Logga in
Logga in

E4 Förbifart Stockholm Teknik i kubik i E4 Förbifart Stockholm

Bommar, skyltar och påfartsregleringar - som trafikant möts du av en rad funktioner som är beroende av diverse tekniska system. Men där finns också teknik du inte ser - teknik som är minst lika viktig för säkerheten.

Det handlar exempelvis om system för att upptäcka incidenter, som till exempel föremål på vägbanan eller fordon som färdas i hög eller ovanligt låg hastighet. Men även för att upptäcka bränder, se till att det finns mobiltäckning och radiomottagning i tunnlarna samt system för att reglera tillträde till passagedörrar med mera. Alla dessa system behöver kunna styras och regleras och många av dem dessutom kommunicera med varandra. Det kan låta krångligt, men enligt Valon Recica, projektledare för tele- styr och övervakningssystem, är den stora utmaningen en annan.

40 mil fiberkabel 

–Tekniken i sig är faktiskt inte så komplex, det är snarare omfattningen som gör det svårt. Allt är utspridd på så stort avstånd, fiberkabelsystemet är till exempel 40 mil långt. Ett så omfattande system kräver noggrann planering och beroendena sinsemellan de olika installationerna är många, säger Valon Recica.

”Hjärnan” övervakar väganläggningen

Väganläggningen har ett övergripande styr- och övervakningssystem som i realtid övervakar system och utrustningar så att anläggningen hela tiden är säker och robust.

–Man kan kalla systemet för anläggningens hjärna. De övriga systemen skickar signaler till hjärnan som tar emot, tolkar och agerar på dem. Den hanterar sammanlagt 400.000 signaler vilket gör systemet till ett av norra Europas största. Det är större än processindustrier, kärnkraftverk och annan infrastruktur. Systemet interagerar med våra trafikledare som ser till att du som trafikant kör i en säker tunnelmiljö, säger Valon Recica.  

Tester i flera steg

Alla utrustningar och system behöver genomgå noggranna tester i flera steg innan anläggningen kan öppnas. Först testas och verifieras varje typ av utrustning för sig i en provningslokal, till exempel en fläkt, kamera eller ett ställverk. När utrustningen sedan installerats testas de i den riktiga miljön, först för sig och sedan integrerat med fler system och utrustningar.

Exempel: så testas en bom 

Om vi tar en bom som exempel så testas först att den är korrekt installerad, att den uppfyller den funktion som är kravställd, att den rör sig som den ska och fungerar som en enhet. Sedan testas att bommen kan styras av anläggningens styrsystem både som enhet men även som en del av helheten med tunnelns övriga system. När en bom stängs ska även en rad andra system agera, exempelvis ska skylten vid tunnelentrén visa att tunneln är stängd. Det testas även att trafikledningscentralen kan styra bommen. Därpå följer en period med provdrift där man utbildar både Trafikverkets egen personal och andra aktörer som exempelvis räddningstjänsten och ambulans och ser att allt fungerar som det är tänkt innan trafiken kan släppas på.

Tekniska installationer i siffror