Logga in
Logga in

E4 Förbifart Stockholm Trafiken byter sida på Drottningholmsbron

Arbetena på Drottningholmsbron byter nu sida. Därmed flyttar vi även över all trafik till andra sidan.

Nu är vi klara med arbetena på Drottningholmsbrons södra sida. Inom kort kommer vi därmed att starta upp motsvarande arbeten på brons norra sida. I samband med det lägger vi om trafiken och flyttar över all trafik från norra till södra sidan.

Trafikomläggningar nattetid 

Trafikomläggningarna planeras att ske etappvis under vecka 8. Vi gör dem nattetid för att inte störa framkomligheten. I samband med detta skyltar vi upp körbanan tydligt, men ber dig som trafikant att ändå vara särskilt uppmärksam på förändringarna.

Arbetena är dock väderberoende och kraftigt snöfall kan innebära förseningar.

Ny sträckning för gång- och cykeltrafik

Den senaste tiden har vi färdigställt gång- och cykelbanan på Drottningholmsbrons södra sida. Därmed får nu gång- och cykeltrafiken sin permanenta placering på bron och även en ny sträckning över Kärsön. 

Hittills har cyklister och fotgängare behövt korsa Ekerövägen väster om Drottningholmsbron för att byta sida, men när vi nu flyttar över trafiken leder vi även om gång- och cykeltrafiken till vägens södra sida, så även på Kärsön. Sidbytet ska nu i stället göras i passage under vägen vid Nockebybrons västra landfäste.

Bullrande arbeten

Under våren kommer vi att arbeta med rivning och vattenbilning på Drottningholmsbron. De mest bullrande arbetena beräknas starta i mars och kan pågå fram till sommaren.

Trafikverket utför kontinuerliga mätningar för att kontrollera bullernivåer i samband med våra arbeten. Vi arbetar tillsammans med våra entreprenörer för att vidta bullerbegränsande åtgärder i den mån det är möjligt.

Tidskrävande arbete 

Arbetet med att bredda Drottningholmsbron utför vi i ett stort antal etapper. Den södra sidan av bron är i princip färdigställd. Vi har förstärkt brobanan med kolfiber, gjutit den permanenta breddningen och anlagt gång- och cykelbana.

Motsvarande arbeten med förstärkning och breddning ska nu utföras på norra sidan.

Varför tar arbetet så lång tid? 

Kommande arbetsmoment på Drottningholmsbron är gjutning av ny brokonsol som kommer att utföras i 27 korta gjutetapper. När norra delen av bron är klar ska även brons mittdel förstärkas med kolfiber.

Sammantaget är dessa arbeten mycket omfattande och tidskrävande, då det är många arbetsmoment som ska utföras efter varandra och i olika etapper. De kan inte göras parallellt och därmed inte heller påskyndas.

Framskjuten tidplan 

Arbetet med Drottningholmsbron påbörjades i början av 2022 och skulle från början ha varit klart 2023. Hösten 2022 beslutade vi dock att skjuta på tidplanen till 2026. Anledningen var att vi upptäckt ett större behov av förstärkning av bron, vilket orsakat merarbete, tidsförlängningar och kostnadsökningar. Detta beror till stor del på att verkligheten inte alltid ser ut som förväntat.