Stockholm Barkarby
Barkarby håller på att förvandlas till en stor och viktig knutpunkt för kollektivtrafik i regionen. Här kommer du enkelt att kunna byta mellan tunnelbana, buss, pendeltåg, regional- och fjärrtåg.
Vad?
Varför?
Nuläge
Om projektet
Tack vare de unika infrastruktursatsningar som Trafikverket gör i Barkarby tillsammans med Region Stockholm och Järfälla kommun möjliggör vi en ny och viktig knutpunkt för kollektivtrafik i regionen, som kommer att länka samman Stockholm och Mälardalen på ett helt nytt sätt genom ökad tillgänglighet.
Med den nya Veddestabron, som invigdes i juni 2022 och som Trafikverket varit med och byggt, och med utbyggd tunnelbana, buss, pendeltåg, regional- och fjärrtåg i direkt anslutning till varandra, skapar vi nya möjligheter för hållbart resande genom att vi möjliggör enkla byten mellan olika kollektivtrafikslag.
Nya möjligheter att resa
Avstånden och restiden förväntas bli kortare genom att resenärerna enkelt kan byta trafikslag här, vilket de inte kunnat tidigare. Regionaltågsresenärer från till exempel Enköping/Västerås kan byta till tunnelbanas blå linje till Kista/Solna, vilket är ett exempel på en ny så kallad tvärresa som inte varit möjlig förut.
Med nya busslinjer genom E4 Förbifart Stockholm, kommer södra Stockholm i en framtid att bindas ihop med norra Stockholm på ett helt nytt sätt via den nya bussterminalen i Barkarby. Detta bidrar också till och skapar ett effektivt resande i stora delar av regionen.
Så här hittar du i nya knutpunkten
Illustrationerna här nedanför visar hur du kommer att kunna röra dig i det nya stationshuset och på den nya knutpunkten:
Pågående arbeten
På den norra delan av Barkarby station, i direkt anslutning till Veddestabron, bygger vi det nya stationshuset, som blir 4 000 m² stort. Den befintliga södra stationsentrén via Barkarbybron blir kvar, så när vi är klara kommer det att finnas två entréer till Barkarby station.
Under 2024 gör vi stomkompletteringar och börjar med installationsarbeten som även fortsätter under 2025. År 2026 ska de nya plattformarna för regional- och fjärrtåg vara klara. De nya plattformarna vi bygger är 355 meter långa, jämfört med den befintliga pendeltågsplattformen, som är 250 meter.
Samverkan med andra aktörer
Trafikverket samarbetar med flera aktörer i arbetet med den nya knutpunkten. Här ser du vad varje aktör är med och bygger:
- Region Stockholm bygger ut tunnelbanans Blå linje till Barkarby
- SL/Region Stockholm bygger en ca 6000 kvadratmeter stor ny bussterminal
- Läs mer om den nya knutpunkten på Järfälla kommuns webbsida
- Trafikverket bygger om trafikplatsen i Barkarby samt bygger ut E18 mellan trafikplatserna Jakobsberg och Hjulsta
Du som bor i närheten av våra arbeten
Nyheter för Barkarby
Bilder från våra arbeten i Barkarby
Vi dokumenterar det vi bygger i Barkarby. Under Bilder 2023 och 2024 i vårt galleri ser du hur den nya stationsentrén och de nya plattformarna växer fram. Visionsbilderna visar hur det kommer att bli när allt är klart.
Tidslinje, Barkarby-Kallhäll och Spånga-Barkarby
Projekt Mälarbanan omfattar fem järnvägsplaner: Tomteboda-Huvudsta, Huvudsta-Duvbo, Duvbo-Spånga, Spånga-Barkarby samt Barkarby-Kallhäll. De två sista delsträckorna Huvudsta-Duvbo och Duvbo-Spånga återstår att bygga.
Följ Mälarbanan i olika kanaler
Kontakt
Projekt Mälarbanan
Mejla dina frågor direkt till oss
Kundservice
Mejla Trafikverkets Kundservice