E4 Förbifart Stockholm Nockebybron får tillfälligt reversibelt körfält
Ett tillfälligt reversibelt körfält på Nockebybron ska underlätta framkomligheten på Ekerövägen till dess att E4 Förbifart Stockholm är klar. Det har Trafikverket beslutat.
Den drygt 50 år gamla bron mellan Bromma och Mälaröarna behöver breddas för att ge plats åt ett fjärde körfält för kollektivtrafik. Men hösten 2022 fattade Trafikverket beslut om att flytta fram arbetet med Nockebybron till dess att E4 Förbifart Stockholm är klar 2030.
Underlättar framkomligheten
I samband med beslutet 2022 väcktes frågan om reversibelt körfält som en tillfällig lösning under tiden fram till 2030. Frågan har utretts på uppdrag av Trafikverket och resultatet visar att en sådan åtgärd på bron skulle underlätta framkomligheten i rusningstrafik på Ekerövägen.
Trafikverket har fattat beslut efter samverkan med berörda aktörer och intressenter.
Klart under 2026
– Det är mycket positivt att Nockebybron inte blir en återstående trång passage av Ekerövägen när resterande delar av vägen blir färdig. En tillfällig reversibel lösning kommer att förbättra framkomligheten för Ekeröborna de kommande åren, säger Daniel Burström, biträdande sektionschef och talesperson för Trafikverkets arbeten med Ekerövägen.
Målsättningen är att det tillfälliga reversibla körfältet ska tas i bruk i samband med att Drottningholmsbron färdigställs under 2026. Först när Drottningholmsbron har fyra körfält får en reversibel lösning på Nockebybron sin fulla effekt.
– I och med att beslutet nu är taget pågår projekteringen inför upphandling, säger David Philipsson, Trafikverkets projektledare för Nockebybron.
Byggnation planeras att påbörjas under 2025.
Körfält ändrar riktning
Nockebybron har i dag tre körfält, två i riktning mot Bromma och ett i riktning mot Ekerö. Med en reversibel lösning kan ett av körfälten användas för trafik i båda riktningarna, vid olika tider. Det innebär att det mittersta av de tre körfälten kan ändra riktning så att det blir två körfält åt det håll som har mest trafik, på morgonen mot Stockholm och på eftermiddagen mot Ekerö. Reglering av bommar och skyltar görs av trafikledningen.
Breddningen av Nockebybron flyttades fram då en del av arbetena måste utföras med brospannet i öppet läge, med avstängd trafik och risk för långvariga köer. Breddningen sker därför först efter att E4 Förbifart Stockholm har öppnat nya vägar mellan Ekerö och fastlandet 2030, vilket innebär att bron färdigställs några år efter det.
Landets hittills enda vägsträcka med reversibelt körfält finns i dag på väg 222, Mölnvik–Ålstäket, på Värmdö.