Logga in
Logga in
Foto: Trafikverket

E4 Förbifart Stockholm Så säkrar vi bostäder längs Ekerövägen

Trafikverket ansvarar inte bara för säkra vägar för trafikanter. Vi gör även insatser för att säkra brandskydd och minska buller i fastigheter intill vägnätet. Nu är vi klara med den första etappen av Ekerövägen.

Trafikverkets vision är att trafikmiljön ska upplevas trygg att använda och vistas i. Det inkluderar även miljön för boende och verksamheter längs de statliga vägarna. Just nu gör vi säkerhetshöjande arbeten vid sidan om Ekerövägen, som en del i vårt arbete med E4 Förbifart Stockholm. I vår vägplan för Ekerövägen ingår både buller- och brandskyddsåtgärder. Vi bygger bland annat bullerskydd, förstärker fasader och installerar fönster och ventiler med brandskydd.

För att minska buller gör vi i första hand åtgärder utomhus. Är det en ny väg ser vi noga över placeringen av den, bör den gå här helt enkelt. För både nya och existerande vägar ser vi om hastigheten kan anpassas för mindre buller. Därefter ser vi över möjligheten till fysiska insatser i utemiljön, som att använda tyst asfalt och att installera bullerskärmar. I ett sista steg gör vi åtgärder på byggnader i närheten av vägen, berättar Niklas Sunebäck, Trafikverkets projektledare för skydds- och bulleråtgärder på Ekerövägen.

Första etappen klar längs Ekerövägen

Vi har just avslutat första etappen längs Ekerövägen, där dragningen av den nya Tappströmsbron medfört att några bostäder nu hamnat närmare vägen. Totalt har tio fastigheter ingått i etappen och de har beroende på behov fått bland annat nya fönster, dörrar och ventiler. I bostäderna närmast vägen har vi även stärkt upp brandskyddet i fasaden och till vindsutrymmet.

En trevlig bonus är att flera av de boende i husen närmast vägen och som fått flest åtgärder för ökat brandskydd upplever att trots att detta främst är insatser för att öka säkerheten har inomhusmiljön och akustiken blivit betydligt bättre än tidigare, säger Niklas  Sunebäck.

Arbetet fortsätter hela vägen bort till Nockeby. Och det är ett långsiktigt arbete. Åtgärderna vi gör nu baseras på uträkningar av vad den beräknade bullernivån från trafiken på Ekerövägen kommer ligga på år 2035, några år efter att E4 Förbifart Stockholm har öppnat.

Olika insatser beroende på typ och placering

Vilka åtgärder som görs i byggnader beror bland annat på hur långt från vägen de ligger. I byggnader upp till 25 meter från vägen gör vi brandskyddsåtgärder, medan bullerskyddsinsatser baseras på mätningar av bullernivåerna.

Vilka insatser som görs beror på placering. När det kommer till buller gör vi åtgärder baserade på ljudmätningar eftersom annan miljö och bebyggelse runt omkring spelar stor roll i hur ljudet färdas. Fasader i sten och betong har redan ett bra bullerskydd, men en träfasad kan vi behöva stärka upp ytterligare, säger Niklas Sunebäck.

Även vilken typ av byggnad det är påverkar vilka åtgärder som görs. En fristående villa eller radhus med en ventilerad vind kan vi till exempel behöva täta upp underifrån för att hindra att bränder sprider sig, medan ett flerfamiljshus istället kan behöva förses med ett uterum med bullerskydd för att de boende ska få tillgång till en bra utemiljö.