Logga in
Logga in

Snart börjar vi bygga om södra delarna av Akallalänken

I september börjar vi arbetet med att lägga om de södra delarna av Akallalänken och bygga en ny bro över E18 för att ansluta Akallalänken till Hjulstavägen.

Arbetet med E4 Förbifart Stockholm rullar på för fullt och i Hjulsta är båda huvudbroarna i nya Trafikplats Hjulsta färdiggjutna och asfalterade men det pågår en del andra arbeten innan broarna är helt klara. Nu bygger vi om de södra delarna av Akallalänken för att möjliggöra att E4 Förbifart Stockholm ska kunna ansluta till Trafikplats Hjulsta. 

Varför behöver vi bygga om de södra delarna av Akallalänken?

De södra delarna av Akallalänken mot Hjulstavägen och Hjulstastråket behöver dras om för att E4 Förbifart Stockholm ska kunna ansluta till Trafikplats Hjulsta. 

Ombyggnaden av de södra delarna av Akallalänken kommer att skapa bättre förutsättningar för den lokala trafiken. Bland annat blir det en upprustad väg med särskild gång och cykelväg, en ny anslutning till Igelbäckens kulturreservat och kortare restid mellan Akalla och Hjulsta.

Vad ska vi göra och hur länge arbetar vi?

Arbetena kommer att pågå i cirka två år och beräknas vara klara till hösten 2026. Under byggtiden kommer vi lägga om Akallalänken och bygga en ny väg inklusive en ny gång- och cykelväg. Vi bygger även en ny busshållplats och en ny vägbro över E18. 

I början av september kommer vår entreprenör att etablera sig och i oktober börjar vi arbeta i området. De första arbetena vi gör är markförstärkningsarbeten som kommer att pågå under hela hösten.

Akallalänken är Stockholms stads väg som Trafikverket bygger om för att det ska fungera med utbyggnaden av E4 Förbifart Stockholm.

Hur påverkas trafiken på E18?

Trafiken på E18 kommer att påverkas minimalt. Totalavstängning kommer att ske två gånger per år. Gång- och cykelvägen kommer att påverkas under byggtiden, då den befintliga gång- och cykelvägen sträcker sig genom arbetsområdet. Gång- och cykeltrafiken kommer hela tiden att komma fram men kommer behöva ledas om.