Logga in
Logga in
Foto: Trafikverket

E4 Förbifart Stockholm Nu bygger vi om i Kanton

Under hösten bygger vi om vid Kanton – en korsning med flera utmaningar. Helt klara planerar vi att vara vid årsskiftet.

Under hösten bygger vi om på flera platser längs Ekerövägen, bland annat Kantonkorsningen. Dels tar vi bort den tillfälliga breddningen mellan Kanton och Rörbyvägen, dels gör vi arbeten under vägbanan.

Bland annat drar vi nya rör för ledningar som behöver flyttas eller bytas ut. Vi installerar också haveriskydd för dammar och dagvatten som samlas på platsen. Vi beräknar vara helt klara vid årsskiftet.

Medan vi färdigställer denna del av Ekerövägen behöver vi tillfälligt stänga av körfält. Under större delen av arbetet kommer endast ett körfält i vardera riktningen att vara öppet. Trafikomläggningar görs nattetid, men vi ber alla trafikanter att vara uppmärksamma på förändringar, det gäller såväl bilister som oskyddade trafikanter.

Omkring 10 000 fordon passerar Kantonkorsningen i vardera riktningen varje dag.

Utmaningar med korsningen

Ekerövägen är en mycket trafikerad väg. Här passerar uppemot 10 000 fordon i vardera riktningen varje dag.

– Kantonkorsningen är komplicerad, en fyrvägskorsning som är förskjuten, vilket innebär att trafikflödet är mer komplicerat än i en vanlig korsning, säger Stefan Norling, projektledare på Trafikverket.

Barn och ungdomar rör sig i området till och från förskolan och skolan i närheten, vilket både ökar gångpassager över Ekerövägen och antalet fordon som ska in och ut från korsande väg i rusningstrafik. Den korsande Kantonvägen trafikeras av många turister till och från Kina slott och vägen måste även hållas fri och tillgänglig för utryckningsfordon.

Trafikljusen kan tillfälligt flyttas

Trafikljusen har justerats och kalibrerats för att gynna Ekerövägens trafik så långt det är möjligt, samtidigt behöver korsande trafikanter och trafiken på angränsande vägar viss tid för att komma över och ut på vägen. 

Under arbetet vid korsningen kan trafikljusen tillfälligt behöva flyttas, vilket kan påverka trafiken på huvudleden. När vi är helt klara med markarbetet installeras trafikljusen på sina fasta platser och därefter kalibreras tidsinställningarna på nytt.

Att arbeta nära ett världsarv

Även berggrunden under korsningen är en utmaning eftersom vi på grund av närheten till världsarvet Drottningholm inte får spränga, utan vi använder den mer tidskrävande metoden spräckning.

Området runt vägen tillhör världsarvet och omfattas av skyddslagstiftning. Där får vi inte göra några ingrepp i marken och därför behöver vi ta mer yta av vägbanan i anspråk än vanligt när vi arbetar.

Närheten till Drottningholm är också anledning till att vi inte kan bygga andra trafikalternativ i korsningen, som en cirkulationsplats eller bro eller gångtunnel för gående och cyklister, eftersom det skulle innebära ett oåterkalleligt intrång i det statliga byggnadsminnet.

– Vi hade gärna byggt en gång- och cykeltunnel, men det har vi inte möjlighet till så nära världsarvet, säger Stefan Norling.