Logga in
Logga in

Stockholm Barkarby

Barkarby håller på att förvandlas till en stor och viktig knutpunkt för kollektivtrafik i regionen. Här kommer du enkelt att kunna byta mellan tunnelbana, buss, pendeltåg, regional- och fjärrtåg.

Vad?

Två spår blir fyra på en av landets mest trafikerade sträckor, Tomteboda-Kallhäll. När pendeltågen får egna spår i mitten kan fjärr- och regionaltåg köra om på de yttre spåren.

Varför?

Mälarbanan påverkar tågtrafiken i hela Stockholmsregionen. En utbyggnad är av riksintresse för att tågtrafiken ska fungera långsiktigt, i regionen och till och från övriga landet.

Nuläge

I Barkarby möjliggör vi en stor och viktig knutpunkt för kollektivtrafikresenärer genom bygget av ett nytt stationshus, nya plattformar för regional- och fjärrtåg och Veddestabron.

Om projektet

Tack vare de unika infrastruktursatsningar som Trafikverket gör i Barkarby tillsammans med Region Stockholm och Järfälla kommun möjliggör vi en ny och viktig knutpunkt för kollektivtrafik i regionen, som kommer att länka samman Stockholm och Mälardalen på ett helt nytt sätt genom ökad tillgänglighet. 

Med den nya Veddestabron, som invigdes i juni 2022 och som Trafikverket varit med och byggt, och med utbyggd tunnelbana, buss, pendeltåg, regional- och fjärrtåg i direkt anslutning till varandra, skapar vi nya möjligheter för hållbart resande genom att vi möjliggör enkla byten mellan olika kollektivtrafikslag.

Nya möjligheter att resa

Avstånden och restiden förväntas bli kortare genom att resenärerna enkelt kan byta trafikslag här, vilket de inte kunnat tidigare. Regionaltågsresenärer från till exempel Enköping/Västerås kan byta till tunnelbanas blå linje till Kista/Solna, vilket är ett exempel på en ny så kallad tvärresa som inte varit möjlig förut.

Med nya busslinjer genom E4 Förbifart Stockholm, kommer södra Stockholm i en framtid att bindas ihop med norra Stockholm på ett helt nytt sätt via den nya bussterminalen i Barkarby. Detta bidrar också till och skapar ett effektivt resande i stora delar av regionen. 

Så här hittar du i nya knutpunkten

Illustrationerna här nedanför visar hur du kommer att kunna röra dig i det nya stationshuset och på den nya knutpunkten: 

Pågående arbeten

På den norra delan av Barkarby station, i direkt anslutning till Veddestabron, bygger vi det nya stationshuset, som blir 4 000 m² stort. Den befintliga södra stationsentrén via Barkarbybron blir kvar, så när vi är klara kommer det att finnas två entréer till Barkarby station.

Under 2024 gör vi stomkompletteringar och börjar med installationsarbeten som även fortsätter under 2025. År 2026 ska de nya plattformarna för regional- och fjärrtåg vara klara. De nya plattformarna vi bygger är 355 meter långa, jämfört med den befintliga pendeltågsplattformen, som är 250 meter. 

Samverkan med andra aktörer

Trafikverket samarbetar med flera aktörer i arbetet med den nya knutpunkten. Här ser du vad varje aktör är med och bygger: 

Du som bor i närheten av våra arbeten

Nyheter för Barkarby

Bilder från våra arbeten i Barkarby

Vi dokumenterar det vi bygger i Barkarby. Under Bilder 2023 och 2024 i vårt galleri ser du hur den nya stationsentrén och de nya plattformarna växer fram. Visionsbilderna visar hur det kommer att bli när allt är klart.

Tidslinje, Barkarby-Kallhäll och Spånga-Barkarby

Projekt Mälarbanan omfattar fem järnvägsplaner: Tomteboda-Huvudsta, Huvudsta-Duvbo, Duvbo-Spånga, Spånga-Barkarby samt Barkarby-Kallhäll. De två sista delsträckorna Huvudsta-Duvbo och Duvbo-Spånga återstår att bygga.

1 Samråd av järnvägsplan Barkarby-Kallhäll. 2010

2 Granskning av järnvägsplan Barkarby-Kallhäll. 2011

3 Lagakraftvunnen järnvägsplan Barkarby-Kallhäll.Vi börjar bygga delsträckan Barkarby-Kallhäll. 2012

4 Samråd av järnvägsplan Spånga-Barkarby. 2013

5 Granskning av järnvägsplan Spånga-Barkarby. 2015

6 Nya Barkarby station invigs. 2016

7 Lagakraftvunnen järnvägsplan Spånga-Barkarby.Vi börjar bygga delsträckan Spånga-Barkarby. 2017

8 Fyra spår i drift på delsträckan Spånga-Barkarby. 2019

9 De nya gång- och cykelvägarna mellan Kallhäll, Barkarby och Spånga är klara. 2019

10 Byggstart av Veddestabron. 2019

11 Vi är klara med våra byggdelar av Veddestabron. 2021

12 Invigning av Veddestabron. 2022

13 Byggstart av den nya stationsbyggnaden Norra entrén samt nya plattformar för regional- och fjärrtåg. 2022

14 Norra entrén och den nya plattformarna beräknas vara klara. 2026

Följ Mälarbanan i olika kanaler

Kontakt

Projekt Mälarbanan

Mejla dina frågor direkt till oss

Kundservice

Mejla Trafikverkets Kundservice