen öppnad.
- I Hansta hage och i Igelbäckens naturområde och har vi utfört så kallade kompensationsåtgärder. Vi har återställt marken där motorcrossbanan låg till naturmark och skapat en ny entré till naturreservatet. I Igelbäcken har bäcken grävts om och fått svängar (meandrats) som förlänger vattnets lopp från cirka 340 meter till 440 meter. Träd och buskar har planteras för att skugga vattendraget.
2022 - 2026: Arbete med tekniska installationer.
Så blir det i Akalla
Så blir det i Häggvik
Här kan du läsa om den nya vägen Förbifart Stockholm
i Akalla, Hjulsta, Häggvik och Vinsta på lättläst svenska
Akalla
Förbifart Stockholm går i tunnel under Järvafältet
och nersänkt i marken förbi Akalla.
Trafiken kommer att kunna köra på
och av Förbifart Stockholm vid Hanstavägen.
Trafikverket bygger en trafikplats i Akalla.
Akalla i dag
Trafikverket flyttar Akallalänken medan arbetet pågår.
Trafikverket ska försöka störa Hanstareservatet
så lite som möjligt.
Trafiken som kör på Akallalänken i dag
kommer sedan att köra på Hanstavägen.
Trafiken och bygget kan störa människor
som bor i västra Akalla.
Bullerljud från tunnelbygget kan störa människor
som bor i västra Akalla och i Hästa gård.
Trafikverket försöker minska de störningarna.
Trafikverket ordnar särskilda vägar
där människor kan gå och cykla
mellan Akalla och Hanstareservatet medan arbetet pågår.
Akalla när bygget är klart
Förbifart Stockholm gör
att människor som bor i norra Järva
enkelt kan resa till södra Stockholm.
Resan från Akalla till Kungens kurva
tar ungefär 15 minuter med bil.
SL ska ordna en busslinje
från Kungens kurva genom Johannelund och Barkarby
till Akalla, Kista och Helenelund.
Förbifart Stockholm går i en tunnel
från Hästa klack vid Hjulsta
till den plats där Finlandsgatan möter Akallalänken i dag.
Från Akalla till Häggvik och Uppsalavägen
går Förbifart Stockholm uppe på marken
men nere i ett stort dike.
Förbifart Stockholm går i kanten av Hanstareservatet
där vägen inte påverkar miljön så mycket.
Hjulsta
Förbifart Stockholm ska gå i tunnel under Lunda
och på en bro över E18 i Hjulsta.
Trafikverket bygger en bro
och en trafikplats i Hjulsta.
Hjulsta i dag
Trafikverket bygger en tunnel i Lunda
för att kunna arbeta med den stora tunneln
mellan Vinsta och Hjulsta.
Den nya stora korsningen
mellan E18, Bergslagsvägen och Akallalänken
kommer att ligga ungefär där korsningen är nu.
Sedan bygger vi en bro över korsningen.
Vi kör bort krossat berg
från tunneln i Lunda.
Buller från bygget kan störa
människor som är i skogen vid Vålberga.
En del hus kan få nya fönster med tre glas
så att bullret hörs mindre.
Trafikverket samarbetar med arkeologer
som undersöker marken innan arbetet börjar.
Hjulsta när bygget är klart
Förbifart Stockholm gör att människor
som bor eller arbetar i södra Järva
enkelt kan resa till södra Stockholm
och norrut till Sollentuna.
Företag i Lunda kan enklare köra sina varor
både till norr och till söder.
Förbifart Stockholm ska gå på en lång bro
från Vålberga till Hästa klack.
Där går vägen ner i en tunnel under Järvafältet.
Trafik kan köra till och från Förbifart Stockholm
vid Hjulsta.
Trafikverket försöker att minska bullret från vägen
både genom bullerskydd på bron
och på hus nära bron.
Vid korsningen mellan Förbifart Stockholm och E18
ska kommunerna i området bygga en ny begravningsplats.
De ska också bygga nya Barkarbystaden.
Häggvik
I Häggvik möter Förbifart Stockholm
Uppsalavägen och Norrortsleden.
Trafikverket bygger en trafikplats i Häggvik.
Häggvik i dag
När Trafikverket bygger
kommer E4 att ha lika många körfält som i dag.
Vi kommer att bygga i Häggvik
under 7 eller 8 år.
E4 Uppsalavägen i Häggvik
kommer att gå en annan väg
när vi bygger.
Hastigheten på vägen
kommer att vara lägre.
När vi bygger kommer en väg
att gå från Knistavägen till Järvafältet
så att människor som bor i Sollentuna
kan köra dit.
Människor som bor i Töjnan
nära E4 Uppsalavägen
kan bli störda av buller när vi bygger.
Trafikverket ska bygga bullerplank längs Uppsalavägen
och göra annat arbete mot buller.
Häggvik när bygget är klart
Förbifart Stockholm gör
att människor i norra Stockholm
snabbt och enkelt kan resa till södra Stockholm.
Att resa från Häggvik till Kungens kurva
tar ungefär en kvart med bil
när Förbifart Stockholm är klar.
Många vägar möter varandra i Häggvik.
Förbifart Stockholm möter Uppsalavägen och Norrortsleden.
Knistavägen ligger kvar men blir bredare.
Trafikverket bygger en ny motorvägsbro.
Norra Kolonnvägen ligger kvar.
Bygget tar bara lite plats
av Hanstareservatet och Fyndetskogen.
Trafikverket bygger nya vägar
eller bygger tillbaka de gamla vägarna
mellan Sollentuna och Järvafältet.
Vinsta
Förbifart Stockholm ska gå i tunnel
under Mälaren, Grimsta och Vinsta.
I Vinsta kan människor köra ner i och upp ur tunneln
vid Johannelund och vid Skattegårdsvägen.
I Vinsta bygger Trafikverket
en trafikplats.
Vinsta i dag
När Trafikverket bygger
kommer Bergslagsvägen
att gå en annan väg ett tag.
Vi bygger bullervallar och bullerplank
längs med Bergslagsvägen.
Kanske ska vi bygga dem tidigt
så att buller från bygget stör mindre.
Sedan ska Trafikverket bygga ett torn
där frisk luft kommer ner i tunneln
bredvid Vinsta industriområde.
Människor som bor ovanför tunnlarna
kan bli störda när vi borrar och spränger
i ungefär 10 månader.
Trafiken kommer att gå andra vägar ibland.
Vi kommer att köra krossat berg från tunneln
på Bergslagsvägen till E18
i ungefär 6 år.
Vinsta när bygget är klart
Förbifart Stockholm gör
att människor i till exempel Vällingby
kan köra till södra Stockholm
utan att behöva köra förbi Brommaplan.
De kan enkelt ta bussen
mellan Johannelund och Akalla eller Kista.
Företag i Vinsta och Lunda
kan enklare köra sina varor.
Bergslagsvägen får mindre trafik
eftersom många kör Förbifart Stockholm i stället.
I Vinsta kommer trafik till och från norr
att köra upp ur och ner i tunneln
vid Johannelunds tunnelbanestation.
Trafik till och från söder
kommer att köra upp ur och ner i tunneln
vid korsningen mellan Skattegårdsvägen
och Bergslagsvägen.
Trafikverket ska bygga särskilda körfält för bussar
mellan de platserna.
Vi ska bygga en busshållplats på Bergslagsvägen
nära tunnelbanan.
Bullerplank gör
att många människor som bor i området
får mindre buller än i dag.
Mer om E4 Förbifart Stockholm
Skador och störningar
Vi arbetar ständigt för att vår påverkan på omgivningen ska vara så liten som möjligt. Om en skada trots allt uppstår på grund av våra arbeten ersätter vi den som drabbats.