Logga in
Logga in

E4 Förbifart Stockholm Nu avvecklar vi våra hamnar på Lovö

Under sensommaren gick den sista skeppslasten med bergmassor från E4 Förbifart Stockholm på Lovö. Nu behöver vi inte längre nyttja våra två tillfälliga hamnar på ön.

Berglogistiken på Lovö har varit en unik lösning för Trafikverket. Att kunna frakta bort bergmassor på fartyg i stället för vägnätet var redan från start en förutsättning för att våra arbeten med E4 Förbifart Stockholm skulle kunna genomföras på Lovö.

Därför byggdes två tillfälliga hamnar på Lovö, en på norra delen av ön och en södra. Men nu behövs inte hamnarna mer.

– Ett mål som sattes för berglogistiken var att inte en enda marktransport med tunnelberg skulle lämna Lovö, ett mål vi också har uppfyllt, säger Besnik Asani, byggledare inom Trafikverkets arbeten med E4 Förbifart Stockholm på Lovö.

Ett fartyg rymmer mängder motsvarande ungefär 70 lastbilslass med släp, så det har inneburit kraftigt minskade transporter på Ekerövägen, vilket har varit bra för framkomligheten på vägen.

Sista skeppslasten 

På vår etablering på norra Lovö gjordes den sista krossningen i augusti. Därmed gick även den allra sista skeppslasten med bergmassor från hamnen.

Under hösten och vintern kommer vi att påbörja rivning och demontering av hamn- och krossanläggningen. Vi kommer även att dykbesikta sjöbotten för att eventuellt återställa den.

Totalt ungefär 6 miljoner ton bergmassor har fraktats med fartyg från våra tunnelarbeten under Lovö. 

Södra anläggningen såld 

På södra Lovö har lastningen upphört sedan en tid, anläggningen är nedmonterad och försäljning av bland annat transportbandsanläggning är klar.

Så småningom kommer vi även att ta bort bodar, bullerskydd, ledningar, stängsel, pumpstationer och övrig etablering, samt återställa marken till åkermark och skog.

Innan massorna har hamnat på fartyg har de krossats på plats och transporterats till de tillfälliga hamnarna på transportband. Transportanläggningarna har ägts och drivits av Trafikverket, som i egen regi har organiserat, schemalagt och drivit logistiken.

Det utsprängda berget har därefter transporterats till två mottagningshamnar i Stockholmsregionen, en på Ekerö och en i Upplands Bro.

Så har transporterna fungerat

  • Det utsprängda berget i tunnlarna har lastats på dumprar som kört upp massorna från tunnlarna. Dumprarna har lastat av berget på en bergtipp. Därefter har en 70-tons grävmaskin lastat bergmaterialet ner i en kross, som krossar berget till 0–150 mm stort grus.
  • Det färdigkrossade berget har sedan transporterats från krossens band till en så kallad stacker, som fyllt upp tunnelmatarens lagringsplats. I den anslutande matartunneln har det 1700 meter (södra Lovö) respektive 400 meter (norra Lovö) långa transportbandet startat. Det krossade berget har färdats på bandet som gått hela vägen till de tillfälliga hamnar som byggts på båda byggarbetsplatserna.
  • Sista anhalten i anläggningen har varit skeppslastaren som fyllt det väntande fartyget med det krossade berget. Fartygen har sedan kört till olika mottagningshamnar i regionen där bergkrossen återanvänts i andra byggprojekt.
  • 660 000 ton bergkross har även återanvänts till tunnlarna, därmed har vi kunnat undvika transporter och kostnader.
  • Totalt ungefär 6 miljoner ton bergmassor har fraktats med fartyg från våra tunnelarbeten under Lovö.