Logga in
Logga in
Nu är tågtrafiken igång efter den sex veckor långa järnvägsavstängningen.

Mälarbanan Trafiken igång efter sommarens tågstopp

De planerade arbetena under tågstoppet på delar av Mälarbanan är nu genomförda och sedan tidigt i morse rullar tågen igen mellan Stockholm City och Bålsta.

Under drygt sex veckor har tågtrafiken varit avstängd, vilket gett oss möjlighet att arbeta på flera platser vid spårområdet, vilket vi inte kan göra när tågtrafiken är igång.

-        Det mesta har i stort sett gått enligt plan. Varje avstängning föregås av noggrann planering, såsom vilka arbeten vi ska göra och i vilken ordning, vilka maskiner behöver vi boka och vilka dagar är de tillgängliga så att vi till exempel kan rikta om spåren, så som vi gjort i Barkarby. Det är många saker att ta hänsyn till och som är beroende av varandra, berättar Anders Ohlsson, projekt Mälarbanans inkopplingsledare som håller i planeringen under hela avstängningen.

-        Ta till exempel spårriktningsmaskinen, den var bara tillgänglig en dag eftersom det finns få av dem i landet och de är eftertraktade i olika projekt, då måste vi rikta om spåren den dagen och alla arbeten innan dess måste vara gjorda. Så det får inte hända några större överraskningar.

200 personer i spårområdet

Ett femtiotal personer per skift har arbetat ute i spårområdena, totalt rör det sig om 200 personer.

  • I Barkarby har vi bland annat monterat panel på den nya stationsentrén på den delen som ligger närmast spåren. Vi har jobbat vidare med de nya plattformarna för regional- och fjärrtåg och monterat skärmtak och gjort i ordning plattformarnas kanter.
  • I Solna har vi anlagt ett påldäck under de befintliga spåren för att skydda de ledningar som ligger där sedan tidigare, från belastningen som kommer att bli med den nya framtida järnvägsanläggningen. Ett påldäck är en betongplatta som är grundlagd på ett antal pålar. För att göra det har vi behövt ta bort räls och kontaktledningar, schakta (gräva), borra stag och göra betongarbeten.
  • I Sundbyberg har vi uppgraderat och förberett signalställverket inför kommande etapper.
  • I Spånga har vi längs sträckan mellan Spånga och Barkarby, undersökt en ledning i marken mellan befintlig järnväg och Bällstaån. Vi har också lagt in två nya växlar i järnvägsanläggningen. För att göra det har vi först monterat bort befintliga spår och anpassat kontaktledningen för detta. Efter att vi lagt in växlarna har vi byggt tillbaka rälsen och driftsatt anläggningen.

På sträckan har också Trafikverkets Underhållsavdelning samtidigt passat på att åtgärda besiktningsanmärkningar och ett flertal externa byggherrar har också haft arbeten igång som påverkar vår järnvägsanläggning.

Arbetet görs inte över en natt

-        Vi får en del frågor om vi inte kan arbeta enbart på nätterna, så att tågtrafiken kan gå som vanligt dagtid. Men det fungerar inte med de arbeten vi gör under en avstängning. I såväl Spånga som Barkarby har vi tagit bort rälsen för att kunna göra arbeten som till exempel lägga in nya växlar. Och en tågräls lyfter man inte bort och lägger tillbaks i en handvändning. Det går inte att göra över en natt. Därför behöver vi en längre sammanhållen avstängning, förklarar Anders Ohlsson.

-        Vi har förståelse för att det är besvärligt när tågtrafiken är avstängd men det vi bygger kommer att gynna närboende och resenärer i framtiden och bidra till att utveckla hela Mälardalsregionen på ett positivt sätt. 

Fakta / Smidigare resande i Mälardalen

Vi bygger ut sträckan Tomteboda – Kallhäll, som är en av landets mest trafikerade järnvägssträckor. Utbyggnaden är ett led i Trafikverkets arbeten med att rusta upp, bygga ut och modernisera Sveriges järnväg. Idag är det trångt på sträckan och regionaltågen får ofta köa bakom pendeltågen.

Med utbyggnaden till fyra spår får pendeltågen egna spår. Genom att vi gör plats både för fler tåg och för fler resenärer, förbättrar vi möjligheterna till att arbetspendla, bo och studera i Mälardalen genom att trafiken flyter på smidigare med ökad punktlighet i hela regionen.

Nästa planerade tågavstängning är under hösten 2024, den 1 till 4 november. 

Tack för ditt tålamod när vi bygger ut och rustar upp Sveriges nya järnväg!

Följ arbetet med Mälarbanans utbyggnad i våra kanaler