E4 Förbifart Stockholm Frågor och svar om Tappströmsbron
Vi får just nu många frågor om förra veckans driftstopp och om testerna av Tappströmsbron. Här har vi samlat svar på några vanliga frågor.
Varför är det så mycket problem med den nya Tappströmsbron? Hur blir det med sjötrafiken? Varför testar ni inte bron på natten? Varför måste bron vara öppningsbar?
Här nedan finns svar på dessa och flera andra frågor.
Vi ser inget fel på brons mekanik, utan bron kan öppna och stänga precis som den ska. Driftstoppen helgen vecka 33 hade egentligen inte med brons funktion att göra, utan berodde på ett elfel i motorn på en av brons bommar. Detta är nu åtgärdat.
Vi började öppna bron för båttrafik i april och vi har nu en inkörningsperiod, där styrningen av den nya bron kan behöva trimmas in ytterligare. Där kan fel uppstå, vilket är normalt.
Tappströmsbron är en ny bro. För att vi ska kunna vara säkra på att den är trygg och säker måste den också testas ordentligt. En ny bro genomgår tre olika testfaser, den första testomgången gjordes i fabriksmiljö, den andra gjordes på plats innan vi släppte på trafik förra året och den tredje testfasen ska vi göra nu.
Efter driftstoppen vecka 33 hölls bron stängd hela vecka 34. Men från och med vecka 35 släpper vi igenom båtar vid särskilda tider i samband med att bron testas på vardagar. Bron öppnas vid fem tillfällen på vardagar kl. 09.30, 10.30, 11.30, 12.30 och 13.30. Tiderna finns även angivna på Sjöfartsverkets webbsida: Tappströmsbron (sjofartsverket.se). Testerna planeras pågå i 4–6 veckor.
Nej, incidenterna vid de aktuella tillfällena var ordinarie öppningar för sjötrafik och var inte en del av drifttesterna av bron.
Ja, testerna måste genomföras inför slutbesiktningen av den entreprenad som Tappströmsbron ingår i. Måndagen den 26 augusti återupptog vi testerna, med fem broöppningar på vardagar (kl. 09.30, 10.30, 11.30, 12.30 och 13.30), då även båttrafik kan passera. Testperioden pågår i 4–6 veckor och vi kommer att ha tekniker på plats vid varje öppning för att minimera påverkan på trafiken. Under testperioden kommer bron enbart att öppnas vid dessa tider. På helgen kommer den att hållas stängd för båttrafik som behöver broöppning.
Därefter är vår förhoppning och förväntan att Tappströmsbron ska vara trygg och säker.
Vi testar Tappströmsbron på dagtid av flera skäl. Dels är det en kostnadsfråga, dels skapar broöppningarna både ljus- och ljudstörningar, som inte är så trevliga nattetid för de närmast boende.
När vi genomför testerna dagtid har vi dessutom möjlighet att synka våra tester med sjötrafikens behov av en farled. Bron kommer att öppnas vid fem tillfällen på vardagar, under tidsperioden 9.30–13.30, och då kan även båtar passera, men bron öppnas enbart vid dessa tillfällen.
Vi började öppna bron för båttrafik i april och vi har nu en inkörningsperiod, där styrningen av den nya bron kan behöva trimmas in ytterligare. Där kan fel uppstå, vilket är normalt.
Tappströmsbron är en ny bro. För att vi ska kunna vara säkra på att den är trygg och säker måste den också testas ordentligt. En ny bro genomgår tre olika testfaser, den första testomgången gjordes i fabriksmiljö, den andra gjordes på plats innan vi släppte på trafik förra året och den tredje testfasen ska vi göra nu.
Det är naturligtvis inte rimligt att kommunens invånare fastnar i köer på grund av detta. Vi gör allt vi kan för att arbetet med vägen ska bli klart så fort som möjligt, att de öppningsbara broarna ska fungera så tryggt och säkert som möjligt och att vägen dit ska vara så oproblematisk som möjligt för kommunens invånare och verksamheter.
Trafikverket har en tät dialog med blåljusverksamheterna för att uppdatera dem om produktionen vartefter vägbygget utvecklas och förändras. Vi säkerställer att blåljusverksamheternas krav och önskemål tillgodoses.
Nockebybron och Tappströmsbron har olika öppningstider. Nockebybron öppnas enligt fastslagna tider varje hel timme, medan Tappström kan öppnas varje halv timme. För närvarande gäller dock särskilda villkor då broarna öppnas sparsamt eller inte alls.
Tappströmskanalen är en allmän farled och ingår i ett stort nät av farleder som Sjöfartsverket ansvarar för. Kanalen anses vara av väsentlig betydelse och Sjöfartsverket begär med stöd av farledslagen att bron även i framtiden ska vara öppningsbar. Men sjöfarten behöver samtidigt anpassa sig efter de spärrtider som finns för öppnande av bron. Trafikverket äger Tappströmsbron och Nockebybron och bestämmer vilka tider de ska öppnas. Men Sjöfartsverket är remissinstans, bland annat när det gäller öppningstider.
Ja, Trafikverket äger Tappströmsbron och Nockebybron och bestämmer vilka tider de ska öppnas, även om Sjöfartsverket är remissinstans.
Trafikverket har beslutat om en utökning av den så kallade spärrtiden för öppning av Nockebybron och Tappströmsbron, alltså de tider då broarna inte får öppnas. Beslutet gäller från den 1 juli 2024 (för Nockebybron gäller i första hand beslutet från den 19 juli).
- Nockebybron får efter den 1 juli 2024 inte öppnas under tidsperioderna 06.10–09.00 och 14.10–19.00 på helgfria vardagar, samt 14.10–19.00 på söndagar och helgdagar före vardag.
- Tappströmsbron får efter den 1 juli 2024 inte öppnas under tidsperioderna 05.40–09.30 och 13.40–19.30 på helgfria vardagar.
Utökade spärrtider innebär färre öppningar och minskad risk för att broarna påverkar trafiken.
Att hålla broarna helt stängda är inte aktuellt eftersom nyttotrafik måste kunna ta sig via farlederna. Men vi gör vad vi kan för att broöppningarna ska påverka trafiken så lite som möjligt.
Tappströmsbron är en öppningsbar bro över en allmän farled och kommer att fortsätta vara det.
Vi började öppna den nya bron för båttrafik i april och vi har nu en inkörningsperiod, där styrningen av den nya bron kan behöva trimmas in ytterligare. Där kan fel uppstå, vilket också är normalt.
Den som råkar ut för någon form av skada på eller intill en statlig väg kan ha rätt till skadestånd. Men en förutsättning är att Trafikverket eller vår entreprenör har orsakat skadan genom vårdslöshet. Det går i sådana fall att anmäla på vår webbsida (Skada på person, fordon eller annan egendom - www.trafikverket.se).
Enligt skadeståndslagen och rättspraxis är dock möjligheten till ersättning för ekonomisk skada mycket begränsad.
Anledningen är att det finns en fast förbindelse mellan Mälaröarna och fastlandet, även om den periodvis är ansträngd. De statliga vägfärjor som i dag är avgiftsfria är en förlängning av det allmänna statliga vägnätet, som att vägen fortsätter över vattnet. Så är inte fallet med Ekeröleden. På Ekerösidan är vägen kommunal och i Botkyrka har Ekerö kommun rådighet över färjeläget. Trafikverket måste dessutom behandla alla lika över hela landet.
Ekeröleden tillkom på Ekerö kommuns initiativ och ett avtal träffades med Trafikverkets färjerederi om trafiken. Kommunen har fortsatt varit huvudman och ansvarig. Färjerederiet driver trafiken på kommunens uppdrag och det är kommunen som bestämmer om ledens avgifter.
Enligt en överenskommelse blir dock färjeleden avgiftsfri vid problem med broarna.