Mälarbanan Vi stänger av järnvägen 1–4 november 2024
Under en helg i november stänger vi av järnvägen för tågtrafik på delar av Mälarbanan, från fredag 1 november klockan 02.00 till måndag 4 november klockan 04.30.
Avstängningen påverkar pendeltågen på sträckan Jakobsberg – Spånga och fjärr- och regionaltågen på sträckan Jakobsberg - Stockholm City.
Arbeten under avstängningen
När vi stänger av järnvägen kommer vi att göra arbeten i Barkarby. Vi kommer bland annat att montera armaturer, komplettera plåt och stuprör samt montera kanalisation, alltså rör för el som vi monterar för kommande kabeldragning. Vi kommer också att komplettera fasaden på den nya stationsentrén med panel på den delen som ligger närmast spåren. De här arbetena är sådana som vi inte kan göra när tågen går eftersom vi arbetar nära järnvägen.
Den nya stationsentrén och de nya plattformarna för regional- och fjärrtåg är en betydande del i den nya knutpunkten för kollektivtrafik som länkar samman Stockholm med Mälardalen.
Hur du reser under tågstoppet
Vilka sträckor som stängs av hänger ihop både med var vi bygger och med var det är möjligt med bytespunkter för ersättningstrafik. Under perioden för tågstoppet sätter SL och SJ in ersättningstrafik. För information om just din resa, besök sl.se eller sj.se. Planera din resa och var ute i god tid.
Därför stänger vi av järnvägen
Större delen av tiden vi bygger kan du resa som vanligt, men ibland behöver vi stänga av järnvägen för att kunna arbeta i direkt anslutning till spårområdet.
Vi planerar våra avstängningar i god tid – flera år i förväg – och förlägger dem till perioder då färre reser och arbetspendlar. Vi stänger oftast av runt påskhelgen, sommaren och kring allhelgonahelgen när färre arbetspendlar för att resenärerna ska påverkas så lite som möjligt. Nästa avstängning på delar av Mälarbanan sker den 17 – 22 april 2025.
Smidigare resande i Mälardalen
Vi bygger ut sträckan Tomteboda – Kallhäll, som är en av landets mest trafikerade järnvägssträckor. Utbyggnaden är ett led i Trafikverkets arbeten med att rusta upp, bygga ut och modernisera Sveriges järnväg. Idag är det trångt på sträckan och regionaltågen får ofta köa bakom pendeltågen. Med fyra spår får pendeltågen egna spår, vilket gör att trafiken kommer att flyta på smidigare och vi får en ökad punktlighet i hela regionen.
Med utbyggnaden gör vi plats både för fler tåg och för fler resenärer, vilket förbättrar möjligheterna till att arbetspendla, bo och studera i Mälardalen.